کد خبر: 969396
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
تشدید رویارویی چند روز بعد از شکست مذاکرات
ترامپ و طالبان چند روز بعد از شکست مذاکرات، همچنان برای همدیگر خط و نشان می‌کشند. رئیس‌جمهور امریکا گفته که طالبان با کشتن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی اشتباه بزرگی مرتکب شده و ضربات سختی دریافت خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: طالبان هم گفته که لازم باشد ۱۰۰ سال دیگر هم با امریکایی‌ها می‌جنگد. طالبان پا از واکنش زبانی هم جلوتر گذاشته و بعد از سفر به روسیه و چین، گفته که به تهران خواهد آمد تا «حمایت‌هایی را از جانب این کشور‌ها به نفع خود به دست آورد.»

به گزارش «جوان»، عباس استانکزی، مذاکره‌کننده ارشد طالبان که بلافاصله بعد از شکست مذاکرات با امریکا به مسکو سفر کرده در گفتگو با راشاتودی گفته که «طالبان بعد از متوقف شدن مذاکرات با امریکا آماده شده تا برای ۱۰۰ سال دیگر با این جنگ تحمیل شده، مبارزه کند». استانکزی در اظهاراتی که نشان‌دهنده شدت خشم طالبان از پا پس کشیدن ترامپ از «توافق آماده امضا» با این گروه است، از رئیس جمهور امریکا خواسته که در تصمیم خودش تجدیدنظر کند: «امیدواریم که ترامپ درباره تصمیمش مجدداً فکر کند و به آنجایی برگردد که ما بودیم.» وی تأکید کرده است: «موضع ما این است که هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها به جز مذاکرات و مسئله صلح وجود ندارد.» به گفته مذاکره‌کننده طالبان، «روند یک ساله صلح در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و درست چند روز پیش از آنکه توافق رسمی امضا شود، متوقف شد. پیش‌نویس این توافق از سوی دو طرف مطرح شده بود.» او هرچند معتقد است که تصمیم امریکا درباره توقف مذاکرات صلح «قطعی نبوده» و به همین خاطر گفته که طالبان همچنان به مذاکرات پایبند است، ولی تهدید کرده که اگر امریکا به مذاکرات برنگردد، طالبان مجدداً و البته با شدت بیشتری حملات خود را تشدید خواهد کرد: «اگر آن‌ها می‌توانند یک هزار تن از ما را بکشند، چرا ما یک یا دو نفر از آن‌ها را از پا در نیاوریم؟ این حق ماست.» هرچند مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، ازسرگیری مذاکره با طالبان را رد نکرده، ولی به نظر می‌رسد ترامپ، شخصاً خودش را برای توقف مذاکرات آماده کرده تا جایی که دیروز در توئیتی، مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان را خاتمه یافته خواند و نوشت که نیرو‌های امریکایی مستقر در افغانستان به صورت قابل ملاحظه‌ای حملات را علیه دهشت‌افکنان افزایش داده‌اند. رئیس‌جمهور امریکا نوشته که آن‌ها (طالبان) «با کشتن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز امریکایی اشتباه بزرگی مرتکب شدند و ضربات سختی را دریافت خواهند کرد.» ترامپ می‌گوید: «طالبان هیچ وقت این گونه شدید سرکوب نشده بود که اکنون شده است» و تأکید کرده است: «کشتن ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی فکر خوبی نبود. راه‌های بهتری برای مذاکره وجود دارد. طالبان می‌داند که اشتباهی بزرگ انجام داده است و اکنون نمی‌داند که آن را چگونه جبران کند.»

حمله امریکا، دیپلماسی طالبان
تقریباً همزمان با توئیت ترامپ بود که نظامیان افغان به رهبری نیرو‌های امریکایی دو فرمانده ارشد طالبان و دست کم ۳۸ شبه‌نظامی این گروه را طی حملات هوایی کشتند. یک مقام ارشد امنیتی در کابل گفته که این عملیات‌ها که شامگاه شنبه روی داد، با هدف مقابله با حملات برنامه‌ریزی‌شده طالبان علیه نیرو‌های افغان صورت گرفته و تأکید کرده که تنش‌ها در پی شکست مذاکرات میان طالبان و امریکا بار دیگر افزایش خواهد یافت. پیش‌تر، ژنرال «تاد والترز» فرمانده نیرو‌های امریکایی و ناتو در اروپا نیز روز شنبه گفته بود که انتظار می‌رود در روز‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وضعیت امنیتی در این کشور وخیم‌تر شود و خشونت‌ها نیز افزایش یابد. طالبان تاکنون اظهارنظری نکرده که نشان دهد برای تشدید فضای رویارویی با امریکا تصمیم قطعی گرفته، ولی در تصمیمی متفاوت دست‌کم تلاش‌های دیپلماتیک خود را مقابل امریکایی‌ها تشدید کرده است. هیئتی از دفتر قطر طالبان از جمعه به مسکو رفته تا با مقام‌های روس درباره روند صلح مذاکره کند. سرپرستی هیئت طالبان در سفر به مسکو بر عهده شیرمحمد عباس استانکزی است، کسی که ۱۰ دور در قطر با امریکایی‌ها مذاکره کرده است. طالبان پس از جمع‌بندی سفر مسکوی خود، به چین نیز سفر خواهد کرد و آنگونه که منابع غیررسمی افغان می‌گویند، در سفر بعدی راهی تهران خواهد شد. هر سه سفر در فضای شکست مذاکرات با امریکا انجام می‌شود و آنگونه که منابع طالبان می‌گویند، هدف آن است که رهبران منطقه را در جریان شکست مذاکرات با امریکا قرار دهد. مقامات طالبان در همین زمینه گفته‌اند هیئت قطر به چین، ایران و جمهوری‌های آسیای مرکزی سفر خواهند کرد تا حمایت‌هایی را از جانب این کشور‌ها به نفع خود به دست آوردند. یک مقام طالبان در قطر گفت: «هدف از این دیدارها، مطلع کردن رهبران این کشور‌ها از تحولات مذاکرات صلح و تصمیم ترامپ است، مبنی بر پایان دادن به روند صلح در زمانی که به نظر می‌رسید اختلافات حل شده و توافق برای امضا آماده بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار