کد خبر: 965956
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
خيز استان هاي تهران وزنجان براي افزايش توليد گوشت مورد نياز كشور
ورامين در استان تهران دركنار سلطانيه در زنجان ازجمله مناطقي دركشوربه شمارمي روند كه از گذشته تا كنون در زمينه توليد انواع دام سنگين و وسبك فعال بوده وتوانسته اند علاوه بر تامين نياز خود ،مازاد توليدشان را به سايراستان هاي خود صادر كنند...

 

محمدرضا سوري

 

ورامين در استان تهران دركنار سلطانيه در زنجان ازجمله مناطقي دركشوربه شمارمي روند كه از گذشته تا كنون در زمينه توليد انواع دام سنگين و وسبك فعال بوده وتوانسته اند علاوه بر تامين نياز خود ،مازاد توليدشان را به سايراستان هاي خود صادر كنند. با اين حال اين دو شهردامپرور با انجام برنامه ريزي هاي مدون كه از سوي سازمان جهاد كشاورزي استان مورد حمايت قرار گرفته است تصميم دارند تا براي تامين نياز حداكثري كشور گام هاي خوبي را بردارند موضوعي كه موجب شد تا مدیر جهادکشاورزی سلطانیه از ساخته شدن  بزرگترین واحد دامپروری کشور در این شهرستان در ابعاد 141 هکتار مربع خبردهد وفرماندار ورامين نيزبا اشاره به ‌رتبه دوم ورامین در حوزه دامداری‌های صنعتی و سنتی‌ دراستان تهران از برداشتن گام هاي موتر براي تامين گوشت ساير مناطق كشور خبردهد.

****

وجود نزديك به یک میلیون و 200 هزار راس به  دامی سبک و سنگین در زنجان  موجب شده تا اين استان سالانه 15 تا 16 هزار تن گوشت قرمز تولید كند.

ازآنجا كه ميزان مصرف گوشت قرمزدراين منطقه  حدود 12 هزار تن است لذا مازاد توليد كوشت قرمز به ساير استانها صادرمي شود.

دراين ميان ورامين در استان تهران  با دارا بودن 2 هزار واحد پرورش دام و یك هزارو 95 واحد پرواربندي  ،سالانه 20 هزار تن گوشت قرمزدر توليد مي كند كه رتبه نخست استان تهران رادراختیا ر دارد، به طوري كه دامداران این شهرستان بیش از ۴۰ درصد گوشت قرمز مورد پایتخت را تامین می کنند.

ساخت بزرگترين واحد دامپروری کشور در سلطانیه

با وجود اينكه استان زنجان در زمينه توليد گوشت قرمز داراي رتبع بالايي درميان استانهي كشور است ، امامنطقه  سلطانيه از شهرت بالايي در اين زمينه برخورداراست .

اين موقعيت خوب موجب شد تا ساخت بزرگترين واحد دامپروری کشور در سلطانیه در دستور كار قرار بگيرد .

مدیر جهادکشاورزی سلطانیه  با بيان اينكه این واحد در 141 هکتار در مجتمع کشت و صنعت پایدار احداث می‌شود که برای 1200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد، در توضيخات بيشتر مي گويد:« 60 هزار راس گوسفند در این مجموعه پروار بندي مي شوند می‌شود، كه شامل گوسفند گوشتی و بره‌پرواری هستند.»

وي ادامه مي دهد:« سایت تولید خوراک دام در سطح 5 هکتار، کشتارگاه 10 هکتار، سایت فرآورده‌های گوشتی 10 هکتار و گلخانه در 5 هزار متر مربع از دیگر واحدهایی است که قرار است توسط این مجموعه احداث ‌شود.»

آخرين آمارها نشان مي دهد، هم اكنون میزان جمعیت دامی سبک و سنگین در استان زنجان نزدیک به یک میلیون و 200 هزار راس است كه  از این تعداد سالانه 15 تا 16 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

از آنجا كه میزان مصرف سالانه گوشت قرمز با توجه به میزان جمعیت استان زنجان حدود 12 هزار تن است، لذا مازاد توليد كه در حدود 24 درصد است صادر مي شود.

زنجان قطب پرورش بره افشاري كشور

از آنجا كه زنجان يكي از مهترين قطب هاي پرورش گوسفند اقشاره در كشور به شمارمي رود لذا در زمينه پرورش وتوسعه آن اقدامات خوبي انجام گرفته است

مدیر پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاریدراين خصوص مي گويد:«بنابر اعلام  موسسه تحقیقات علوم دامی کشوربه دلیل استقبال گوسفندداران ۲۵ استان کشور از گوسفند افشاری اصلاح شده در زنجان این استان قطب تحقیقات دام سبک محسوب می‌شود.»

رستم خانی مي افزايد:« درطرح اصلاحی زنجان افزایش بهره‌وری صفات اقتصادی مهم پرورش گوسفند و عرضه گوسفند اصلاح شده با بیش از ۹۵ درصد خون گوسفند بومی افشاری و حفظ پتانسیل‌های بومی گوسفند افشاری مدنظر قرارگرفته است.»

وی با بیان اینکه خصوصیات گوسفند افشاری باعث شده که این نژاد پایه مناسبی برای کار اصلاحی در زمینه افزایش سرعت رشد، چند قلوزایی و افزایش راندمان لاشه باشد، ادامه مي دهد:«طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری یکی از طرح‌های منطبق بر اصول اقتصاد مقاومتی است که به منظور افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید هم‌اکنون در استان زنجان به ثمر رسیده است.»

آمارها نشان مي دهد در حال حاضر مدیریت و برنامه‌ریزی اصلاح نژاد دام سبک در استان زنجان در ۱۳۰ دامداری روستایی با بیش از ۱۷ هزار راس و ۱۰ گله صنعتی با بیش از ۸ هزار راس دام مولد در حال انجام است.

علاوه بر آن بزرگ‌ترین گله صنعتی کشور با ظرفیت ۳۱ هزار راس دام مولد در این استان در دست احداث است که با بهره‌برداری از این طرح، زنجان قطب تولید دام سبک اصلاح شده در کشور خواهد بود.

هم اکنون در ۵۱ روستای استان زنجان ۷۰ گله پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری قرار دارند و پرورش دهندگان گوسفند ۲۵ استان کشور نیز از گوسفند افشاری اصلاح شده استقبال کرده‌‍ اند.

اين درحالي است كه  توان تولید ۳ تا ۴ بره در هر زایش، بهبود ۳۰ درصدی سرعت رشد، بهبود ۱۰۰ درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه از جمله ویژگی‌های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان به شمار می‌رود.

همچنین ورود فنآوری آنالیز ژن گوسفند به کشور، ایجاد آزمایشگاه‌‎های ژنومیک در سطح کشور، ورود اساتید دانشگاهی به مباحث مرتبط با گوسفند (فیزیولوژی، تغذیه، ژنتیک و اصلاح نژاد دام)، الگوگیری سایر دانشگاه‎‌های کشور برای مشارکت در برنامه‌‎های اصلاح نژاد گوسفند و پذیرش طرح در معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری و پیگیری ملی کردن آن برای اصلاح نژاد سایر گوسفندان کشور را از دستاورد‌های علمی طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری دراين استان است.

ورامين رتبه دوم دامداري صنعتي وسنتي كشور  

شرايط مساعد آب وهوايي  در ورامين موجب شده تا رونق كشاورزي وپرورش دام طيور از ويژگي هاي ممتاز اين منطقه در كشورباشد.

هم اكنون اين منطقه با توليد سالانه 127هزار تن شیر و رتبه دوم تولید استان را به خود اختصاص داده است که 183 واحد شیری  در این شهرستان فعالیت دارد و با توليد 20 هزارتن گوشت گوشت قرمز رتبه اول استان تهران را در اختيار دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ورامین در اين خصوص مي گويد:«درحالي كه قبل از انقلاب اکثر واحدهای تولید گوشت قرمز سنتی بودند ، امروز 1095 واحد صنعتی در شهرستان داریم و همچنین 75درصد تولید کشور در زمینه جوجه اردک مربوط به شهرستان ورامین می باشد.»

حسين تاجيك مي افزايد:«در زمينه توليد جوجه شترمرغ هم اكنون در شهرستان ورامین بزرگترین تولید کننده شترمرغ خاورمیانه با 10هزار قطعه جوجه شترمرغ در حال فعالیت است ؛ اين درحالي است كه  تولید تخم مرغ 16 میلیون تن و 8هزار تن گوشت مرغ راهم  داریم.»

اين ارقام درحالي است كه شهرستان ورامین با تولید ۱۲۳ هزار تن شیر رتبه دوم، با ۲۱ هزار و ۸۴۴ تن تخم مرغ رتبه سوم، ۲۲۵ هزار تن ذرت علوفه‌ای رتبه سوم، ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ تن سبزی و صیفی‌جات رتبه سوم و ۱۵۰ تن ماهی در سال رتبه سوم استان تهران را در اختیار دارد.

به طوري كه در حوزه دامداری‌های صنعتی و سنتی ورامین رتبه دوم در استان را به خود اختصاص داده كه  این آمار نشان دهنده اين است كه ورامین مهمترين  دشت حاصلخیز استان تهران است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار