کد خبر: 970442
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
امضای سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی در بندر شهیدرجایی و حضور ۲۹ سرمایه‌گذار بخش خصوصی در بندر چابهار نشان می‌دهد که سواحل جنوبی کشور برای سرمایه‌گذاری جذابیت پیدا کرده‌است.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، معاون امور بندری سازمان بنادر از احداث بزرگ‌ترین ترمینال مواد معدنی خلیج فارس و دریای عمان در بندر شهید رجایی همزمان با سومین روز هفته دفاع مقدس با هدف ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات مستقیم مواد معدنی خبر داد.

محمدعلی حسن‌زاده با اعلام اینکه ظرفیت نهایی این ترمینال ۵۰ میلیون تن و طی سه سال در سه فاز اجرایی می‌شود که مجموع این سه فاز معادل ۱۸۰ هکتار خواهد بود، اظهار کرد: این ترمینال بزرگ‌ترین ترمینال مواد معدنی در خلیج فارس و عمان خواهد شد و با توجه به ظرفیت بی‌نظیر معدنی کشور، تحولی شگرف در صنعت معدن ایران ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این ترمینال متصل خواهند شد و همچنین در بخش صادرات و واردات نیز می‌توان از ظرفیت‌های این ترمینال مکانیزه مواد معدنی استفاده کرد، از تمامی فعالان صنعت و معدن کشور خواست از مزیت منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی بهره بگیرند. معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه کارکرد دیگر این ترمینال مواد معدنی در بندر شهیدرجایی، ایجاد شهر لجستیک است که بر اساس آن اراضی ۲۴۰۰ هکتاری به بندر شهیدرجایی ملحق می‌شود و قرار است صنایع در آن مستقر شوند، اظهار کرد: بخشی از مواد معدنی می‌تواند در صنایعی که در این اراضی جانمایی می‌شود مدنظر قرار گرفته و مواد معدنی مربوطه از ارزش افزوده بالاتری برخوردار شود و در نهایت هم از طریق همین ترمینال صادرات انجام می‌شود.

حسن‌زاده در خصوص سومین کارکرد این ترمینال خاطر نشان کرد: می‌توان مواد با ارزش افزوده بالاتر را از دیگر کشور‌ها وارد کرد و بعد از تولید محصول نهایی در کارخانجات، محصول را در داخل کشور استفاده یا از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر کرد. وی ارزش این قرار داد را که امروز امضا می‌شود ۵۰ هزار میلیارد ریالی عنوان کرد که با بخش خصوصی منعقد می‌گردد. ظرفیت نهایی این ترمینال ۵۰ میلیون تن و طی سه سال در سه فاز اجرایی می‌شود که مجموع این سه فاز معادل ۱۸۰هکتار خواهد بود.

صف ۲۹ شرکت داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در چابهار
در همین حال مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: ۲۹ شرکت برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در شش ماه اول امسال متقاضی بودند.

بهروز آقایی درباره افزایش جذب سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اظهار کرد: بندر چابهار به عنوان بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی کشور با موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد.

به گفته وی، این بندر به عنوان دروازه تجارت به کشور‌های عضو IORA، CIS، افغانستان و آسیای میانه و نزدیکی به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی بهترین مسیر ترانزیتی برای کشور‌های منطقه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر جایگاه ویژه بندر چابهار در نگاه صاحبان سرمایه افزود: گرایش بخش خصوصی داخلی و خارجی به حضور در بندر شهید بهشتی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ایران و دیگر کشور‌ها به این بندر به عنوان بندری مطمئن برای سرمایه‌گذاری توجه دارند.

آقایی اضافه کرد: ارائه ۲۹ درخواست سرمایه‌گذاری از ابتدای امسال و بازدید بیش از ۳۶ هیئت داخلی و خارجی از بندر شهید بهشتی چابهار نمونه بارزی از نگاه ویژه مقام‌ها و سرمایه‌گذاران ملی و فراملی به این بندر است.

در سال ۹۷ نیز ۱۵۰ هیئت داخلی و خارجی از بندر چابهار بازدید کردند و در نهایت ۶۵ درخواست سرمایه‌گذاری ارائه و ۱۷ مورد نهایی و منجر به قرارداد شد.

بنادر شرقی ایران جزو ۵ منطقه برتر از نظر ژئوپولتیکی
در همین حال عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس نیز گفت: کرانه‌ها و بنادر اقیانوسی ایران از نظر ژئوپولتیکی جزو چهار یا پنج منطقه برتر در جهان هستند که ظرفیت‌ها و مزیت‌های بسیار بالایی برای انتقال کالا به کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارند.

علیم یارمحمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره احتمال ورود کشور‌های خارجی به بحث سرمایه گذاری در حوزه بنادر گفت: قطعاً ایران از همکاری‌های مشترک با کشور‌های خارجی در بحث سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر استقبال می‌کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته اولویت اصلی سازمان بنادر و کشتیرانی و وزارت راه و شهرسازی در توسعه بنادر و پسکرانه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و جذب سرمایه‌های موجود در کشور است، اما می‌توان از پتانسیل‌های خارجی نیز به صورت هدفمند استفاده کرد.

یارمحمدی با بیان اینکه در توسعه بنادر کشور، تقویت کرانه‌های اقیانوسی در اولویت قرار دارد، گفت: در تمام کشور‌ها برای توسعه بنادر، توجه حاکمان به سمت توسعه بنادر اقیانوسی معطوف شده‌است، زیرا این مناطق مزیت‌های بالای اقتصادی دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار