کد خبر: 965550
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
در حال حاضر ۲۴ دانشگاه کشور با اتحادیه اروپا همکاری علمی دارند که نقطه تماس آن‌ها هم دانشگاه تهران است. حال آنکه از ۹ پردیس خود دانشگاه تهران فقط پردیس ارس به همکاری‌های بین‌المللی اهمیت داده است و سایر پردیس‌ها منفعلند.
دلارام عبدزاده
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: ساختار اجرایی جدیدی در وزارت علوم برای توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی در حال اجراست که بر اساس آن، برای همکاری علمی با هر کشور خارجی، یکی از دانشگاه‌های کشور به عنوان نقطه تماس و محور هماهنگی سایر دانشگاه‌های متقاضی همکاری با آن کشور معرفی می‌شود؛ با این اقدام شاهد تسهیل امور همکاری‌های علمی بین‌المللی خواهیم بود.

فرصت مطالعاتی هم فراهم است
در رأس همکاری‌های علمی کشور، دانشگاه تهران به عنوان پیشروترین مرکز است، اما پردیس‌های این دانشگاه رغبتی به این موضوع ندارند. جالب اینکه پردیس سایر دانشگاه‌های دولتی هم در این زمینه منفعل عمل می‌کنند در حالی که پردیس ارس دانشگاه تهران گام‌هایی در این زمینه برداشته است.
رئیس پردیس بین‌الملل ارس دانشگاه تهران در این زمینه به «جوان» گفت: «مهم‌ترین هدف دانشگاه تهران بین‌المللی شدن است و تنها دانشگاهی است که از هزینه خودش دانشجویان را به فرصت مطالعاتی اعزام می‌کند.»
زهرا امام جمعه با بیان اینکه از سال ۹۶ جذب دانشجوی خارجی در این پردیس مجدداً آغاز شده است، افزود: «بر اساس چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۱ باید به ۲۰۰ دانشجوی بین‌المللی برسیم. در حال حاضر ۱۲۰ دانشجوی ایرانی و ۹۰ دانشجوی خارجی در پردیس ارس تحصیل می‌کنند که رشته‌های علوم انسانی فعال‌ترین رشته‌های این پردیس است.»

جذب دانشجو از حوزه قفقاز
وی خاطرنشان کرد: «از سال تحصیلی جدید به سمت جذب دانشجو علاوه بر کشور‌های عرب زبان از کشور‌های حوزه قفقاز نیز دانشجو جذب خواهیم کرد که از مهر ماه ۴۰ دانشجوی جدید بین‌المللی تحصیل خودشان را در این پردیس آغاز می‌کنند.»

اکنون علاقه خروج از کشور بیشتر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است که با توجه به وضعیت جمعیت جوان کشور این اتفاق به نفع کشور ما نخواهد بود. فلسفه تشکیل پردیس بین‌المللی دانشگاه‌های دولتی هم جذب دانشجویانی است که می‌خواهند در خارج کشور تحصیل کنند، اما در این میان مدیریت این پردیس‌ها علاقه‌ای به همکاری‌های بین‌المللی و ارزآوری برای کشور نشان نداده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر