کد خبر: 961750
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
هزینه‌های لندن تصاعدی رو به افزایش است
ظاهراً توقیف نفتکش حامل سوخت ایرانی در آب‌هـــای جبل‌الطارق بیش از آن چیزی که انگلیسی‌ها فکر می‌کردند برای‌شان هزینه دارد. در حالی که مدیران شرکت‌های نفتی از افزایش ۱۰ برابری بیمه نفتکش‌ها در خلیج فارس صحبت می‌کنند، دولت انگلیس فراتر از هزینه‌های مالی، مجبور شده که ناو‌های جنگی خود را برای اسکورت نفتکش‌هایش به خلیج فارس اعزام کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، سفیر انگلیس در ایران، طی روز‌های گذشته چهار مرتبه به وزارت امور خارجه ایران احضار شده تا درباره توقیف نفتکش حامل سوخت ایران در جبل‌الطارق و ادامه این توقیف توضیح دهد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج شنبه یک بار دیگر اقدام دولت انگلیس در توقیف نفتکش «گریس ۱» را ناموجه دانست و خواستار ر‌هایی هرچه زودتر این نفتکش شد. موسوی با هشداری تلویحی درباره پیامد‌های ادامه توقیف نفتکش ایرانی، به انگلیسی‌ها توصیه کرده «وارد بازی خطرناک و ناپیدایی» نشوند که به گفته او «تحت تأثیر امریکایی‌ها» انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توضیح بیشتری درباره این هشدار تلویحی که از زبان تهران بیان شده، نداده، ولی پیش از این برخی مقام‌های ایرانی به طور غیر رسمی درباره مقابله به مثل ایران هشدار داده‌اند. شواهد و قرائن تأیید می‌کنند که هزینه‌های ادامه توقیف نفتکش ایرانی برای انگلیسی‌ها در حال افزایش یافتن است. روز پنج شنبه منابع خبری ادعا کردند که قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران تلاش کرده‌اند نفتکش بریتانیایی «بریتیش هریتِج» متعلق به شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» را هنگام عبور از تنگه هرمز متوقف و به سمت سواحل ایران تغییر مسیر دهند. هرچند سپاه پاسداران چنین اقدامی را تکذیب کرده، ولی انتشار چنین گزارش‌هایی به اندازه‌ای انگلیسی‌ها را نگران کرده که مجبور شده‌اند ناو‌های جنگی خود را برای اسکورت نفتکش‌ها به خلیج فارس اعزام کنند. «دیلی‌میل» گزارش کرده که در بحبوحه هشدار ایران برای تلافی توقیف نفتکش «گریس ۱»، یک ناو انگلیسی نفتکش پاسیفیک وویاجر را همزمان با ورود به تنگه هرمز همراهی کرده است. همچنین دولت انگلیس مجبور شده ناوشکن «اچ. ام. اس. دانکن» را هم به خلیج فارس اعزام کند تا برای اسکورت نفتکش‌های انگلیسی، به ناوچه «اچ. ام. اس مونتروز» بپیوندد. البته دولت لندن بیم آن دارد که اسکورت نفتکش‌هایش به تنش‌های موجود دامن بزند و یک منبع امنیتی در دولت انگلیس شامگاه پنج شنبه گفته که لندن قصد ندارد تمام کشتی‌های تجاری با پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز و خلیج فارس اسکورت کند، ولی نگرانی‌ها در لندن به قدری تشدید شده که دولتمردان در لندن به فکر تقویت حضور نظامی‌شان در خلیج فارس افتاده‌اند. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس روز پنج شنبه طی مقاله‌ای در روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت که حوادث خلیج فارس نشان می‌دهد که نیروی دریایی سلطنتی به کشتی‌های جنگی بیشتری نیاز دارد و وعده کرد در صورتی که نخست‌وزیر شود، مانع از کاهش بودجه نیروی دریایی خواهد شد. جرمی هانت گفته که نیروی دریایی سلطنتی در دهه‌های اخیر تضعیف شده و او در صورتی که نخست‌وزیر شود، در نظر دارد که ابعاد ناوگان کنونی شامل ۱۹ ناوچه و ناوشکن را بازبینی کند. جرمی هانت گفته است که سرمایه‌گذاری در بخش دفاعی برای رویارویی با تهدیدات جدید از جمله حملات سایبری ضروری است و به گفته او از این طریق می‌توان پیامی قوی درباره نقش بریتانیا در جهان همزمان با خروج این کشور از اتحادیه اروپا فرستاد.

مسکو: اسکورت ننگ‌آور است
علاوه بر افزایش هزینه‌های نظامی دولت انگلیس، هزینه‌های اقتصادی ناامنی در آبراه‌های بین‌المللی هم در حال تشدید شدن است. پائولو دآمیکو، دبیر انجمن بین‌المللی دارندگان نفتکش گفته که ما شاهد آن هستیم که افراد با تمام ملیت‌ها و کشتی‌ها با پرچم همه کشور‌ها از این آبراه عبور می‌کنند. وی تأکید کرد: اگر آب‌های این منطقه ناامن شود، چرخه تأمین کل کشور‌های غربی به خطر می‌افتد. او گفته که طی دو ماه گذشته و همزمان با نخستین حمله به نفتکش‌ها در ساحل بندر فجیره امارات، قیمت بیمه نفتکش‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، به شدت افزایش یافته است. همین موضوع سبب شده که انتقاد‌های بین‌المللی از انگلیس نیز به دلیل توقیف نفتکش ایرانی تشدید شود. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد توقیف کشتی ایرانی در منطقه جبل‌الطارق به دست انگلیس، اقدامی ننگ‌آور است و گفته که لندن به‌رغم توقیف کشتی ایرانی، تلاش می‌کند ایران را به علت تشدید تنش سرزنش کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اسکورت نظامی نفتکش متعلق به انگلیس در تنگه هرمز را اقدامی تنفربرانگیز عنوان کرده و گفته که اینگونه اقدامات می‌تواند اوضاع منطقه را پیچیده‌تر و خطر درگیری نظامی را بیشتر کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در جمع خبرنگاران گفته که دولت انگلیس باید اقداماتی را که موجب تنش‌آفرینی در خلیج فارس می‌شود، متوقف کند و به تنش‌آفرینی در آب‌های جهان پایان دهد. زاخارووا توقیف نفتکش، گریس ۱ حامل سوخت ایران در آب‌های جبل‌الطارق را «بخشی از استراتژی برای واداشتن ایران برای تغییر مواضع خود در برخی مسائل» خوانده و گفته است: «به نظر من این را در واشنگتن در چارچوب مشارکت آنگلوساکسونی پنهان نمی‌کنند، در هرصورت این مسیری است که هیچ‌گاه به نتایج مثبت منتهی نشده است.» وزارت خارجه چین نیز روز پنج شنبه از همه طرف‌های حاضر در منطقه خلیج فارس خواست با خویشتنداری، از تشدید تنش ممانعت کنند. «گنگ شانگ» تأکید کرد که پکن می‌داند که تحولات خلیج فارس و بی‌ثباتی در این منطقه می‌تواند بر ثبات تأمین منابع انرژی جهان اثر منفی بگذارد و گفته که «فشار حداکثری امریکا، دلیل ریشه‌ای» تشدید تنش‌هاست.

ژاپن وارد ائتلاف نمی‌شود
سخنگوی دفتر «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه اعلام کرد که لندن در حال رایزنی با امریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس است. در حالی که جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش امریکا نیز از قصد امریکا برای تشکیل چنین ائتلافی ظرف دو هفته آینده خبر داده، ولی دست‌کم تاکنون مشخص شده که ژاپنی‌ها از تشکیل چنین ائتلافی حمایت نمی‌کنند. به گزارش ژاپن‌تایمز، معاون دبیر کابینه ژاپن از اظهار نظرمستقیم درباره اظهارات دانفورد خودداری کرد.
کوتارو نوگامی در کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما واقعاً درباره تنش‌های فزاینده در غرب آسیا نگرانیم و تضمین عبور امن در تنگه هرمز امری مهم برای امنیت انرژی ملت ما و همچنین صلح و رفاه جامعه بین‌المللی است. ژاپن با امریکا و دیگر کشور‌های مرتبط در تماس خواهد بود و به تلاش‌ها برای ثبات و کاهش تنش در غرب آسیا ادامه می‌دهد.» تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن تاکنون نسبت به اعزام نیروی دفاع ویژه به تنگه هرمز نظر منفی داشته و اعلام کرده است دیگر حمله‌ای به نفتکش‌های ژاپنی صورت نگرفته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
خلیج فارس مال اایران است ناوهای انگلیسی اینجا چه میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
ایران باید باچین وروسیه وهند ائتلاف نظامی قدرتمن تشکیل دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
0
0
ناوهای جنگی انگلیس باید دردهانه تنگه هرمز منهدم شوندذ
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
0
0
باسلام ایران بایدهرچه زودتر یک کوشمالی به انگلیس بدهد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار