کد خبر: 962867
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: در کل 5 هزار و 674 نفر روزانه و شبانه از مراکز مراقبت در منزل و هزینه پرستار و مراقب خانگی خدمت می‌گیرند که حدود 600 نفر آن‌ها در مراکز دولتی هستند.

مرضیه فرشاد با بیان اینکه معلولان و زنان سرپرست خانوار تولیداتی از قبیل صنایع دستی را دارند ولی فروش آن‌ها در سطح گسترده نه برای ما مقدور است و نه جزو تکالیف دولت است، اظهار کرد: بهزیستی با این شرایط نمایشگاه‌های موقت فصلی مناسبتی ایجاد می‌کند که البته همچنان پاسخگوی مراکز نبود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در این شرایط یک شرکت تعاونی با مشارکت مراکز تحت پوشش استان، با عنوان شرکت تعاونی مددجویان بهزیستی «تام» تأسیس شد و 2 یا 3 نمایشگاه موقت نیز برگزار شد، اما پیگیر نمایشگاه دائم هستیم که مراکز، محصولاتشان را در آن بفروشند،کار شروع شده ولی هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

وی با اشاره به استقبال کم خیران برای استفاده از منابع خود در شهرستان‌های دیگر، تصریح کرد: تلاش می‌شود که خیران را به مناطق کم برخوردارتر سوق دهیم ولی بعضی خیران اصرار دارند منابع در محل خودشان هزینه شود.

فرشاد با بیان اینکه فرقی میان بودجه مددجویان در شهرستان‌های مختلف نیست، ابراز داشت: برای مددجویان نمی‌توان سرانه خاصی تعریف کرد زیرا سطح خدمات از صفر تا 100 است، به عنوان مثال یک مددجو فقط یک امکان می‌گیرد ولی یک مدد جو مستمری و امکانات دیگری را نیز دریافت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: در واقع سرانه بستگی به نوع ارتباط، شدت ناتوانی، بی‌بضاعت بودن، اشتغال و حمایت‌های اجتماعی دیگری دارد که قابل تعریف نیست.

وی نسبت معلولیت در استان را به مانند کشور 10 درصد از جامعه دانست و اذعان کرد: در حال حاضر استان اصفهان در مجموع کمتر از 120 هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی دارد که با درصد معلولیت در کشور نمی‌خواند که این امر هم به دلیل این است که معلولان یا نخواستند خدمت بگیرند یا پرونده‌های آن‌ها غیرفعال شده است.

فرشاد در پاسخ به این سؤال که فضاسازی محیط برای رفاه حال معلولان را در استان چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: سال گذشته 80 درصد از ادارات مرکز استان برای معلولان مناسب‌سازی شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: ادارات چه در مرکز و چه در شهرستان‌ها موظف به مناسب‌سازی هستند وگرنه 30 نمره جشنواره شهید رجایی را کسب نخواهند کرد و ادارات تذکر خواهند شنید.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت مراقبت در منزل و هزینه پرستار و مراقب خانگی پر شده است، مطرح کرد: کسی که 2 سال از این طرح خدمات گرفته کنار رفته و نفر بعدی وارد لیست می‌شود، در کل 5 هزار و 674 نفر روزانه و شبانه از مراکز خدمت می‌گیرند که حدود 600 نفر آن‌ها در مراکز دولتی هستند.

فرشاد با بیان این‌که در دوران گذر اقتصادی هستیم و شرایط سخت می‌گذرد و این وضعیت بیشترین مشکلات را برای مراکز حمایتی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اینکه خیران کمتر از سال‌های گذشته کمک می‌کنند از این نظر طبیعی است چون درآمد آن‌ها نیز کم‌تر شده است؛ امید دارم گشایشی در بودجه بهزیستی بشود تا بتوانیم حداقل‌ها را برای مددجویان فراهم آوریم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان شهرستان فریدن را جزو شهرستان‌های کم برخوردار دانست و گفت: درست است فریدن کم‌برخوردار است اما همه مددجویان بی‌بضاعت هستند چه در مراکز استان باشند و چه در شهرستان‌ها، از نامش هم مشخص است که مددجوی بهزیستی نیاز به حمایت دارد.

وی در خصوص تعداد مستمری‌بگیرها در شهرستان فریدن نیز عنوان کرد: حدود 42 هزار نفر مستمری‌بگیر و 8 هزار نفر هم پشت نوبت در استان اصفهان داریم که تعداد مستمری‌بگیرهای شهرستان فریدن هم حدود 527 نفر هستند و  170 زن سرپرست خانوار دارد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر