کد خبر: 960652
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱
الگو‌برداری از سایر کشور‌ها در حوزه توسعه به دلیل اینکه فرصت‌ها و امکانات و محدودیت‌ها و داشته‌ها و نداشته‌های کشور‌ها و مناطق جغرافیایی با یکدیگر متفاوت است، امری غلط به شمار می‌رود این در حالی است که اقتصاد ایران در برخی از حوزه‌ها دچار الگو‌برداری‌های غلطی است که نیاز به اصلاحات دارد در همین راستا وزیر جهاد کشاورزی از وابستگی شدید صنعت دامپروری به خارج از کشور انتقاد کرد و آن را محصول الگوبرداری از امریکا دانست.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، کپی‌برداری در بخش توسعه اشکالات فراوانی را برای کشور‌ها رقم زده‌است، این در حالی است که تفاوت داشته‌ها و نداشته‌های مناطق جغرافیایی مختلف و مباحث بومی موجب شده‌است تا یک روش در دو نقطه جغرافیایی آثاری متفاوت را پدید بیاورد، از این رو بومی‌سازی پیشرفت و توسعه و آزاد‌سازی خلاقیت در امر توسعه از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برخورد‌ار است که گویا وزیر جهاد در حوزه دامپروری متوجه آثار منفی پیروی از الگوی امریکایی شده‌است، این در حالی است که اخیراً رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری الگوی نرخ‌گذاری در حوزه مسکن را امریکایی عنوان کرده‌بود که امروز مردم جامعه متوجه آثار منفی کشف قیمت و تغییرات قیمت در حوزه ساختمان شده‌اند. وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از وابستگی شدید صنعت دامپروری به خارج از کشور گفت: در صنعت طیور دنباله‌رو امریکا شده‌ایم، این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.
محمود حجتی در نشست با معاونین خود و رؤسای مؤسسات تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج روز به روز بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملاً بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می‌شد.
وی با اشاره به اینکه در صنعت دامپروری از دیگر کشور‌ها مانند امریکا الگوگیری شده‌است، اظهار داشت: این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

در صنعت طیور دنباله‌رو امریکا شده‌ایم!
حجتی با بیان اینکه در صنعت طیور دنباله‌رو امریکا شده‌ایم، یادآور شد: اروپاییان مانند ما به خاطر محدودیت‌های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند، اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و اقلیمی تأکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام‌های پربازده و به‌کارگیری روش‌ها و یافته‌های جدید در تأمین خوراک دام در داخل ضروری است. وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به جای یونجه و جایگزینی خصیل جو به جای ذرت علوفه‌ای در تغذیه دام‌ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره‌گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می‌شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره‌گیری از تجارب داخلی و بین‌المللی در زمینه جایگزینی نهاده‌های مورد نیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت‌های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.

ارزش دام منحصر به گوشت آن شده است
حجتی با بیان اینکه در طبیعت هیچ چیز دور ریختنی نیست، یادآور شد: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده‌است، در حالی که در کشور‌های پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می‌شود و تولیدکنندگان از ارزش افزوده این فعالیت اقتصادی بهره‌مند می‌شوند. وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تأکید کرد و خواستار تسریع در انتقال یافته‌های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه‌های نیشکر و خرما برای تأمین خوراک دام و صنعتی‌سازی و ترویج این تحقیقات شد.
حجتی در ادامه این نشست، توسعه جنگل‌های دست کاشت در مناطق مستعد را برای حفظ پوشش گیاهی کشور ضروری عنوان کرد و افزود: در مناطقی که میانگین بارش بالای ۳۰۰ میلی متر دارند، امکان ایجاد جنگل‌های دست کاشت، زراعت چوب و گیاهان دارویی وجود دارد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های یادشده می‌توان به اقتصاد و اشتغال این مناطق کمک کرد. وی خاطرنشان کرد: امکان زراعت چوب در اراضی منابع طبیعی در مناطق مستعد به ویژه اراضی شیبدار وجود دارد و به این موضوع باید بیشتر پرداخته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار