کد خبر: 961573
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
در حالی که تنها دوهفته از سقوط پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک امریکایی در آب‌های سرزمینی ایران گذشته، امریکایی‌ها از رایزنی برای ایجاد ائتلاف نظامی برای تأمین امنیت کشتیرانی تنگه هرمز و باب‌المندب خبر می‌دهند. ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به خبرنگاران گفته کشورش مشغول رایزنی با چند کشور برای تشکیل این ائتلاف است. به گفته او هدف از این ائتلاف اطمینان از امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب است!
مرتضی اسماعیلی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکایی‌ها در حالی از تأمین امنیت دریانوردی در منطقه صحبت می‌کنند که با حضور نظامی در آب‌های خلیج فارس – هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان- عامل اصلی بی‌ثباتی و تنش در منطقه هستند. به گزارش رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در خصوص طرح ائتلاف نظامی خود به خبرنگاران گفته تصور می‌کنم طی هفته آینده مشخص خواهیم کرد که چه کشور‌هایی خواستار حمایت از طرح پیشنهادی واشنگتن هستند و سپس به طور مستقیم با ارتش این کشور‌ها همکاری خواهیم کرد تا توانایی آن‌ها برای حمایت و پشتیبانی از این طرح را معین کنیم.
تلاش امریکا برای ایجاد این ائتلاف به‌ویژه پس از آن کلید خورده که شماری از تانکر‌های نفتی در ماه‌های مه و ژوئن در نزدیکی تنگه هرمز به طرز مشکوکی مورد حمله قرار گرفتند و ایران یک پهپاد تجسسی امریکا را نیز در این منطقه سرنگون کرد. همچنین کارشناسان معتقدند این تلاش‌ها در واکنش به تصمیم عملی ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی ذیل گام دوم بود. توقیف نفتکش گریس ۱ حامل نفت ایران توسط انگلیس که با خواست امریکا صورت گرفته بود نیز ذیل همین اقدام قابل فهم است، به‌طوری که روسیه بعد از توقیف نفتکش در بیانیه خود اعلام کرد این حرکت حاصل هماهنگی اطلاعاتی امریکا و انگلیس از مدت‌ها قبل است.

ائتلافی ضد خودش
دکتر ابوذر گوهری، مقدم کارشناس مسائل امریکا و استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به سیاست کلان امریکا برای فشار حداکثری گفت: امریکا در گام جدیدش قصد دارد به صورت فیزیکی برای فروش و صادرات نفت ایران موانعی ایجاد کند که در راستای صفرکردن فروش نفت ایران است. گوهری مقدم می‌گوید: «رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به بهانه امنیت دریانوردی در تنگه هرمز و باب‌المندب به دنبال طرح امنیتی در این منطقه و ائتلاف‌سازی ضد ایرانی است؛ اقدامی که در چهار دهه اخیر به بهانه‌های مختلف انجام‌شده و به دلیل غیربومی بودن نقطه کانونی این اقدام، به نتیجه نرسیده و در سطح ظاهری محدود مانده است. واشنگتن امیدوار است فراتر از کشور‌های منطقه‌ای بتواند متحدان دیگر خود را نیز بسیج کند و در این امر مشارکت دهد.
کارشناس مسائل امریکا با تأکید بر اینکه سیاست جدید امریکا برای تهدید ایران به ضد خود تبدیل خواهد شد، بیان کرد که این اقدام و برخی تحولات اخیر به‌نوعی تهدیدی برای صادرات نفت ایران و بروز مشکل برای نفتکش‌های ایرانی نیز ایجاد می‌کند. در این راستا باید به کشور‌های منطقه هشدار داد مشارکت در این فرآیند نه‌تن‌ها منافع آن‌ها را تأمین نخواهد کرد بلکه عملاً به سیاستی ضدخود تبدیل خواهد شد.
هادی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در این خصوص معتقد است امریکایی‌ها به این ارزیابی رسیده‌اند که به صفررساندن فروش نفت ایران به سادگی امکان‌پذیر نیست و بنابراین تصمیم گرفتند رویکرد امنیتی- نظامی خود را بیش از پیش تقویت کنند. محمدی با بیان اینکه استراتژی اصلی امریکا حذف اهرم‌های قدرت ایران است، ادامه داد: مدیریت حضور ایران در تنگه هرمز یکی از سیاست‌های اصلی امریکا در این راستا است. آن‌ها با بهانه ناامن شدن این تنگه می‌خواهند نقش اصلی ایران در این آبراه مهم بین‌المللی را - که کانال عبور یک پنجم نفت جهان است- محدود و مدیریت کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: به نظر من این طرح بیش از یک مانور تبلیغاتی و رسانه‌ای ثمر جدی نخواهد داشت چرا که کشور‌های عربی منطقه ریسک همکاری در یک ائتلاف نظامی با امریکا را نخواهند پذیرفت. چه اینکه احساس می‌کنند این ائتلاف گام جدیدی به سمت افزایش سطح تنش در منطقه خواهد بود و علاوه بر این موقعیت امارات و سعودی در یمن نیز با چالش مواجه شده است. به طوری که صحبت از خروج نظامی امارات از یمن مطرح شده است. محمدی طرح ائتلاف نظامی را فاقد هرگونه وجهه حقوقی و امنیتی دانست و تأکید کرد که این طرح توان تبدیل به حرکت جدی و معتبر را نخواهد داشت چرا که مطابق با منطق هزینه- فایده ریسک بسیاری برای شرکت‌کنندگان در آن در پی خواهد داشت.

اسکورت تانکر نفتی بریتانیا
روز گذشته اخباری مبنی بر اسکورت شدن نفتکشی با پرچم بریتانیا توسط یکی از ناوچه‌های متعلق به نیروی دریایی این کشور منتشر شد. بنا بر اطلاعات ثبت شده در سیستم رهگیری بین‌المللی کشتی‌ها، نفتکش Pacific Voyager در زمان حرکت از خلیج فارس به سمت دریای عمان از مسیر تنگه هرمز، توسط ناوچه HMS Montrose متعلق به نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا اسکورت شده است. این کار حدود یک هفته پس از آن انجام شد که مقامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به توقیف نفتکش «گریس۱» اعلام کردند که این عمل بریتانیا را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز در آخرین واکنش‌ها اعلام کرد که بریتانیا پیامدهای توقیف این نفتکش را خواهد دید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
ایران باید به این نفتکش حمله میکرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
ناو اومده قایقا فرار کردن خخخ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار