کد خبر: 969358
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰
خراسان جنوبی از وجود ۶۰۰ معدن با پروانه فعالیت برخوردار است که تنها نیمی از آن با چالش زیرساخت‌هایی، چون برق مواجه نیستند و می‌توانند با ظرفیتی نزدیک به حداکثر دست به استخراج بزنند.
سرویس ایران جوان آنلاین: خراسان جنوبی از وجود ۶۰۰ معدن با پروانه فعالیت برخوردار است که تنها نیمی از آن با چالش زیرساخت‌هایی، چون برق مواجه نیستند و می‌توانند با ظرفیتی نزدیک به حداکثر دست به استخراج بزنند. علاوه بر این تمام مواد برداشت شده از این معادن نیز به جای فرآوری به صورت خام‌فروشی به خارج از استان و کشور صادر می‌شود. همین موضوع نه تنها ارزآوری را تحت تأثیر قرار داده بلکه موجب کاهش ظرفیت اشتغالزایی این معادن هم شده است. از همین رو ضروری است ضمن فعال کردن تمام ظرفیت این معادن، با قراردادن واحد‌های فرآوری فرصت اشتغالزایی را هم افزایش داد، کاری که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب متولیان عملی خواهد شد.

حدود ۶۰۰ معدن استان خراسان‌جنوبی از پروانه فعالیت برخوردار هستند و در سال‌جاری ذخایر کشف شده از این معادن به ۳ هزار و ۷۰۰ میلیون تن رسیده است. ذخایری که گفته می‌شود با ۴۶ نوع ماده معدنی شامل زغال‌سنگ، منیزیت، سنگ‌های تزیینی، خاک‌های صنعتی، سنگ‌آهن، بازالت و مرمریت می‌شوند. با اینکه ظرفیت استخراج از این ۶۰۰ معدن بسیار بالاست و این ظرفیت علاوه بر امکان افزایش شمار شاغلان در این بخش می‌تواند ارزآوری خوبی را هم برای استان و کشور رقم بزند، اما به این دلیل که زیرساخت‌های نیمی از معادن ناقص هستند و در برخی از آن‌ها هم حتی جای خطوط برق خالی است نمی‌توان با حداکثر ظرفیت دست به برداشت زد. از همین رو بخش قابل توجهی از این صنعت بدون استفاده رها شده است. البته مشکلات معدن‌داران استان به همین جا هم منتهی نمی‌شود و در این راستا استاندار خراسان‌جنوبی به ایسنا گفت: «بحث خام فروشی در معدن و محصولات استراتژیک یکی از مشکلات استان است.» محمدصادق معتمدیان افزود: «در این بخش با تمرکز بر فرآوری صنایع معدنی خام فروشی از بین می‌رود و می‌توان تولید ثروت داشته باشیم.» وی ادامه داد: «آستان قدس رضوی در بخش اقتصادی فعالیت‌های خوبی در استان داشته، اما برخی اقدامات از جمله فعالیت در حوزه معادن تعطیل شده است که درخواست داریم در کنار معادن، سرمایه‌گذاری نیز انجام شود.» این مقام دولتی بر لزوم فرآوری معادن سنگ در استان توسط آستان قدس رضوی تأکید دارد و معتقد است که تنها از این طریق است که می‌توان زمینه اشتغال بخش زیادی از جمعیت بیکار استان را فراهم کرد.

ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

در حالی بر لزوم فرآوری معادن سنگ استان تأکید می‌شود که به گفته رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی به ایجاد صنایع فرآوری در حوزه معدن کم‌توجهی شده است. علیرضا باقری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های معادن در استان مغفول مانده‌اند به خبرگزاری شبستان بیان کرد: «متأسفانه قانون معدن در سیطره سایر قوانین از جمله قانون محیط‌زیست و منابع طبیعی است و حتی شاهد صدور بخش‌نامه‌هایی از متولیان معدنی هستیم که روز به‌روز معدن را نسبت به سایر عوامل توسعه‌ای به عقب بر می‌گرداند» لازم به ذکر است که معادن منطقه شاهکوه نهبندان ظرفیت اشتغالزایی برای ۴۵۰ نفر داشته است که اکنون حدود ۵۰ نفر در آن‌ها مشغول فعالیت هستند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد معادن استان با چالش زیرساخت مناسب مواجه است، گفت: «برخی از معادن که صرفه اقتصادی دارد سرمایه‌گذاران نسبت به فراهم کردن زیرساخت برای آن اقدام می‌کنند.» داوود شهرکی افزود: «خراسان‌جنوبی جزو استان‌هایی است که رتبه خوبی در صنعت معدن‌داری ندارد.» بنابر این برای فعال کردن این ظرفیت و ایجاد زمینه‌های اشتغالزایی ضروری است متولیان ضمن تکمیل زیرساخت‌ها شرایط را هم برای ورود سرمایه‌گذاران به این بخش فراهم کنند. کاری که تنها از متولیان با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بر می‌آید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار