کد خبر: 972827
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
شبکه الجزیره به نقل از یک تحلیلگر زیان‌های وارده به اقتصاد عربستان را در نتیجه جنگ یمن که پنجمین سال خود را پشت سر می‌گذارد برآورد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «علی حجازی» نویسنده و تحلیلگر برجسته لبنانی در برنامه گفت‌وگومحور «الاتجاه المعاکس» شبکه تلویزیونی الجزیره توضیح داد که خسارات عربستان سعودی در جنگ یمن حداقل ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. وی افزود: ذخایر ارزی ریاض از ۷۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است، همچنین مازاد تراز تجاری نیز در نیمه اول سال ۲۰۱۹، ۱/ ۶ درصد معادل ۴ میلیارد دلار کاهش داشته است. این روزنامه‌نگار با بیان اینکه عربستان مجبور به استفاده بیشتر از ابزار بازار بدهی‌های عمومی شده است، گفت: بدهی عربستان در طول جنگ یمن از ۹۱ به ۱۴۹ میلیارد دلار افزایش یافت. حجازی همچنین تأکید کرد: ۵۰۰ پرونده ورشکستگی برای شرکت‌های بزرگ از جمله ۳۸۲شرکت مستقر در ریاض در دادگاه‌های سعودی تشکیل شده است، همچنین ریاضت اقتصادی برای خدمات عمومی در عربستان اعمال شده و تعداد زیادی از تجار و بازرگانان هم از این کشور رفته‌اند. تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: در عوض حوثی‌ها در جنگ، علیه عربستان سعودی فقط چند هزار دلار هزینه کرده‌اند.

جابه‌جایی نیرو‌های امارات
منابع خبری از خروج نیرو‌های اماراتی و سودانی از بزرگ‌ترین پایگاه جنوب یمن و حرکت به محل استقراری جدید خبر می‌دهند، اما روشن نیست، محل استقرار جدید آن‌ها کجای یمن است. به گزارش وبگاه شبکه خبری «روسیا الیوم»، بعد از آنکه امارات و سودان در دو روز اخیر تانک‌ها و خودرو‌های متعدد نظامی را از عدن خارج کردند، ائتلاف عربی اعلام کرد که این گام، در چارچوب برنامه بازاستقرار است. به گزارش این شبکه به نقل از منابع مطلع بیرون رفتن نیرو‌های امارات از برخی مواضع در پایگاه العند در استان لحج در جنوب یمن، بخشی از طرح بازاستقرار نیروهاست، اما مقصد جدید و محل استقرار تازه آنان اعلام نشده است. امارات اوایل تابستان گذشته هم از عقب‌نشینی نیروهایش از برخی مناطق مرکزی و غربی یمن خبر داده بود. به گفته کارشناسان، امارات درست وقتی شروع به عقب‌نشینی تدریجی از یمن کرده که حملات تلافی‌جویانه یمن به عربستان بسیار دردناک و اثرگذار بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار