کد خبر: 973218
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
ضرب‌الاجل برای پاسداشت زبان ملی در رسانه ملی
در راستای حفظ و پاسداشت زبان فارسی، برنامه خاطره‌انگیز «پارسی را پاس بداریم» دوباره از تلویزیون پخش خواهد شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به دنبال تأکید مقام معظم رهبری برای پاسداشت و گسترش زبان فارسی، ستاد حفظ و ترویج زبان و ادبیات فارسی در صداوسیما که جنبه کارآمدی خود را از دست داده بود، احیا شد. در نشست روز گذشته این شورا که به ریاست مسعود احمدی‌افزادی برگزار شد برنامه‌های رسانه ملی برای ترویج زبان فارسی تشریح شد.

احمدی‌افزادی در این نشست گفت: «با توجه به زمانی که در اختیار داریم باید زمان را به سه دوره کوتاه‌مدت تا اواخر زمستان ۹۸ و دوره میان‌مدت تا تابستان ۹۹ و همچنین دوره بلندمدت از پاییز ۹۹ تا ۱۴۰۰ تقسیم کنیم. دوره کوتاه‌مدت از اکنون شروع شده است و باید طی این دوره برخی از مسائل به صورت آنی اصلاح شده و جریان‌های کوچکی را راه‌اندازی کنیم. اولین کار ما ساماندهی و سازماندهی دوباره داشته‌های موجود است.»

مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به راه‌اندازی برنامه‌های آیتمی در شبکه‌های سیما عنوان کرد: «برنامک یا برنامه‌های کوچک کاربردی شامل «قند پارسی» در شبکه ۳، «چهار دقیقه با پارسی»، «پارسی را پاس بداریم» است. بهتر است بگوییم در شبکه نمایش اکنون وجود دارند و باید چنین برنامه‌هایی ساماندهی شود.».

اما نکته مهم در این جلسه، اعلام مذاکره با اداره بازرگانی صداوسیما برای واژه‌گزینی درست در تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی بود. یکی از پرکاربردترین و مؤثر‌ترین ابزار‌های تبلیغاتی، انتشار آگهی‌های رادیو و تلویزیونی است؛ آگهی‌هایی که به دلیل درگیر کردن حواس بیننده یا شنونده، سعی دارند با سریع‌ترین شکل ممکن، یک کالا یا خدمت را معرفی و تبلیغ کنند. در این بین استفاده از واژه‌های بیگانه به یکی از معضلات آگهی‌های بازرگانی تبدیل شده است. در همین راستا، دکتر احمدی‌افزادی، رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان فارسی از مذاکره با عباس مهدوی‌مهر مدیرکل امور بازرگانی سازمان صداوسیما خبر داد و گفت: «بنا داریم جلسه‌ای با وی برگزار کنیم تا در حوزه آگهی‌ها و تبلیغات هم ورود کنیم تا در واژه‌گزینی تبلیغات و تصحیح روند موجود در برخی آگهی‌ها کار کنیم.»

توجه به استفاده صحیح از زبان فارسی در بیان مجریان صداوسیما موضوع دیگری است که از سوی مدیران تلویزیون مورد توجه قرار گرفته است و چندی پیش قائم مقام معاون سیما با انتشار فهرستی از مجریانی که به پاسداشت زبان فارسی اهتمام داشته‌اند، خواستار تشویق آن‌ها شد. به نظر می‌رسد با توجه رسانه ملی به خصوص در بخش سیما به ترویج زبان فارسی، این زبان کهن از گزند آسیب‌ها دور شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار