سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «سیدوحید فخرموسوی»، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: ما یکسری فرم داریم که در آنها نظرات کارشناسان و اصلاحیههایی که به گروه خورده است، وجود دارد و نماینده سالن و کارگردان ذیل آن برگهها را امضا میکنند. این فرمها برای ماست و آنها میتوانند برای خودشان هم کپی شده نگه دارند. فخرموسوی در پاسخ به این سؤال که چرا این اندازه تعداد تغییرات در مدیریت شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر زیاد است، گفت: کار نظارت و ارزشیابی تئاتر واقعا دشوار است و یک جاهایی افراد کم میآوردند البته ما کارمند وزارت هستیم و وظیفهمان هم کار کردن است، شاید یک بخشی از این تغییرات شخصی هم باشد. وی درباره سیستماتیک بودن شرایط نمایشها و اینکه برای چه گروه سنی است، گفت: این به کار ارزشیابی ما برمیگردد که متأسفانه هنوز سیستماتیک نشده است، ولی دوستان بازبین در این زمینهها با کارگردانها موضوعاتی را مطرح میکنند و پیشنهاداتی به آنها میدهند، ولی در مورد اینکه قانونگذار بتواند تعریف درستی از اینکه چه قشر و چه سنی باید نمایش را تماشا کند و چه شرایط مشخصی وجود داشته باشد هنوز تعریف درستی ارائه نشده است.
فخرموسوی درباره مجوزهایی که در تهران و شهرستانها به کارها داده میشود، گفت: طی مصوبه سال ۷۸ که در سال ۷۹ نیز به آن اصلاحیه خورد، اگر برای کاری قید مکان خاصی در مجوز آورده شده باشد، دیگر در جای دیگری امکان اجرا ندارد، اما اگر این قید نباشد، کار عمومی است و پروانه اجرا برای همه جا میتواند داشته باشد. وی با اشاره به اینکه شرایط اجرای برخی نمایشها در خردهفرهنگهای مختلف با هم متفاوت است، گفت: شاید طرح برخی مفاهیم برای استانی نباشد، اما در استان دیگری مشکلی نداشته باشد، اینها را هم باید در نظر بگیریم. در نهایت اصولا کارهایی را که قید اجرایی و قانونی نداشته باشند میتوانیم در همه استانها و شهرها اجرا کنیم. فخرموسوی اظهار داشت: همین الان شبی ۱۴۵ اجرا در همه گونهها به صحنه میرود که بالای ۵۰ درصد کارها از نویسندگان ایرانی است و من این را قبول ندارم که بیشتر کارها از درامنویسهای خارجی هستند. همه اصلاحیههایی که به نمایشهای مختلف میخورد، خیلی صریح به سالن و گروه نمایشی به صورت مکتوب اعلام میشود.