کد خبر: 970720
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
دو روز مانده به انتخابات افغانستان، شهر‌ها آرایش نظامی به خود گرفته‌اند و نه تنها بیم اخلال در انتخابات می‌رود، اطمینان چندانی هم به فضای بعد از انتخابات وجود ندارد. حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان، برگزاری انتخابات در شرایط کنونی را مثل «مسابقه دوی ماراتن برای یک بیمار قلبی» توصیف کرده و گفته که به جای انتخابات باید مذاکرات با طالبان شروع شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، کارزار‌های انتخاباتی افغانستان روز چهار شنبه تمام شد و افغان‌ها آماده می‌شوند روز شنبه به پای صندوق‌های رأی بروند. ۱۵ چهره در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان حضور دارند که البته رقابت اصلی بین محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان است. بحث‌ها درباره تقلب در انتخابات زیاد شده و عبدالله عبدالله از تقلب غیرمستقیم در انتخابات صحبت کرده و گفته که ریاست جمهوری عمداً مناطقی را که رأی او در آن زیاد است به طالبان تحویل داده است تا در آن مناطق انتخابات برگزار نشود. همزمان، برخی نمایندگان چشم‌انداز چندان روشنی از انتخابات به تصویر نمی‌کشند و تأکید دارند که اگر انتخابات ریاست جمهوری درست مدیریت نشود، احتمال دارد افغانستان به سوی جنگ‌های داخلی سوق داده شود. به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، عارف رحمانی یک عضو مجلس نمایندگان گفته که یکی از تهدید‌های بسیاری جدی امنیت ملی کشور، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است که اگر شفاف نباشد و قانون در نظر گرفته نشود، احتمالاً امنیت کشور را با مخاطره مواجه خواهد کرد. غلام حسین ناصری دیگر نماینده افغانستان نیز هشدار داده که ریختن آرای تقلبی در صندوق‌های رأی در روز انتخابات، منشأ هرج و مرج خواهد شد؛ پس بهتر است کمیسیون انتخابات زمینه شفافیت در این روند ملی را فراهم سازد. همچنین گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و نامزد گروه انتخاباتی «صلح و عدالت اسلامی» در یک گردهمایی انتخاباتی گفته که نتیجه انتخابات شفاف را می‌پذیرد، اما تأکید کرد که باید جلوی تغییر نتایج از راه تقلب گرفته شود. وی تأکید کرده که هرگونه تقلب در انتخابات وی را مجبور به رفتن دوباره به سنگر خواهد کرد.

علاوه بر بحث تقلب، احتمال ناامنی در انتخابات به خصوص از طرف طالبان که حالا در مذاکره با امریکا نیز به رویش بسته شده، وجود دارد. در برخی ولایت‌ها طالبان به شهروندان درباره رأی دادن در انتخابات روز شنبه هشدار داده، از جمله شماری از اعضای شورای ولایتی و باشندگان فاریاب می‌گویند، گروه طالبان به باشندگان ولسوالی‌های اندخوی، قرغان، قرم‌قُل و خان‌چارباغ این ولایت هشدار داده‌اند که اگر در روز انتخابات به مراکز رأی‌دهی بروند، هدف قرار خواهند گرفت. در سایر ولایات هم اوضاع چندان مساعد نیست تا جایی که نظامیان افغان برای تأمین امنیت این انتخابات به حالت آماده باش در آمدند.

کرزای: به جای انتخابات مذاکرات را شروع کنیم
در شرایطی که نامزد‌های انتخاباتی تا روز آخر نیز سرگرم رقابت بودند، برخی چهره‌های سرشناس افغان، انتخابات در شرایط کنونی را دارای اولویت نمی‌دانند و معتقدند که اول بایستی مذاکرات متوقف شده با طالبان پیش برود. عطامحمدنور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که شرایط برای برگزاری انتخابات مساعد نیست و بهتر است گام‌های عملی برای صلح برداشته شود. نور می‌گوید: «همه می‌دانیم که انتخابات یک اصل پذیرفته شده است، اما هر چیز در یک زمانی قابل تطبیق است، وقتی صلح نداشته باشیم و امنیت بزرگ‌ترین شهر‌های خود را گرفته نتوانیم، مدرسه، مسجد، مارکیت، بازار و سرک ما امنیت نداشته باشد چطور به طرف انتخابات برویم.» حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین در گفتگو با آسوشیتدپرس پا از این هم فراتر گذاشته و با صریح‌ترین لهجه ممکن گفته که برگزاری انتخابات یک تهدید جدی در روند گفتگو‌های صلح می‌باشد. کرزای گفت: «ما نمی‌توانیم انتخابات را در یک کشوری برگزار کنیم که جنگ از سوی خارجی‌ها در آن تحمیل شده است. ما در یک جنگی قرار گرفته‌ایم که منافع و علاقه خارجی‌ها در آن نهفته است.»‌کرزای می‌گوید: «من می‌گویم به جای انتخابات باید مذاکرات صلح را آغاز کنیم.» او می‌گوید که از برادران خود در تحریک اسلامی طالبان می‌خواهد آنطوری که بر مذاکره با امریکا تأکید دارند، من‌حیث مسلمان با خود افغان‌ها در مذاکره بنشینند و مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کنند تا از این طریق ثبات در کشور تأمین شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار