کد خبر: 965309
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
اسفند سال‌گذشته بود که وزیربهداشت در نخستین نشست خبری‌اش با خبرنگاران قول داد درباره نحوه هزینه‌کرد ۵۰۰ میلیون یورو که از صندوق توسعه ملی برای درمان زخم دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته بود، شفاف‌سازی کند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  ضرورت این شفاف‌سازی در پی ابهاماتی بود که نشان می‌داد مبلغ واریزشده به حساب شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی با مبلغی که در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته تا حسابشان را تسویه کنند، تفاوت معناداری دارد. حالا پس از گذشت شش ماه از قول وزیر بهداشت و حدود ۹ ماه از تاریخ اختصاص این ارز به دارو تجهیزات پزشکی وزیر بهداشت تأکید می‌کند: «تاکنون پاسخ شفافی برای هزینه‌کرد بودجه ۵٠٠ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی که به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت، دریافت نکرده‌ام!»، اما تدبیر آقای وزیر برای پیشگیری از تکرار این ماجرا‌ها جداسازی ردیف بودجه دارو و تجهیزات پزشکی در دانشگاه‌ها از سال آینده است.
ماجرای فساد بزرگ و سازمان یافته‌ای که در حوزه سلامت و سازمان غذا و دارو رخ داده، ابعادی گسترده‌تر از گزارش‌های دیده‌بان عدالت و شفافیت دارد؛ چندان که سعید نمکی در این‌باره می‌گوید: «پرونده‌ای که آقای توکلی مطرح کرده برای دو سه سال گذشته بوده و به همین دلیل شخصاً به آن ورود نکردم. بنده پرونده‌هایی را که در زمان خودم بود رسیدگی کردم و پریروز پنج پرونده را تقدیم مراجع ذی‌ربط کردم تا آن‌ها بررسی کنند.»

کلید تی‌تک در دست یکی دو نفر
بخش مهمی از ابهامات موجود در سازمان غذا و دارو، حول محور سامانه تی‌تک می‌چرخد. وزیر بهداشت در نشست معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به جلسه‌ای که چندین ماه قبل با رئیس بانک مرکزی، رئیس سابق سازمان غذا و دارو و معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه تخصیص ارز و عدم همخوانی اعداد سازمان غذا و دارو با اعداد بانک داشت، تأکید کرد: همین ناهمخوانی موجب شد تا با حساسیت ماجرا را دنبال کنم.
به گفته وی، دکتر اصغری رئیس اسبق سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که «شما از سامانه تی‌تک چه اطلاعاتی داشتید؟» گفته که تا روز آخر حضورش در این سازمان حتی شناسه کاربری این سامانه را در اختیار نداشته است! با ورود دکتر شانه‌ساز به سازمان نیز هیچ کدام از اطلاعاتی از قبیل موجودی انبار در حوزه مواد اولیه موجودی در انبار‌های پخش، فعل و انفعالات ارزی مشخص نبود. نمکی تصریح کرد: «کلید این راز سر به مهر در جیب یکی دو نفر بود. من در اینجا احساس کردم که دیگر نمی‌توانم بنشینم و سکوت کنم و باید به مسئله ورود کنم.»
بنا به اظهارات وزیر بهداشت در این فرآیند‌ها تعدادی پرونده در زمینه تخلفات تشکیل و به مقامات قضایی ارائه شد که روند رسیدگی خود را طی می‌کنند. وی خطاب به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد: «در حال حاضر در این حوزه کل بدنه نظام پشت سر ما هستند و فکر نکنید که کسی در حوزه مقامات امنیتی و قضایی و در دولت است که بخواهد ما را از این روند رو به جلو منع کند. خوشبختانه همه یکصدا با اذن رهبری و دستور رئیس‌جمهور با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم.»

سامانه‌ای حاکمیتی در دست بخش خصوصی
شاید یکی از مهم‌ترین دلایل ابهامات و تخلفات رخ داده در سامانه تی‌تک یا همان سامانه پشتیبانی غذا و دارو این باشد که سامانه‌ای با این سطح از حساسیت به بخش خصوصی واگذار شده بود.
وزیر بهداشت تأکید کرد: در سازمان غذا و دارو اتفاقات مثبتی رخ داد، چند نفر دستگیر شدند که بیان آن برای من تلخ است. به گفته وی سامانه تی‌تک زیرساختی است که قابلیت مختلفی دارد و ماحصل جمع‌بندی‌ها این بوده که به جای تعطیلی، این سامانه تقویت شود. نمکی تصریح کرد: «تی‌تک باید از اختیار نهاد غیرحاکمیتی خارج و در اختیار حاکمیت قرار گیرد.»
نمکی درباره سامانه تی‌تک در سازمان غذا و دارو و شائبه تخلفات ارزی در آن گفت: «سامانه تی‌تک سامانه‌ای است که می‌توانسته به ثبت و ضبط درست به اطلاعات بپردازد، البته بعضاً نارسایی‌هایی وجود داشته که هنوز از بین نرفته و ما هنوز روی این سامانه چهار ماه است کار می‌کنیم. اکنون سامانه تی‌تک را بازنگری کرده و تعمیرات لازم را برای شفافیت بیشتر انجام می‌دهیم و داشبورد‌های مدیریتی قابل پیگیری را نصب می‌کنیم.»

سفر به آنتالیا و سواحل قناری در ازای تجویز داروی خارجی
با تمام این‌ها انگار خارج از سامانه تی‌تک هم تخلفاتی در حوزه دارو تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد. تخلفاتی که نمکی در بیان یکی از مصادیق آن گفت: «برخی شرکت‌های خارجی خانواده پزشکان را به آنتالیا و سواحل قناری می‌برند تا داروی آن‌ها را تجویز کنند.»
بنا به تأکید وی، گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی مأموران خرید برخی موارد را از قلم می‌اندازند؛ گاهی کد‌ها جا‌به‌جا می‌شوند و محصولات تقلبی وارد بیمارستان می‌شوند. گویا در این زمینه‌ها هم چند پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار