کد خبر: 961841
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
تابستان هاي کرمان با گرد و غبار و کمبود آب، غير قابل تحمل شده
سالهاست که در مورد کمبود آب در ايران صحبت مي شود و در اين ميان، استانهاي واقع در مناطق گرم و خشک وضعيت بدتر و شايد اسفناک تري دارند...
حوريه ملکي

  

حوريه ملکي

  

سالهاست که در مورد کمبود آب در ايران صحبت مي شود و در اين ميان، استانهاي واقع در مناطق گرم و خشک وضعيت بدتر و شايد اسفناک تري دارند. استانهايي مثل يزد و سيستان و بلوچستان و کرمان و بوشهر و.... اما در بين اين استانها هم کرمان وضعيت بدتري دارد و حدود 5 سال پيش بود که یک عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرده بود "در خصوص قوانین آب باید گفت که اکنون قانون و مقررات وجود دارد، ولی باید قوانین را به درستی اجرا کرد. بهتر است آب را برای تولید با ارزش‌تر به جای دیگر منتقل کنیم و باید بیلان منفی را سریع‌تر به طریق مختلف جبران کنید." حالا بيش از 1700 روز از آن روزها مي گذرد و در تاييد بي توجهي مسئولان به شرايط موجود همين بس که بگوييم، امروز عنوان مي شود " فاجعه کمبود آب استان کرمان را تهدید می‌کند."

 

***

 

در حال حاضر خبرهاي خوبي از کرمان به گوش نمي رسد. جايي که کمبود آب بيداد مي کند و کسری هزار لیتر بر ثانیه آب در شهر کرمان این روزها عرصه را بر بسیاری از مردم تنگ تر از قبل کرده و برای رفع این مشکل اجرای یک طرح اضطراری در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

 

*خاتم الانبياء در صدد رفع مشکل

 

سال گذشته بود که محمد طاهری رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اجرای طرح اضطراری تامین آب شهر کرمان خبر داد و بیان کرد که با اجرای این طرح ۲۲۰ لیتر آب در ثانیه به ظرفیت شهر افزوده می‌شود با این وجود افزایش صعودی مصرف آب در کرمان موجب شده است هم اکنون طبق آمار شرکت آب و فاضلاب کرمان هزار لیتر آب در ثانیه کم داشته باشد.

امسال حالا یک طرح دیگر اضطرار در دستور کار قرار گرفته است و مردم امیدوارند با اجرای این طرح از بار مشکلاتی که بر دوششان قرار گرفته کمتر شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که پروژه انتقال آب از سد صفا رود را برعهده دارد چند روز قبل خبر از اجرای یک طرح اضطرار جدید برای کاهش مشکلات تامین آب در کرمان داد.

این پروژه انتقال آب که در حوزه جغرافیایی استان کرمان اجرا می‌شود، قرار است طی سال‌های آتی آب شرب شهر کرمان را تامین کند.

کار انتقال آب صفارود ادامه دارد اما از مسئولان استانی می‌خواهیم همکاری بیشتری در راستای تملک اراضی مسیر خط انتقال انجام دهند تا بتوانیم کار را پیش ببریم

در قالب اجرای این پروژه یکی از بزرگترین تونل‌های انتقال آب خاوریانه در استان کرمان حفر شد و حالا تلاش‌ها برای انتقال آب به کرمان ادامه دارد اما با توجه به مشکلات مختلف اجرای این طرح همچنان نیاز به زمان بیشتری دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء می‌گوید: کار انتقال آب ادامه دارد اما از مسئولان استانی می‌خواهیم همکاری بیشتری در راستای تملک اراضی مسیر خط انتقال انجام دهند تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

سعید محمد اسلامی می‌گوید: طرحی با همکاری استانداری کرمان اتخاذ شده است که برای رفع مشکل بی آبی در شهر کرمان یک خط انتقال آب اضطراری احداث شود که در نتیجه اجرای این طرح ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه به کرمان می‌رسد.

وی اجرای این طرح را نیز منوط به تامین منابع مالی دانست و بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای این طرح آمادگی لازم را دارد.

اما اجرای کامل پروژه صفا رود که سه متر مکعب آب به کرمان می‌رساند هم اکنون پشت سد بی پولی قرار گرفته است با این وجود فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء می‌گوید در صورت تامین منابع مالی بهمن ماه سال جاری این پروژه به بهره برداری می‌رسد و کرمان برای همیشه از بی آبی رها می‌شود.

 

*فکري نشود فاجعه اي در راه است

 

چند روز پيش بود که مدیرعامل آبفار استان کرمان با بیان اینکه تابستان بسیار سختی را پیش رو داریم و اگر امسال فکری برای آب آشامیدنی نشود، فاجعه در استان رخ می‌دهد گفت: پیش‌بینی می‌شود تمامی چشمه‌ها، قنوات و آب‌های سطحی روستاهای استان در تابستان به کلی خشک شوند.

علی رشیدی‌نژاد با بیان اینکه در استان کرمان یک میلیون و 25 هزار نفر جمعیت روستایی در 2530 روستا تحت پوشش آبفار هستند‌ اظهار داشت: تابستان بسیار سختی را پیش رو داریم و اگر امسال فکری برای آب آشامیدنی نشود، فاجعه در استان رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مطابق استاندارد حجم مخزن مورد نیاز باید 259 هزار مترمکعب باشد که در حال حاضر بیش از 74 هزار مترمکعب کمبود داریم خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه خشک‌ترین سال آبی را در 50 سال گذشته داشتیم، کمیته سازگاری با کم‌آبی را در شرکت آب و فاضلاب روستایی تشکیل داده‌ایم.

مدیرعامل آبفار استان کرمان با اشاره به وجود 625 حلقه چاه آب آشامیدنی در کرمان گفت: 201 حلقه از این چاه‌های با کمبود شدید آب مواجه هستند و تا خردادماه بیشتر دوام نمی‌آورند و پیش‌بینی می‌شود تمامی چشمه‌ها، قنوات و آب‌های سطحی روستاهای استان در تابستان به کلی خشک شوند و 849 روستای استان کرمان با کمبود شدید آب مواجه هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی برای مقابله با بحران آب در سطح روستاهای استان گفت: برای انجام این کارها 38 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما وضعیت وخیمی در اعتبارات داریم و خیلی از مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی سال قبل است.

 

*گرد و غبار هم دردي مضاعف

 

کرمان چند سالي است که درگير چند پديده سخت و دشوار شده. بخصوص در تابستانها که دو پدیده را با خود به همراه دارد. یکی ریزگردها و غبار آلود شدن آسمان شهر و دیگری قطع گاه و بی گاه آب شرب که مسئولان شرکت آب و فاضلاب از آن به عنوان افت فشار یاد می‌کنند.

مصرف آب با شروع فصل گرم سال در کرمان افزایش یافته و در این میان مهمترین مقصر کولرهای آبی معرفی شده‌اند و گفته می‌شود هر کولر آبی در شبانه روز ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند و با احتساب جمعیت یک میلیونی شهر کرمان این رقم سر به فلک می‌زند.

هر سال بعد از سیلاب‌های شدید در مناطق مختلف کرمان که موجب تخریب زیر ساخت‌ها و خسارت به مردم می‌شود و آب‌ها راهی کویر می‌شوند در تابستان مسئولان به فکر تامین منابع آبی جدید می‌افتند

اما هر سال بعد از سیلاب‌های شدید در مناطق مختلف کرمان که موجب تخریب زیر ساخت‌ها و خسارت به مردم می‌شود و آب‌ها راهی کویر می‌شوند در تابستان مسئولان به فکر تامین منابع آبی جدید می‌افتند و در اکثر مواقع نیز برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیر زمینی مهمترین عامل بی آبی کرمان عنوان می‌شود.

با این وجود هنوز هم مهمترین منبع تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت کرمان همین آب‌های زیر زمینی هستند و برداشت منفی ۱.۱ میلیارد مترمکعبی آب از این منابع هنوز هم ادامه دارد و فرقش با سال‌های گذشته این است که بسیاری از این منابع دیگری آبی در بساط ندارند و خشک شده‌اند.

هشدار کمبود آب طی سه سال گذشته برای شهروندان کرمانی ملموس‌تر از قبل شده است و آب شرب به اکثر خانه‌های شهر نمی‌رسد، هر چند نصب پمپ‌های آب مهمترین عامل افت فشار معرفی شده اما اگر در هر خانه پمپ را خاموش کنید آبی وارد لوله‌ها نمی‌شود.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افاق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
0
سلام
چه كسي مسئول پروژه هاي صنعتي است كه اب غير متعارف مصرف ميكنن
پروژه هايي كه در تمامي نقاط كرمان احداث ميشود و تكنيك هايي وجود دارد كه ميتوان مصرف اب را در كارخانجات كم كرد
ايا سازمان اب و وزارت نيرو نبايد دخالت كنند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار