کد خبر: 968243
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
محمد جواد ظریف دیروز در مسکو با مقام‌های روس ملاقات کرد، سیاستمدارانی که ظریف آن‌ها را «دوستان دوران سخت» خوانده و گفته که هدف سفرش این است که بعد از رفتن به پکن، روس‌ها را هم در جریان آخرین تحولات برجام و طرح میانجیگری فرانسه قرار دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که ظریف برداشتن گام سوم را به اجرا نشدن تعهدات اروپا تا روز پنج شنبه منوط کرده، برخی منابع می‌گویند احتمال اینکه طرف اروپایی تا روز پنج شنبه قادر به انجام کار قابل‌ملاحظه‌ای باشد، اندک است. از طرفی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیشب اعلام کرد که «گام سوم قطعاً برداشته می‌شود.» از عراقچی که به پاریس رفته است نیز تنها یک خبر سربسته درباره اینکه مذاکرات ۱۰ ساعته ایران و فرانسه سناریو‌های مختلف را بررسی کرده است، بیرون آمد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یک شنبه شب در مسکو قبل از شروع ملاقات‌هایش با مقام‌های روس، روابط ایران با روسیه را «روابط راهبردی» توصیف کرده و گفته بود این روابط «نوعی جدید از روابط را بین دو کشور رقم زده است به دلیل اینکه دولت روسیه در دوران‌های سخت در کنار ایران بوده و ما با دوستان دوران سخت حتماً معامله دیگری خواهیم کرد.» ظریف دیروز هم با سرگئی لاوروف همتای روسش ملاقات و در این دیدار تأکید کرد که روسیه و چین شرکای کلیدی ایران برای حفظ اعتبار برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند. ظریف گفته است: «روابط با مسکو و پکن با روابط ما با سایر طرف‌های توافق هسته‌ای متفاوت است و به همین دلیل ما بر این باوریم که ایران، روسیه و چین هیچ‌گاه دست از همکاری با یکدیگر پیش از برجام و پس از آن برنداشته‌اند.» به گفته ظریف، ایران، روسیه و چین را شرکایی می‌داند که به ما برای حفظ برجام کمک کرده‌اند. رئیس دستگاه دیپلماسی سپس به طرح میانجیگری پاریس در چارچوب طرح پیشنهادی امانوئل مکرون اشاره کرد و گفت: «هدف اصلی طرح ما اجرای تعهدات اروپاست. آنچه رئیس‌جمهور فرانسه با شرکای امریکایی خود ادامه می‌دهد مربوط به فرانسوی‌ها و اتحادیه اروپاست. آنچه برای ما اهمیت دارد اجرای تعهدات اروپا در برجام است.» ظریف گفته که دوستان روسیه و چین ما تعهدات‌شان را در حد امکان عملی کردند، ولی این را هم روشن کرد که البته توقع داریم روش‌ها و راهکار‌هایی که برای اجرای برجام دیده می‌شود منافعش برای همه اعضای برجام باشد، نه منحصر به یک عضو.

جعبه پاندورای برجام
ظریف در مسکو، برجام را به یک «جعبه پاندورا» تشبیه کرده که «امکان اینکه این جعبه پاندورا باز شود و دوباره آن را ببندیم وجود ندارد.» او به همین دلیل بر موضع اصلی تهران در این باره تأکید کرده وگفته که تهران هیچ مذاکره‌ای در زمینه بازنگری مفاد برجام انجام نخواهد داد و اصلاً امکان آن وجود ندارد. او گفته است: «درباره برجام نیاز است دوستان روسی را در جریان آخرین تحولات و گفتگو‌ها در فرانسه قرار دهیم. بلافاصله به چین رفتم و آن‌ها را در جریان آخرین تحولات قرار دادم و امروز که به روسیه آمدم در دیدار با لاوروف دوستان روس را در جریان آخرین تحولات قرار خواهم داد.» وزیر خارجه ایران بعد از ملاقات با لاوروف در پاسخ به سؤالی گفت: «برجام در مورد موضوع هسته‌ای توافق شد و به‌رغم اختلاف‌هایی که ما و کشور‌های غربی درباره سایر موضوعات داشتیم، اجرای برجام را به هیچ وجه منوط به حل و فصل آن اختلافات نمی‌توانیم بکنیم. چون برجام توافقی است که از سوی شورای امنیت به عنوان یک قطعنامه لازم‌الاجرا تصویب شده است و حتی برجام این گونه نیست که فقط از سوی شورای امنیت تأیید شده باشد بلکه خود برجام را شورای امنیت تصویب کرده است و کشور‌ها نمی‌توانند بعد از اینکه توافقی کردند و آن توافق قطعنامه شورای امنیت شد اجرای آن را به موضوعات دیگر مرتبط کنند.» ظریف گفته که دوست داریم اروپایی‌ها تعهدات خود را اجرا کنند و موظفند این تعهدات را اجرا کنند او با اشاره به سفر همزمان عباس عراقچی به پاریس، گفت: «دوستان من امروز در پاریس درباره نحوه اجرای این تعهدات صحبت می‌کنند، در هیئت ما هم مسئولان سیاسی، مالی و نفتی حضور دارند که تعهدات اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهند.»‌وزیر خارجه تصریح کرد: گام سوم ما طبق برنامه پیش خواهد رفت، کاملاً شفاف عمل کردیم، بند ۳۶ برجام حقوق ایران را تعریف می‌کند و به این حقوق پایبند هستیم و اقدامات‌مان را انجام دادیم و اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهدات‌شان را اجرا کنند گام سوم اجرا خواهد شد. همانطور که تصریح کردیم همواره آماده مذاکره هستیم و اقدامات ما هم در صورت اجرای تعهدات طرف مقابل قابل برگشت است. این سخنان ظریف در شرایطی ابراز شده که برخی منابع پیش‌بینی کرده‌اند طرف اروپایی طی روز‌های اندک باقی مانده تا روز پنج‌شنبه، نخواهد توانست گامی بردارد که تهران را قانع به برنداشتن گام سوم نماید، به خصوص که خبرگزاری میزان هم دیروز از قول بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نوشت که «گام سوم کاهش تعهدات برجامی قطعاً برداشته می‌شود و طی روز‌های آینده آن را اعلام خواهیم کرد.»

مسکو درک می‌کند
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز موضع ایران درباره برجام را تأیید کرده و گفته که بحث‌های اساسی و مهمی با وزیر خارجه ایران در خصوص مسائلی که در دستور کار ایران و روسیه قرار دارد، صورت دادیم. لاوروف گفته است: «ما همچنان بر موضع خود مبنی بر ادامه اجرای برجام هستیم و معتقدیم که وضعیت کنونی که امروز برای برجام به وجود آمده است، نتیجه مستقیم اقدامات مخرب واشنگتن است و امروز واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دیگر اعضای برجام را به خروج از این توافق ترغیب کند.» وزیر خارجه روسیه در خصوص پیامد‌های اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه توافق هسته‌ای نیز گفت: «تردیدی نداریم که این اقدامات واشنگتن، شرکای ایرانی ما را وادار به کناره‌گیری از برخی تعهدات‌شان ذیل برجام کرد.» وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرده که ابتکار عمل «امانوئل مکرون» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) نتیجه‌بخش باشد.

کریدور اوراسیا
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه از توافق برای فعال‌سازی ایران در منطقه اوراسیا سخن گفت و تصریح کرد: «ما امروز به توافق رسیدیم که می‌توانیم از طریق ایجاد یک منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت و همکاری خود انگیزه ایجاد کنیم.» رضا اردکانیان، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز با «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه و رئیس طرف روس کمیسیون مشترک و همچنین «تیگران سارکیسیان» دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار و راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه را بررسی کردند. اردکانیان پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را اتفاقی مهم برشمرده و گفته شاید برای اولین بار است که ایران در یک پیمان منطقه‌ای اقتصادی به شکل فعال وارد می‌شود و این مهم پنجره موثری برای همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود. البته حمید زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته که قرار نیست ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآید و فقط اجرایی شدن یک موافقتنامه تجاری بین طرفین مطرح است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
0
0
جالبه روسیه از قبل هم دندانهای کشور ما را شمارده بود و متاسفانه نشان داده است که شوروی سابق و روسیه فعلی به غیر از خسارت های دراز مدت جیز مثبتی برای همسایگان بظاهر دوستش نداشته است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار