کد خبر: 972667
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
تنها یک مکالمه تلفنی بین رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور ترکیه و امریکا، کافی بود تا همه چیز برای کرد‌های شمال سوریه تغییر کند. حالا سایت انگلیسی میدل‌ایست‌آی این مکالمه را منتشر کرده که ظاهراً اردوغان در جریان آن با صدای بلند به همتای امریکایی خود گفته بود که «یا با ترکیه در عملیاتش همکاری می‌کنید یا راه را باز کنید.» هرچند که ترامپ بر مبنای این گزارش نه از قصد اردوغان برای حمله به شمال سوریه حمایت کرده و نه حتی قولی درباره منطقه امن مورد نظر اردوغان داده، اما در عمل بخش دوم از درخواست اردوغان را انجام داده و نیرو‌های امریکایی را از مقابل ارتش ترکیه عقب کشیده تا اینکه راه برای این ارتش باز شود. بنابراین، ترامپ نه‌تن‌ها مهم‌ترین مانع بر سر راه اردوغان و ارتش ترکیه برای ورود به شرق فرات را برداشته بلکه با این کار از پشت به مهم‌ترین متحد امریکا در سوریه خنجر زده است. این کار ترامپ است دو مؤلفه اصلی فعلی در این منطقه را شکل داده که عبارتند از خیانت و جنگ.

مؤلفه نخست درست به کرد‌های شمال سوریه ارتباط دارد که تحت تشکیلاتی به نام اتحاد دموکراتیک سوریه با شاخه نظامی یگان‌های نظامی مدافع خلق (پ گ) منطقه شرق فرات سوریه را اداره می‌کند. این تشکیلات در دو سه سال گذشته مهم‌ترین نیروی متحد امریکا در جنگ با داعش بود به نحوی که روی زمین و به عنوان نیروی پیاده با داعش می‌جنگید و امریکا تنها از طریق حملات هوایی از آن حمایت می‌کرد. بعد از اینکه دیگر گروه‌های مسلح مخالف در سوریه رفته رفته در مقابل ارتش و متحدان این کشور شکست خوردند و از استان‌های جنوبی و اطراف دمشق به سمت استان ادلب رانده شدند، اتحاد دموکراتیک تنها کارت مهم امریکا در سوریه بود. بسیاری از تحلیلگران این نظر را داشتند که امریکا سعی در حفظ و تقویت این کارت دارد تا از آن در مقابل نظام سوریه استفاده کند، اما مشکل اینجا بود که این کارت بیشتر علیه دولت ترکیه بود تا نظام سوریه. اردوغان تاکنون خشم خود را نسبت به حمایت امریکا از این تشکیلات پنهان نکرده، چون آن را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند که در حال جنگ با آن است. این خشم تا جایی پیش رفت که اردوغان اواخر جولای گذشته طی سخنرانی در نشست حزب عدالت و توسعه گفت که سوای مذاکرات ترکیه و امریکا در خصوص شمال سوریه و نتیجه آن، ترکیه به گروه‌های کردی حاضر در شمال سوریه حمله خواهد کرد. بنابراین، حمله اردوغان به کرد‌های سوریه چیز جدیدی نیست، اما تاکنون تکیه کرد‌ها به امریکا بود که تصور می‌کردند از آن‌ها حمایت می‌کند، اما حالا متوجه شده‌اند که مرتکب چه اشتباهی شده‌اند.

تصمیم ترامپ برای عقب کشیدن نیرو‌های امریکا مقابل ارتش ترکیه تنها باعث واکنش کرد‌های سوریه نشده بلکه بحث و جدل را در داخل امریکا برانگیخته است. لیندسی گراهام، سناتور بانفوذ جمهوریخواه و یکی از حامیان اصلی ترامپ، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا، میت رامنی، سناتور جمهوریخواه، و حتی نیکی هیلی، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل، از جمله منتقدین هستند و نقطه مشترک انتقادشان این است که تصمیم ترامپ برای این کار خیانت به متحدین امریکا است و باعث می‌شود امریکا به عنوان هم‌پیمانی غیرقابل اتکا دیده شود. این واقعیتی است که کرد‌های سوریه آن را حس می‌کنند و مصطفی بالی، سخنگوی نیرو‌های سوریه دموکراتیک، هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «نیرو‌های امریکایی به مسئولیت خود عمل نکردند و منطقه مرزی را تخلیه کردند تا به صحنه نبرد تبدیل شود.» به این ترتیب، کرد‌ها با خیانت امریکا خود را در مقابل ارتش ترکیه تنها می‌بینند و هرچند که از عزم خود برای مقابله با این ارتش گفته‌اند، اما معلوم است که به لحاظ نیرو و امکانات و تجهیزات کار سختی برای ممانعت از ورود نیرو‌های این ارتش به شرق فرات دارند. به نظر می‌رسد که تنها راه برای کرد‌ها رو آوردن به دمشق است تا با استفاده از چتر حمایتی ارتش سوریه مانع از ورود ارتش ترکیه به سرزمین خود شوند. مظلوم عبدی، فرمانده کل شبه‌نظامیان اتحاد دموکراتیک سوریه، روز سه شنبه از مشارکت با بشار اسد به عنوان یکی از گزینه‌ها برای مقابله با ترکیه گفته است. باید دید که این حرف او تنها یک تاکتیک برای تغییر تصمیم ترامپ است یا گزینه واقعی است. اتحادیه دموکراتیک قبلاً هم مذاکراتی با دمشق داشته و به نظر می‌رسد که این کار تا حالا تاکتیکی برای نگه داشتن امریکایی‌ها بود، اما حالا که ترامپ مصمم به خارج کردن نیروهایش است، دیگر نمی‌تواند صرف تاکتیک باشد و کرد‌های سوریه برای جبران خیانت ترامپ چاره‌ای جز همکاری با دمشق ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار