کد خبر: 972845
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
نگاهی به شکست والیبال برابر امریکا در جام جهانی
مصاف با امریکا جدال ششم والیبالیست‌های کشورمان در جام جهانی والیبال بود؛ مسابقه‌ای که فارغ از کیفیت فنی دو تیم همواره حساسیت‌های بالایی داشته است.
مانی سعیدی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: در مسابقه دیروز، اما امریکایی‌ها بهتر بودند و در پایان توانستند ۳ بر یک برنده بازی باشند و پنجمین پیروزی‌شان را جشن بگیرند و جای‌شان را در جایگاه دوم با ۱۶ امتیاز تثبیت کنند. آن‌ها تنها برزیل را بالای سر خود می‌بینند که تا پایان روز ششم با شش پیروزی شکست‌ناپذیر نشان داده است. تیم کشورمان، اما با این شکست ۶ امتیازی باقی ماند و چهارمین باخت در ششمین مسابقه در جام جهانی برای ایران ثبت شد، آن‌هم در روزی که شاگردان کولاکوویچ تنها سایه‌ای از تیم باانگیزه بازی با کانادا و استرالیا و حتی برزیل بودند.

پرفرازونشیب بودیم
پس از دو نمایش قابل قبول والیبال با بازیکنان جوان، برای بازی با امریکا هم کولاکوویچ با اعتماد دوباره به بازیکنان جوان تیمش، تیم را ترکیبی از بازیکنان اصلی و جوانان راهی میدان کرد، اگرچه وزنه جوان‌ها سنگین‌تر بود. امیر غفور، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، مسعود غلامی، جواد کریمی و محمدرضا حضرت‌پور ترکیب اولیه ایران مقابل امریکا را تشکیل دادند. مانند سه بازی گذشته در این بازی هم سعید معروف از روی نیمکت نظاره‌گر کار جواد کریمی، پاسور دوم ایران بود. پوریا فیاضی برای دقایقی کوتاه در جریان بازی به ترکیب تیم اضافه می‌شد و علی شفیعی و پوریا یلی که مقابل برزیل امتیازآورترین بازیکن کشورمان بودند هم فرصت بازی پیدا نکردند.

تیم کشورمان مقابل امریکا روند پرفرازونشیبی داشت؛ ست اول را با امتیاز ۱۸- ۲۵ باخت، اما ست دوم به بازی برگشت و با برد ۲۵ – ۲۲ نتیجه یک – یک شد، در ست سوم، اما همان اتفاق ست اول تکرار شد و دوباره ۲۵- ۱۸ نتیجه را واگذار کردیم، در ست چهارم مانند ست دوم بازگشتی در کار کولاکوویچ و شاگردانش نبود و این ست را با اختلاف بالا ۲۵- ۱۲ شکست خوردیم تا در نهایت ۳ بر یک یانکی‌ها برنده بازی با ایران باشند و کاری از دست تیم جوان شده کشورمان هم مقابل مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها برنیامد تا بازنده از زمین بازی خارج شویم.

سرویس امریکا بلای جانمان شد
البته باخت به امریکا با توجه به عملکرد شاگردان جان اسپرو تا اینجای جام جهانی دور از ذهن نبود. امریکایی‌ها با تمام ستاره‌هایشان به ژاپن آمده‌اند و می‌خواهند از قهرمانی ورلدکاپ ۲۰۱۵ دفاع کنند. مهم‌ترین فاکتور این تیم در پیروزی دیروز مقابل ایران در خط سرویس بود، جایی که هرگاه شاگردان جان اسپرو خواستند توانستند با زدن سرویس دریافت‌ها را در زمین ایران مشکل کنند تا توپ به‌خوبی در اختیار پاسور قرار نگیرد و تیم کشورمان نتواند یک حمله موفق را طرح‌ریزی کند. البته سرویس‌های این تیم بار‌ها به صورت مستقیم تبدیل به امتیاز شد تا سرویس‌ها نقطه قوت امریکایی‌ها نسبت به تیم کشورمان در بازی دیروز باشد. اوج استفاده امریکایی‌ها از برتری‌شان در سرویس‌ها ست چهارم بود، جایی که راسل از امتیاز ۴-۱۰ در خط سرویس قرار گرفت و ۵ امتیاز پیاپی برای تیمش کسب کرد. اگرچه نمی‌توان از خط حمله قدرتمند این تیم به خصوص مت اندرسون باتجربه هم گذشت که کلید پیروزی امریکا بود و بیشتر اسپک‌هایش در زمین ایران خوابید.

بی‌روحیه و بی‌انگیزه
باخت به امریکا اگرچه قابل پیش‌بینی بود، اما با وجود قدرت حریف، تیم کشورمان هم از روز‌های خوبش دور بود و در اولین بازی‌اش در هیروشیما نشانی از آن تیم باانگیزه و جذاب گذشته نداشت. والیبالیست‌های کشورمان در اکثر ست‌ها بی‌روحیه نشان دادند و با وجود پرقدرت بودن حریف، آن روحیه جنگندگی لازم را برای کسب امتیاز نداشتند. هرچند که نباید از نقش کولاکوویچ هم گذشت که در این بازی تنها نظاره‌گر بود و نه با تعویض و نه با گرفتن تایم‌اوت‌های به موقع، حرکتی در جهت تهییج شاگردانش انجام نداد! تنها در ست دوم بود که تیم کشورمان توانست انتظار‌ها را برآورده کند و با برگشت به بازی نتیجه را برابر کرد، اما در ست‌های اول، سوم و چهارم، ملی‌پوشان والیبال در همه پست‌ها عملکرد ضعیفی داشتند و در دریافت‌ها، سرویس و دفاع روی تور نتوانستند عملکرد قابل قبولی داشته باشند، نه از اسپک‌های امتیازآور غفور و اسفندیار مانند بازی‌های گذشته خبری بود و نه در دفاع روی تور علی‌اصغر مجرد و دیگر سرعتی‌زنان و مدافعان ایران توانستند توپ‌های امریکا را بلاک کنند. جواد کریمی هم در پست پاسور روز ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشت تا دوربین تلویزیون ژاپن روی چهره مغموم سعید معروف که روی نیمکت نشسته بود، زوم کند.

فرصتی برای جبران
پس از این شکست تلخ تیم کشورمان در ادامه جام جهانی امروز صبح از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به مصاف تونس می‌رود و جمعه ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح مقابل آرژانتین قرار می‌گیرد، دو مسابقه‌ای که قطعاً شاگردان کولاکوویچ به جبران شکست‌هایشان در ورلدکاپ فکر می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار