کد خبر: 961300
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، غنی سازی فراتر از ٣.۶٧ درصدی را در ایران تایید کرد که این غنا ۴.۵ درصد است.
سرویس سیاسی جوان‌آ‌نلاین: کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، غنی سازی فراتر از ٣.۶٧ درصدی را در ایران تایید کرد.

این گزارش می‌افزاید که برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی سازی سوخت، این غنا ۴.۵ درصد می‌باشد. آژانس اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را نیز روز گذشته از ایران دریافت کرده است.

«فردریک دال» سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه عبور ایران از سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی را تایید کرد.

وی گفت: «"یوکیا آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که بازرسان آژانس روز ۸ جولای (۱۷ تیر ۱۳۹۸) راستی‌آزمایی کرده‌اند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم ۲۳۵ بیش از ۳.۶۷ درصد است.»

به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در گفتگو با فارس با اعلام اینکه «سطح غنی سازی کشور از ۳.۶۷ درصد عبور کرده و در حال حاضر غنای مواد تولید شده حدود ۴.۵ درصد می‌باشد» عنوان کرد: «میزان غنی سازی فعلی کاملا پاسخگوی نیاز تولید سوخت راکتور‌های قدرت که مورد نیاز کشور است، می‌باشد.»

وی توضیح داد: «برای تولید سوخت نیروگاه‌های قدرت از غنا‌های مختلف تا حداکثر پنج درصد و پایین‌تر از آن استفاده می‌شود.»

کمالوندی همچنین عنوان کرد: «با توجه به نمونه‌های گرفته شده از مواد تولیدی توسط بازرسان آژانس در ایران و انتقال آن به اصفهان پیش بینی می‌شود تا عصر امروز نتیجه آنالیز مواد و میزان دقیق سطح غنی سازی از طرف بازرسان تهیه و در اختیار آژانس قرار بگیرد.» (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، روز گذشته (یکشنبه) ۱۶ تیر ماه و در پایان فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقیمانده برجام، گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام برداشته شد. در همین خصوص دیروز کمالوندی در نشست خبری مشترک به همراه عراقچی معاون وزیر خارجه و علی ربیعی سخنگوی دولت در این باره گفت: «امروز روز شصتم است که مهلت پایان یافته است و براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم، امروز باید گام دوم را برمی‌داشتیم که امروز برداشته شده است. گام اول، اگر زمان می‌برد تا سقف ذخایر اورانیوم به بالای ۳۰۰ کیلو برسد و یا در بحث آب سنگین، ولی در اقدام دوم، زمان دیگر مطرح نیست و دفعتا واحد است. الان رونوشت تغییرات صورت گرفته را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر کار‌های فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی سازی بالای ۳.۶۷ درصد شروع می‌شود.»

کمالوندی دیروز همچنین عنوان کرده بود: «پیش بینی ما این است که فردا اول صبح وقتی که آژانس نمونه گیری می‌کند ما از ۳.۶۷ درصد فراتر رفتیم. این اقدامی بود که ایران در نظر داشته و قبلا هم اعلام کرده است. در وضعیتی که ما قرار داریم به ما گفته شده است که تأمین نیاز‌های کشور را باید مدنظر داشته باشیم. نیازی که در کشور است یک نیاز نیروگاهی و راکتور قدرت، یک نیاز برای راکتور‌های تحقیقاتی و در بلندمدت هم نیاز برای پیشران است که هر کدام درصد‌های متفاوتی دارد.»

به گزارش فارس، سازمان انرژی اتمی در راستای بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی (+) در گام اول ۲ تعهد برجامی در زمینه عدم رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین و در گام دوم هم تعهدات در زمینه سقف غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار