کد خبر: 961408
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
در حالی که ولیعهد عربستان در تقلا است زیر پوشش اصلاحات اجتماعی برخی از مظاهر غربی را همچون آزادی رانندگی زنان، تعیین اولین سفیر زن در امریکا، فعال‌تر کردن صنعت پخش سینما و برگزاری کنسرت‌های موسیقی مخصوصاً با حضور خوانندگان غربی در جامعه سنتی عربستان عادی بنماید ...
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که ولیعهد عربستان در تقلا است زیر پوشش اصلاحات اجتماعی برخی از مظاهر غربی را همچون آزادی رانندگی زنان، تعیین اولین سفیر زن در امریکا، فعال‌تر کردن صنعت پخش سینما و برگزاری کنسرت‌های موسیقی مخصوصاً با حضور خوانندگان غربی در جامعه سنتی عربستان عادی بنماید و از این طریق نگاه بسیار منفی افکار عمومی غرب و سازمان‌های بین‌الملل را از عملکرد سفاکانه این رژیم در داخل عربستان و همین‌طور در جنگ یمن تا حدودی عوض کند و در درون با سرکوب و ارعاب مخالفان راه این به اصطلاح اصلاحات را باز کند، اما این خوش‌رقصی چندان فایده‌ای نداشته است. همزمان با گزارش یکی از مجلات امریکایی از افزایش بی‌سابقه اعدام‌ها در عربستان، زمزمه‌های مخالفت علمای عربستانی با اعتراض سه تن از علمای این کشور به «فساد اخلاقی هدفمند» هم از درون مساجد و هم کوچه کم کم به صحنه رسانه‌ها وارد می‌شود.

به گزارش مجله نیوزویک، طبق گزارش جدید سازمان اروپایی سعودی حقوق بشری، نیمه نخست سال ۲۰۱۹ برای زندانیان در عربستان خونین بود و به طور میانگین هر روز بیش از یک زندانی توسط دولت سعودی اعدام شده است. در واقع شمار اعدام‌ها در شش ماه نخست امسال بیشترین میزان ثبت شده در پنج سال گذشته است و بیش از دوبرابر ۵۵ مورد اعدام در مدت مشابه سال ۲۰۱۸ است. به این ترتیب از ژانویه تا پایان ژوئن ۱۲۲ تن در عربستان اعدام شده‌اند. در میان این اعدامی‌ها شش کودک و ۵۸ تبعه خارجی از پاکستان، یمن و سوریه بودند. نام سه زن از عربستان، نیجریه و یمن هم در میان اعدامی‌ها قرار داشت. ۵۱ تن از اعدامی‌ها جرم مرتبط با مواد مخدر داشتند، این در حالی است که سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تأکید دارد این جرایم در بسیاری از کشور‌ها در میان جرایم سنگین قرار ندارند.

در میان اعدامی‌ها همچنین نام زندانیان سیاسی از جمله شهروندان شیعه به چشم می‌خورد که در عربستان زیر سلطه وهابی‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و بابت اعتراضات ضد دولتی کشته می‌شوند. برخی از این اتهامات به زمان «بهار عربی» باز می‌گردد که سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ عربستان با ناآرامی مواجه شد و دولت سریعاً برای سرکوب اقدام کرد. تنها در روز ۲۳ آوریل ۳۷ تن در عربستان اعدام شدند. سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تأکید دارد، اکثر این افراد جرم‌های مرتبط با شرکت در اعتراضات ضد دولتی شیعیان داشتند. طبق این گزارش، تمرکز جدید روی مخالفان سیاسی نشان می‌دهد عربستان «در حال تجربه یک دوره سرکوب مرگبار» است.
وخامت آمار اعدام‌ها در این حاکمیت مستبد به‌رغم وعده آوریل ۲۰۱۸ محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای کاهش استفاده از مجازات اعدام است. از زمان ایراد وعده‌های ولیعهد سعودی، ۲۲۱ تن اعدام شدند. از ژانویه ۲۰۱۵ که سلمان بن‌عبدالعزیز بر تخت پادشاهی آل‌سعود نشست، ۷۱۴ تن اعدام شدند.

دولت عربستان به درخواست نیوزویک برای اظهارنظر درباره تازه‌ترین آمار‌ها از اعدام پاسخی نداد. مدیر سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر به نیوزویک گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحقق وعده‌های ولیعهد سعودی به چشم نمی‌خورد.
به گفته این فعال، محمد بن‌سلمان از حامیان اصلی گسترش مجازات اعدام است و جامعه بین‌المللی تنها از طریق وارد آوردن فشار بر او می‌تواند اعدام‌ها را محدود کند. او تأکید می‌کند، دولت ترامپ به‌طور مداوم پوشش اقدامات محمد بن‌سلمان می‌شود و این اقدامات فقط به کار‌های شخص ترامپ نیست بلکه مقام‌های ارشد او شامل جرد کوشنر، مایک پمپئو و جان بولتون هم چنین رویه‌ای را در پیش گرفتند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر تأکید کرد: نگرانی‌های جدی درباره میزان گسترش اعدام‌ها در سال جاری میلادی در عربستان وجود دارد. چنانچه آمار کنونی اعدام‌ها حفظ شود، ۲۴۴ تن تا پایان سال ۲۰۱۹ اعدام خواهند شد. بسیاری از اعدامی‌ها از حق برگزاری دادگاه منصفانه برخوردار نمی‌شوند و بسیاری از کسانی که به اعدام محکوم شدند، شکنجه شده‌اند و از دسترسی به مشاوره حقوقی محروم هستند.

اعتراض هیئت علما به «فساد اخلاقی»

همزمان با برپایی برنامه‌ها و جشنواره‌های متعدد در جامعه عربستان، سه عضو هیئت علمای ارشد این کشور به عنوان عالی‌ترین نهاد دینی اینگونه برنامه‌ها را «فساد اخلاقی هدفمند» دانسته و دست به اعتراض زده‌اند. «سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه و فعال سیاسی عربستانی در صفحه توئیتر خود بدون نام بردن از این سه تن، گفت که آن‌ها به اینکه اجازه سخن گفتن در خصوص فساد اخلاقی در عربستان را ندارند، اعتراض دارند. اعتراض اعضای «هیئت علمای ارشد» در حالی است که این نهاد دینی کاملاً رویه محافظه‌کارانه دارد و یک نهاد دولتی محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته علما و خطیبان مساجد در صدر لیست بازداشت‌شدگان قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها در معرض مجازات اعدام قرار دارند.

در همین حال فعالان شبکه‌های اجتماعی از هشتگ «سازمان سرگرمی، مساجد را خوار می‌کند» استفاده کرده و به برنامه‌های این سازمان اعتراض کرده‌اند. «سازمان سرگرمی و تفریح» که در هفتم می‌۲۰۱۶ تأسیس شد جزو سلسله طرح‌های ولیعهد سعودی برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود و فعالیت‌های این سازمان در هفته‌های گذشته جنجال زیادی به پا کرده است. در این راستا جشنواره «موسم جده» که از هشتم ماه گذشته میلادی آغاز شده و قرار است تا ۱۸ ماه جاری ادامه یابد با توجه به محتوا و تبلیغ وسیع فرهنگ غربی اعتراض بسیاری را در داخل جامعه عربستان برانگیخته است. حضور یک خواننده زن پاپ امریکایی در این جشنواره تعجب و خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی عربستان را موجب شده است.

دختر بندر در امریکا

سفارت عربستان در واشنگتن اعلام کرد که ریما دختر بندر بن سلطان، پیام ملک سلمان بن‌عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و مردم امریکا منتقل کرد.
پنج شنبه اعلام شد ریما دختر بندر که هفته گذشته به واشنگتن وارد شده است، نسخه‌ای از استوارنامه خود را تحویل وزارت خارجه امریکا داده است. ریما دختر بندر یازدهمین سفیر عربستان در امریکا از سال ۱۹۴۵ و اولین زن عربستانی است که این پست را در اختیار گرفته است. حضور این زن در این پست علاوه بر اینکه در ادامه ارائه ژست اصلاح‌طلبانه محمد بن‌سلمان ارزیابی می‌شود، به نوعی بازگرداندن سفارت امریکا به خانواده بندر به سلطان بن عبدالعزیز است که بیش از ۲۰ سال از ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵ سفیر عربستان سعودی در امریکا بود. وی از سال ۲۰۰۵ تاکنون ریاست شورای امنیت ملی عربستان را برعهده دارد و از ژوئیه ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۴ رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار