کد خبر: 967226
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد‌ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی چهار سال گذشته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد‌ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی چهار سال گذشته است.
به گزارش تسنیم، آمار رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در مردادماه نشان می‌دهد نرخ رشد قیمت مسکن در معاملات خرید آپارتمان برای اولین‌بار بعد از آبان سال ۹۴ به زیر صفر رسید. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات خرید و فروش آپارتمان در شهر تهران مردادماه امسال در حالی به ۱۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید که این میزان در ماه قبل- تیرماه ۹۸- برابر با ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گزارش شده بود.
این موضوع نشان‌دهنده کاهش نزدیک به نیم میلیون تومانی متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در این ماه است.

آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن- تورم ماهانه مسکن- در مردادماه برای اولین‌بار بعد از ۴۵ ماه متوالی- به جز ماه‌های نیمه تعطیل فروردین ماه که به‌عنوان ماه‌های استثنا در بازار مسکن محسوب می‌شود- به زیر صفر رسید و منفی شد؛ تورم ماهانه مسکن در ماه میانی تابستان- مرداد ۹۸- معادل ۳ درصد کاهش یافت.
همچنین میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در این ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل- مرداد ۹۷- نیز ۷۷ درصد افزایش یافت که در مقایسه با تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
تورم نقطه‌ای مسکن در تیرماه- نرخ رشد قیمت مسکن در تیرماه ۹۸ در مقایسه با تیرماه ۹۷- معادل ۹۹ درصد گزارش شده بود. این میزان تورم نقطه‌ای دست‌کم از ابتدای امسال، به لحاظ کمترین میزان افزایش قیمت مسکن در هر ماه در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بی‌سابقه بوده است.

فروردین ماه امسال میانگین قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به فروردین سال گذشته ۱۰۴ درصد افزایش یافت. تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه ۱۱۲ درصد به ثبت رسید. در خردادماه این میزان افزایش قیمت معادل ۱۰۷ درصد و در تیرماه به کمتر از ۱۰۰ درصد یعنی ۹۵ درصد رسید. در نهایت تورم نقطه‌ای مسکن در مردادماه به کمترین حد خود از ابتدای سال‌جاری تاکنون – معادل ۷۷ درصد- رسید.

آخرین سابقه کاهش قیمت اسمی مسکن قبل از مردادماه امسال به آبان سال ۹۴ برمی‌گردد؛ ماهی که در آن قیمت اسمی آپارتمان‌ها در مسیر تخلیه حباب قیمتی مسکن بعد از یک دوره جهش قیمتی کاهش یافت. متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آبان ۹۴ در مقایسه با میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه همان سال ۶/۱ درصد کاهش یافت و از مترمربعی ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در مهرماه آن سال به ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان در آبان ماه رسید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار