کد خبر: 964253
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
مشاور پادشاه سعودی تهدید کرد که جلوی هرگونه اقدام برای بین‌المللی کردن حج را خواهد گرفت و آن را معادل تحریف مناسک حج دانسته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خالد الفیصل، مشاور پادشاه سعودی و امیر منطقه مکه هرگونه اقدامی در راستای اداره مراسم حج از سوی یک کمیته بین‌المللی را به شدت رد کرد، آن را تعبیر به «سیاسی شدن حج» کرده و گفته که دولت سعودی اجازه سیاسی کردن حج را هرگز نخواهد داد. او در گفتگو با روزنامه الشرق‌الاوسط، در پاسخ به درخواست‌هایی که از سال‌ها پیش در خصوص واگذاری اداره حج به یک کمیته بین‌المللی مطرح است، گفت: «دولت سعودی به شکل قاطع، سیاسی کردن حج یا اداره بین‌المللی آن را رد می‌کند. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که این شعائر اسلامی بزرگ مورد تحریف قرار گیرد.» رئیس کمیته مرکزی حج عربستان سعودی مدعی شده که دولت سعودی به شکل کامل وظایف خود را بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای دیگر انجام می‌دهد. پیشنهاد اداره مراسم حج از سوی یک کمیته بین‌المللی سال‌هاست که از سوی کشور‌ها و محافل مختلف اسلامی مطرح شده و هر بار نیز سعودی‌ها واکنش شدیدی به آن نشان داده‌اند. بیشترین درخواست‌ها برای بین‌المللی شدن حج پس از آن صورت گرفت که سعودی‌ها کارشکنی‌های بسیاری در مسیر حجاج قطری انجام دادند. تیر ماه سال ۹۷ هیئت بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین در نامه‌هایی جداگانه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته دینی و آزادی بیان کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا، از عربستان به دلیل سیاسی کردن حج و محدود‌سازی آزادی‌های دینی شکایت کرد. امیر مکه درباره زائران قطری با توجه به تنش‌های میان دوحه و ریاض ادعا کرد که دولت سعودی بار‌ها آمادگی خود را برای استقبال از زائران همه کشور‌ها اعلام کرده و قطر نیز در میان این کشور‌ها است و سایت‌های اینترنتی برای تسهیل امور زائران آن‌ها اختصاص داده شد، اما دولت قطر در این راستا کارشکنی می‌کند. این در حالی است که هیئت بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین سال قبل اعلام شرایط برای حضور عمره‌گزاران و حجاج قطری توسط عربستان را نوعی باج‌خواهی سیاسی اعلام و جبران ضرر‌های وارده به شهروندان قطری از سوی عربستان به دلیل جلوگیری از ادای مناسک حج و عمره طی دو سال گذشته را خواستار شده بود.
امیر مکه در پاسخ به پرسشی درباره شمار زائران ایرانی و نحوه استقبال از آن‌ها نیز تصریح کرد که نسبت زائران ایران و کشور‌های دیگر را تنها عربستان تعیین نمی‌کند بلکه تصمیم‌گیری در این زمینه با مشارکت کشور‌های اسلامی و ضوابط هر کشور و توافق سازمان همکاری اسلامی صورت می‌گیرد. وی درباره استقبال از زائران ایرانی نیز افزود: استقبال از زائران همه کشور‌ها یکسان بوده و بخش‌های مرتبط با این امر به گرمی و اخلاق اسلامی از میهمانان خدا استقبال می‌کنند. الفیصل همچنین پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۲ میلیون زائر از جمله یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از کشور‌های دیگر و ۲۳۰ هزار نفر از داخل عربستان در مناسک حج تمتع مشارکت کنند. امیر مکه تصریح کرد که ۳۰۰ هزار نظامی و نیروی امدادی در بخش‌های مختلف برای خدمات‌رسانی به زائران به کار گرفته شده است و ۴ هزار داوطلب زن و مرد نیز در زمینه‌های مختلف آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار