کد خبر: 969261
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
در پی لغو مذاکرات صلح میان دولت امریکا و نمایندگان گروه طالبان، یک هیئت مذاکره‌کننده طالبان از قطر به مسکو رفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نمایندگان این گروه در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفته‌اند که هنوز مایل به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره هستند. در عین حال طالبان بنا دارد با مقام‌های ایران، چین و کشور‌های آسیای مرکزی دیدار کند تا برای وادار کردن امریکا به خروج نیروهایش از افغانستان حمایت جلب کند.

شیرمحمد عباس استانکزی، از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر که رهبری این هیئت را بر عهده دارد در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه گفته که جنگ بر آن‌ها (طالبان) تحمیل شده است. او افزوده است که با این حال هنوز این گروه علاقه‌مند به آوردن صلح در افغانستان از طریق مذاکره است.

استانکزی گفت: «متأسفانه هر زمانی که ما به یک توافق نهایی رسیده‌ایم، مذاکرات از سوی امریکا لغو شده است.»

او گفته که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما نیز دو بار توافقاتی این‌چنینی متوقف شده بودند.

رسانه‌های مسکو گفته‌اند که این هیئت با ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه مسکو در امور افغانستان دیدار کرده است. ضمیر کابلوف پیش از این به رسانه‌های این کشور گفته بود که مذاکرات صلح می‌توانست راه را به سوی مصالحه ملی به حل بحران افغانستان باز کند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که قرار بود هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کمپ دیوید با رئیس‌جمهور افغانستان و رهبران گروه طالبان دیدار کرده و توافق امریکا و طالبان را نهایی کند، اما روز یک شنبه ترامپ از لغو این دیدار خبر داد.

او گفت قید مذاکره با طالبان را زده است، چون آن‌ها با حمله‌ای دیگر، غیرنظامیان و یک سرباز امریکایی را در آستانه این دیدار کشته‌اند. حدود ۱۰ روز قبل ترامپ برنامه دیدار با رهبران گروه طالبان در واشنگتن را لغو کرد.

مذاکرات امریکا و طالبان که برای ۱۰ ماه در دوحه پایتخت قطر در جریان بود، شامل دولت افغانستان نمی‌شد، چون طالبان این دولت را نامشروع می‌دانند.

ایران، روسیه و چین به جای امریکا؟
طالبان علاوه بر اعزام تیمی به روسیه، بنا دارد با مقام‌های ایران، چین و کشور‌های آسیای مرکزی دیدار تا برای وادار کردن امریکا به خروج نیروهایش از افغانستان حمایت جلب کند.

به گزارش رویترز به نقل از منابع ناشناس طالبان بنا دارد رهبران منطقه را در جریان شکست مذاکرات با امریکا قرار دهد. در گزارش مذکور همچنین اشاره شده که سفر‌های اخیر نمایندگان طالبان در راستای ادامه مذاکرات با امریکا صورت نگرفته است.

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید که سفر رهبران طالبان به کشور‌هایی مثل روسیه یا چین «شکست قطعی سیاسی» آنان را نشان می‌دهد.

آقای صدیقی روز شنبه در یک نشست خبری گفت: آدرس اصلی صلح را طالبان گم کرده‌اند. آدرس اصلی صلح مردم افغانستان و پروسه صلح افغانستان است که توسط دولت رهبری و مدیریت شود. این تلاش‌های شماری از رهبران طالبان به باور ما نتیجه نخواهد داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار