کد خبر: 967419
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
مذاکره مستقیم با حوثی‌ها روی میز ترامپ
در سال‌های گذشته ماجرای مذاکرات یمن را اروپا و سازمان ملل مدیریت می‌کردند، اما حالا یک روزنامه امریکایی خبر داد که دولت دونالد ترامپ در حال آماده کردن خود به منظور انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس روزنامه «وال استریت ژورنال» روز سه شنبه به نقل از منابع مطلع امریکایی نوشت: «ایالات متحده در حال ترغیب عربستان سعودی برای مشارکت در مذاکرات محرمانه در عمان با رهبران حوثی است تا در یمن یک آتش‌بس برقرار شود.» وال استریت ژورنال در این باره می‌نویسد: «گفت‌وگوی مستقیم امریکا با انصارالله یمن می‌تواند در برهه‌ای که نگرانی‌ها درباره احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر وجود دارد، اولین کانال ارتباطی مهم بین دولت ترامپ و حوثی‌ها را ایجاد کند.»

تأکید منابع امریکایی بر تلاش واشنگتن به منظور توقف جنگ در یمن در حالی مطرح شده که از ششم فروردین ماه ۱۳۹۴ و آغاز حملات ائتلاف سعودی- اماراتی به یمن، ابتدا دولت باراک اوباما و سپس دولت دونالد ترامپ در حال ارائه انواع حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و دیپلماتیک به این ائتلاف متجاوز بوده‌اند. وال استریت ژورنال در گزارش خود ادعا‌هایی درباره دیدار‌های مقام‌های امریکایی با نمایندگان ارشد انصارالله مطرح کرده است.

این روزنامه مدعی شد: «در سال ۲۰۱۵ و با گذشت چند ماه از آغاز جنگ یمن، برای اولین بار فرستادگان ارشد دولت اوباما به طور محرمانه با شورشیان حوثی در عمان دیدار کردند تا به آن‌ها درباره آتش‌بس و آزادی امریکایی‌های زندانی در یمن فشار بیاورند. مقام‌های امریکایی دسامبر سال گذشته (آذر و دی ماه ۱۳۹۷) با رهبران حوثی در جریان مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل در سوئد دیدار کردند، اما از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷ هیچ مذاکره مهم مستقیمی بین دو طرف انجام نشده است.»

طبق این گزارش، «دولت ترامپ، حوثی‌ها را نیرو‌های نیابتی ایران می‌داند و معتقد است که این ایران است که باید درباره حملات موشکی و پهپادی مستمر جنگجویان یمنی علیه عربستان سعودی مسئول شناخته شود.»

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود، به آغاز روند خروج نظامیان اماراتی عضو ائتلاف متجاوز به یمن از یک سو و درگیری‌ها بین نیرو‌های حامی ابوظبی و ریاض در عدن از سوی دیگر اشاره کرده است. به باور این روزنامه امریکایی، «خروج امارات متحده عربی از یمن و جنگ در عدن سبب شده که ایالات متحده انگیزه و نیرویی تازه برای در پیش گرفتن دیپلماسی شامل برنامه‌ریزی برای مذاکرات مستقیم با حوثی‌ها بگیرد.»

به گفته منابع مطلع امریکایی، «کریستوفر هنزل» یک دیپلمات کارکشته امریکایی که در ماه آوریل به عنوان اولین سفیر دولت ترامپ در یمن تعیین شد، سرپرستی هیئت واشنگتن در مذاکرات با انصارالله را برعهده خواهد داشت.

وال استریت ژورنال همچنین از دیدار هفته جاری مقام‌های امریکایی با نمایندگان سعودی در واشنگتن به منظور اعمال فشار بر آن‌ها جهت در پیش گرفتن راهکار دیپلماتیک خبر داده است چرا که از نظر این رسانه امریکایی، «درباره اینکه عربستان سعودی جدیتی برای پایان دادن به جنگ یمن ندارد، نگرانی‌هایی در واشنگتن وجود دارد.»

ادامه حملات یمن به عربستان
یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح وابسته به انصارالله یمن در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاصم» را به محل تجمع نظامیان سعودی در منطقه «سقام» واقع در نجران شلیک کرد.

سخنگوی نظامی انصارالله اظهار کرد: موشک مورد نظر با دقت بسیار به هدف خود اصابت کرد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و عملیات با تصویر و صدا مستندسازی شده است. سریع تصریح کرد: موشک «قاصم» نوع جدید از موشک است که به تازگی به خدمت گرفته شده است.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ به منظور حمایت از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن عملیات نظامی در یمن را آغاز کرد. یمن به دلیل حملات متعدد این ائتلاف از شدید‌ترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد و بر اساس آمار سازمان ملل ۲۲ میلیون تن از شهروندان یمنی که حدود ۷۵ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، به انواع کمک‌ها و حمایت‌های انسانی نیاز دارند. جنگ یمن صد‌ها کشته و زخمی‌های زیادی بر جای گذاشته و این کشور را به سمت قحطی و گرسنگی پیش برده است.

بن‌سلمان موافق کودتای امارات
«سعد الفقیه» معارض معروف عربستانی در یک مصاحبه گفت که «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی با کودتای شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در جنوب یمن، سرنگونی دولت منصور هادی و تجزیه این کشور به بخش جنوبی و شمالی موافق بود. او در گفتگو با پایگاه خبری الخلیج آنلاین گفت که سعودی‌ها با امارات و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن در یمن از در سازش و انفعال برخورد کردند. هنگامی که این شبه‌نظامیان دست به عملیات نظامی در عدن زدند، سعودی‌ها حمایت تسلیحاتی و لجستیک خود را از عناصر دولت هادی قطع کرده و دستور عقب‌نشینی به نیرو‌های تیپ «العمالقه» که مهم‌ترین نیرو‌های دولت هادی در «عدن» محسوب می‌شد، دادند.

این معارض عربستانی در ادامه گفت که به‌رغم همراهی سعودی‌ها با امارات علیه دولت هادی، دو کشور در خصوص چگونگی ارائه تصویری از ماجرا برای جهان اختلاف دارند و ریاض خواهان به تعویق افتادن تشکیل کشور «یمن جنوبی» و ادامه فعالیت شبه‌نظامیان شورای انتقالی در قالب ائتلاف سعودی است.

به گفته وی امارات می‌خواهد به دنیا بگوید که اتفاقات جنوب یمن، آغازی برای تشکیل یک کشور جدید است و تلاش می‌کند سعودی‌ها را در این خصوص راضی کند. هرچند دو کشور در خصوص اصل تجزیه یمن هم نظر هستند.

تأکید «سعد الفقیه» بر همراهی سعودی‌ها در توطئه علیه دولت منصور هادی در حالی است که «انیس منصور» مشاور رسانه‌ای سفارت یمن در ریاض نیز روز یک شنبه گذشته به الجزیره گفت که برخی افراد در دولت «عبد ربه منصور هادی» بر این باورند که سعودی‌ها در کودتای عدن دست داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار