کد خبر: 969395
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
حملات پهپادی انصارالله یمن به تأسیسات نفتی سعودی‌ها که به توقف ۵۰ درصد از تولیدات نفتی عربستان منجر شد، چنان مهلک بوده که مقامات واشنگتن را به یاوه‌سرایی واداشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزیر خارجه امریکا باز هم انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته و مدعی شده که ایرانی‌ها پشت حملات به شرکت آرامکو قرار دارند. سناتور تندرو امریکایی هم مدعی شده است که برای جبران حملات به عربستان، واشنگتن باید به پالایشگاه‌های ایران حمله کند؛ ادعا‌هایی که محمدجواد ظریف آن را فریبکاری عنوان کرده که نتیجه شکست سیاست فشار حداکثری واشنگتن در برابر تهران است. در عین حال کارشناسان می‌گویند اگرچه عربستان امکان صادرات ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خود را از دست داده، اما بدون پالایشگاه‌هایی که هدف حمله پهپادی قرار گرفته قادر به صادرات بقیه نفت خود نیز نیست!

به گزارش «جوان» پس از حملات موفقیت آمیز انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عظیم منطقه «بقیق» عربستان، فضاسازی امریکایی‌ها علیه ایران بار دیگر تشدید شده است و مقامات امریکایی به دفاع از منافع ملی سعودی‌ها برخاسته‌اند. وزارت انرژی عربستان سعودی توقف ۵۰ درصدی تولیدات نفتی این کشور پس از حملات انصارالله را تأیید کرده و سخنگو‌های وزارت انرژی امریکا و کاخ سفید روز یک شنبه بلافاصله در بیانیه‌هایی جداگانه از آمادگی این کشور برای جبران کسری تولید نفت عربستان در پی عملیات پهپادی علیه پالایشگاه‌های آرامکو خبر دادند. وزارت انرژی امریکا با حمایت تمام قد از عربستان سعودی، که بیش از چهار سال است مشغول بمباران غیرنظامیان و مردم بی‌گناه یمن است، اعلام کرد که آمادگی دارد از ذخایر استراتژیک نفت این کشور برداشت و برای جبران کسری نفت عربستان به بازار جهانی تزریق کند.

علاوه بر حمایت‌های اقتصادی، مقامات واشنگتن در حمایت سیاسی از رژیم سعودی نیز سنگ تمام گذاشتند و ایران را به دست داشتن در حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان متهم کردند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز در توئیتر بدون اینکه شواهدی ارائه کند، مدعی شد: «درحالی که روحانی و ظریف نشان می‌دهند که به دیپلماسی متعهد هستند، اما تهران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، با توجه به همه درخواست‌هایی که برای کاهش تنش در منطقه وجود دارد، ایران هم اکنون حمله‌ای بی‌سابقه علیه منبع انرژی جهان مرتکب شده است». به گزارش پرس‌تی‌وی، پمپئو با تکرار ادعا‌های ضد ایرانی، مدعی شد که تهران پشت عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی بوده است. وزیر خارجه امریکا در تلاش برای ایجاد ایران‌هراسی در جهان، مدعی شد: «از تمام کشور‌ها می‌خواهیم علناً و یکصدا، حملات ایران را محکوم کنند. ایالات متحده با شرکا و متحدان خود همکاری خواهد کرد تا از تأمین انرژی در بازار‌ها اطمینان حاصل کرده و ایران را به خاطر تجاوزهایش، پاسخگو کند». ادعای پمپئو به دست داشتن ایران در حملات به تأسیسات نفتی عربستان درحالی است که سه ماه پیش هم مقامات واشنگتن بدون سند و مدرک، در حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس، ایران را متهم کردند، اما هیچ وقت نتوانستند این اتهامات را اثبات کنند. امریکایی‌ها از زمان شروع جنگ یمن، بار‌ها ایران را به ارسال سلاح و موشک به انصارالله یمن متهم کرده‌اند، ادعا‌هایی که حتی سازمان ملل هم آن را تأیید نکرده است.

درخواست حمله به ایران
علاوه بر دولت امریکا، سناتور‌های این کشور هم دست به کار شده و اتهاماتی را علیه ایران ایراد کردند. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکا روز یک شنبه در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی واکنش نشان داد. گراهام در این پیام‌های توئیتری مدعی شد: «حمله حوثی‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است». این سناتور تندرو امریکایی در ادامه ادعا‌های خود نوشت: «ایران هیچ تمایلی به صلح ندارد و آن‌ها به دنبال تسلیحات اتمی و سیطره منطقه‌ای هستند». گراهام در ادامه پیام‌های توئیتری خود در پیامی گستاخانه نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، امریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را روی میز قرار دهد». این سناتور امریکایی که تا دیروز به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، بیشترین واکنش‌ها را به این فاجعه نشان داد و حتی خواهان تحریم عربستان سعودی و مجازات مقامات ارشد این کشور بود الان در چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، دایه دلسوزتر از مادر شده و از منافع ملی عربستان دفاع می‌کند. این سناتور ضد ایرانی درحالی خواهان حمله امریکا به تأسیسات نفتی ایران به خاطر دفاع از منافع سعودی‌ها است که در ماجرای سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته امریکا توسط نیرو‌های ایرانی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از ترس تبعات آن، هیچ واکنشی نشان نداد.

اتهامات مقامات امریکایی نشان می‌دهد که حملات یمنی‌ها به عربستان، چنان سخت بوده است که علاوه بر سعودی‌ها، منافع واشنگتن را هم در معرض خطر قرار داده است. خبرگزاری رویترز دیروز درباره عمق حملات یمنی‌ها به آرامکو نوشت که پالایشگاه نفتی بقیق که بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی جهان به شمار می‌آید در پی این حمله در شعله‌های آتش می‌سوخت. به نوشته رویترز، چند هفته طول می‌کشد تا عربستان بتواند به تولیدات نفتی قبل از حملات پهپادی یمنی‌ها بازگردد. باب مک نالی، که چند سال در کاخ سفید مشغول به خدمت بوده است، در توئیتر نوشت: «حمله به تأسیسات نفتی عربستان پس از حملات ۱۱ سپتامبر، از جمله مهم‌ترین تحولاتی است که ذهن مرا به خود مشغول داشته است».

بدون آرامکو هیچ صادراتی نداریم!
ضربات سخت انصارالله حتی کارشناسان سعودی را هم به اعتراف واداشته است و آن‌ها از تبعات منفی این حملات به اقتصادی عربستان سخن می‌گویند. یک کارشناس شبکه سعودی روز یک شنبه درباره اهمیت پالایشگاه‌های سعودی که مورد هدف قرار گرفته‌اند، گفت که این پالایشگاه‌ها مرحله اول آماده‌سازی و ارسال نفت خام برای بازار را انجام می‌دهند، زیرا نفتی که استخراج می‌شود قابل‌استفاده در هیچ پالایشگاه یا پتروشیمی نیست و باید آلودگی‌های آن گرفته شود و سپس در پالایشگاه مورد استفاده قرار گیرد. این کارشناس شبکه سعودی تأکید کرد: «در نتیجه می‌توان گفت که بدون پالایشگاه‌های نفتی آرامکو هرچقدر هم نفت تولید شود و مشتری هم برای آن وجود داشته باشد، نمی‌توان آن را صادر کرد و این مسئله مهم در صادرات نفت عربستان است.»

حملات انصارالله به تأسیسات نفتی عربستان نگرانی‌ها را در بین کشور‌های متحد سعودی هم افزایش داده است. وزیر مشاور امارات در امور خارجه تأکید کرد، حمله اخیر نیرو‌های انصارالله به دو مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکوی عربستان در استان بقیق به امارات و کشور‌های منطقه نیز می‌رسد. به گزارش شبکه روسیا الیوم، انور قرقاش، همچنین با اشاره به چالش استراتژیکی که منطقه با آن مواجه است، بر لزوم افزایش تلاش‌ها در برابر این چالش تأکید کرد. تعدادی از کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس حملات به تأسیسات نفتی آرامکو را محکوم کردند. این محکومیت غربی‌ها درحالی است که در پنج سال گذشته هیچ واکنشی از سوی غربی‌ها در محکومیت جنایات ائتلاف عربی در کشتار مردم بی‌گناه یمن انجام نشد و حتی کشور‌های اروپایی همسو با امریکا، با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، در جنایات سعودی‌ها شریک هستند.

واکنش‌ها به ادعای پمپئو
ادعای وزیر خارجه امریکا مبنی بر دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی، واکنش‌های منفی متعددی را در پی داشت. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به اتهام‌زنی بی‌سند واشنگتن به تهران درباره حمله پهپادی یمن به عربستان سعودی گفت: «مایک پمپئو بعد از ناکامی در فشار حداکثری علیه ایران به فریبکاری حداکثری روی آورده است. ایالات متحده و مشتریانش در یمن به خاطر این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر نمی‌شود، گیر افتاده‌اند». به گزارش سی‌ان‌ان، کریس مورفی، سناتور دموکرات امریکا با غیرمسئولانه دانستن چنین اظهاراتی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «این یک ساده‌سازی غیرمسئولانه و نحوه وارد شدن ما به جنگ‌های کم‌خردانه است». بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین امریکا نیز با تأکید بر اینکه حوثی‌ها را نباید همان ایران دانست، گفت: «سعودی‌ها جنگی را در یمن به راه انداخته‌اند. این اظهارات پمپئو به‌طرز غیرقابل باوری کم‌خردانه، مزوّرانه و خطرناک است».
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
1
براشفته شدن کاخ سفید جهت حمله به ارامکو
" برای تسلی گاو شیرده می باشد " وگرنه امریکا خوشحال ست " بیان داشت ما جبران کمبود نفت را می کنیم " اساسا صفر کردن قروش نفت ایران " ونزوئلا و لیبی به این خاطرست " که امریکا بازار انرژی را در اختیار خودش بگیرد.
علی حسین شریفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
1
نکات ذیل قابل توجه است
1- آسیب پذیری عربستان
2- عربستان نباید برای ایران شاخ و شونه بکشد
3- جایگزینی تولیدات نفت آمریکا بجای نفت عربستان
4- بهره برداری سیاسی آمریکا از به آش کشیده شدن تاسیسات نفتبی عربستان به نفع اقتصادی و سیاسی خود
محمدرضا کیانفر
|
Sweden
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
1
آقای سنایی‌راد،
ترامپ هم نفتش را جایگزین نفت عربستان می‌کند هم سامانه‌های دفاعی پیشرفته‌تری به کشورهای عربی می‌فروشد و هم به بهانه پشتیبانی جمهوری اسلامی از انصارالله یمن تحریمها را برعلیه ما افزایش می‌دهد.

سرور گرامی،
تنها راه نجات کشور اتحاد ماست
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
0
در حمایت از اسنودن، «آنتون هوفرایتر» رئیس فراکسیون سبز‌ها در پارلمان آلمان وضعیت کنونی وی را ناشی از «فقر دموکراتیک» کشور‌های غربی دانست و گفت که به خاطر این نقص، او به سلطه روسیه و «ولادیمیر پوتین» تن داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار