کد خبر: 968091
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۲
چهار روز مانده به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز به پاریس می‌رود؛ سفری که البته به نظر می‌رسد با نهمین گفت‌و‌گوی تلفنی مفصل روحانی و ماکرون در مورد پیشنهاد اخیر فرانسه، مرتبط است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور گفته که یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف هیئت دیپلماتیک ایران به پاریس را همراهی خواهد کرد؛ موضوعی که از یک طرف نشان می‌دهد تیم هسته‌ای دولت به شکلی جدی به پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه نگاه می‌کند و از طرف دیگر منعکس‌کننده آن است که گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به شکلی نخواهد بود که واکنش تند و تیز اروپاییان را در پی داشته باشد، هرچند واعظی گفته که جمهوری اسلامی گام سوم برای تعلیق تعهدات هسته‌ای را «در صورت محقق نشدن خواسته‌های ایران» در دستور کار قرار خواهد داد. غلامرضا انصاری معاون وزیر خارجه هم از تماس تلفنی مجدد روحانی و ماکرون خبر داد که شنبه شب انجام شده است. به گفته انصاری، مذاکرات مفصلی بین رؤسای جمهور ایران و فرانسه انجام شد و رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر تأکید کرده در صورتی که ایران در این مذاکرات به نتایج مورد نظر خود دست پیدا نکند گام سوم را برمی‌دارد. انصاری گام سوم را گام مهمی خوانده و گفته است: «امیدواریم طرف‌های مقابل در مدت باقی مانده به تعهدات خود عمل کنند به نحوی که ایران احساس کند می‌تواند از منافع اقتصادی برجام برخوردار شود و نظراتش در زمینه پایبندی طرف‌های مقابل به این توافق بین‌المللی تأمین شود.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه نیز دیروز گفت که اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنج‌شنبه انجام ندهند، بر اساس تصمیمی که در ۱۷اردیبهشت ماه ابلاغ شده، نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در عین حال گفته: همانطور که رئیس‌جمهور در نامه اولیه خود نوشتند، در صورت اقدام اروپایی‌ها هنوز امکان بازگشت از اجرای گام سوم وجود خواهد داشت. وی ادامه داد: باید با اروپایی‌ها گفتگو کنیم تا مشخص شود که چگونه آن‌ها می‌توانند تعهدات خود را اجرا کنند و نحوه اجرای تعهدات اروپا موضوع گفتگو است، اگر آن‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند فَبِها، وگرنه گام سوم را برمی‌داریم. وی درباره وضعیت اینستکس، گفت: همانطور که از ابتدا هم گفتیم، اینستکس مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپاست و اروپایی‌ها و سایر اعضای برجام ۱۱ تعهد داده‌اند، البته ما به هیچ‌وجه چین و روسیه را در کنار اروپا قرار نمی‌دهیم، زیرا چین و روسیه روابط خود را با ایران ادامه دادند، اما اروپایی‌ها تقریباً روابط تجاری خود را با ایران قطع کردند و ضرورت دارد که آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. وزیر امورخارجه با بیان اینکه اقداماتی که اروپایی‌ها کردند، بسیار مشخص است و در چند اعلامیه، از جمله اعلامیه وزرای خارجه ایران و وزرای خارجه سه کشور اروپایی مشخص شده است، اظهار داشت: در دو اعلامیه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و چندین اعلامیه در سطح مدیران سیاسی، تعهدات اروپایی‌ها اعلام شده است، لذا اینستکس از نظر ما یک اقدام مقدماتی است که خودِ اروپایی‌ها این سازوکار را برای اجرای تعهدات‌شان پیشنهاد کردند.

ظریف افزود: اجرای تعهدات کشور‌های اروپایی برای ایران مهم است، حال اینکه چه مقدماتی باید برای اجرای این تعهدات فراهم شود، به ایران مربوط نمی‌شود. وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: در مورد اینستکس حرف‌های متفاوتی از اروپایی‌ها شنیده‌ایم، لذا توجه ما بیشتر به تعهدات واقعی است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
1
بابا. مگر نمی گویید یا نمی گویند که مرحله سوم هم برگشت پذیر است. خوب دیگه این همه التماس به فرانسه یا هشدار به قول خودتان ندارد مرحله سوم را بردارید هروقت تعهدات. انجام شد کانال مالی فروش نفت. و بانکی راه افتاد و شورای امنیت ملی انرا تایید کرد آنوقت شما هم با منت برگردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
آخه حوصله و توان فکر کردن ندارند از تشر غربیها هم میترسند منتظرند از این طرف یکی راهی نشان دهد تا اگر ترامپ جون اخم کرد بگویند تقصیر شماهاست
آقا جان تهدید کنید نمیگذارید برای تفتیش دانشجویان و پایان نامه هایشان دیگر تفتیش کنندگانشان با شلوارک بیایند
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
پدر مردم رو درآوردن با برجامشون.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
درمجموع دولتمردان ساده ای داریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار