کد خبر: 960378
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
وزیر صنعت و تجارت با تأکید بر اینکه تحریم را با همت صنعتگران و تولید‌کنندگان شکست دادیم، گفت: باور امریکا این بود که تا پایان سال٩٧حوزه تولید ایران زمینگیر خواهد شد، اما صنعتگران ایران در مواجهه با تحریم یا راه جدیدی ایجاد کردند یا پل تخریب شده از تحریم را دوباره ساختند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: صنعتگران یکسال جهادی را در سال گذشته پشت سر گذاشتند، از افزایش نرخ ارز گرفته تا نبود سرمایه در گردش، مواد اولیه، بی‌ثباتی در تصمیمات دولتی و از دست دادن بازار‌های صادراتی؛ همگی چالش‌هایی بود که تولید‌کنندگان در سال گذشته با آن روبه‌رو شدند و همچنان به حمایت‌های دولتی و برنامه‌ریزی دقیق و درست دولت برای مقابله با مشکلات فعلی امید دارند. تولید‌کنندگان با گله از نبود برنامه مشخص برای مقابله با مشکلات فعلی صنعت و تولید معتقدند که در ظاهر ما در جنگ اقتصادی هستیم، ولی سازمان‌های ما آرایش جنگی موجود برای حضور در جنگ را ندارند. صنعتگران خواستار گزارش عملکرد سران سه قوا هستند و تأکید دارند که سران قوا باید گزارش‌هایی ارائه کنند تا مردم بدانند با اختیاراتی که مقام معظم رهبری در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، چه فعالیت‌هایی صورت گرفته‌است.
روز گذشته در مراسم روز صنعت و معدن برخلاف سال‌های گذشته، هفت وزیر کابینه به صف شدند تا با دادن امید و وعده‌های حمایتی، قوت قلبی برای صنعتگران باشند. وزیر امورخارجه در این مراسم، از حذف معاملات دلاری در چند کشور مهم خبر داد و فشار‌های امریکا را ناشی از شکست‌های این کشور در برابر ایران دانست. رئیس مجلس نیز از بررسی پرونده‌های ۱۰ سال قبل برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده صنعت و تولید انتقاد کرد.
محمد جواد ظریف با اشاره به اقدام برخی کشورها، چون روسیه، هند، ترکیه و چین در حذف تدریجی دلار از معاملات تجاری خود با کشور‌های دیگر گفت: سال گذشته دلار از ۳۵ درصد معاملات ایران و ترکیه حذف شد و این به معنای کاهش نقش دلار در آینده روابط بین‌المللی است.
وی با اشاره به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن امریکا در عرصه بین‌المللی افزود: امریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله‌ای متوسل شده و ناموفق بوده‌است. سال گذشته چهار مرتبه جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کردند، ولی هربار ناموفق بوده‌اند و این شرایط امریکا را وادار کرده از تنها حربه یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کوتاه‌مدت ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخل بر حربه امریکا غلبه کنیم، اظهار داشت: مردم ایران ۴۰ سال مقاومت کرده‌اند و باز هم مقاومت خواهند کرد، اما این کافی نیست که بگوییم مردم ما مقاومت می‌کنند، بلکه باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم.

اینستکس ارزش استراتژیک دارد
وزیر امورخارجه با اشاره به نقض تعهدات برجامی اروپایی‌ها گفت: اینستکس پاسخی به خواست ایران و تعهدات اروپایی‌ها نیست، اما ارزشی راهبردی دارد و آن اینکه نزدیک‌ترین متحدین امریکا در حال فاصله گرفتن از این کشور در روابط اقتصادی‌شان هستند که در دراز مدت حتماً تأثیر خود را خواهد گذاشت.
ظریف خاطر نشان کرد: امریکا که اکنون در حوزه سیاسی، میدانی و بین‌المللی نتوانسته جمهوری اسلامی را از پا در آورد به تنها عامل قدرت مطلقش یعنی عامل اقتصادی رو آورده‌است که در این حوزه نیز ما می‌توانیم به همت شما صنعتگران امریکا را ناکام بگذاریم.
ظریف با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده‌است، گفت: اجرایی شدن اینستکس حرکت مهمی است که اروپایی‌ها به واسطه آن می‌خواهند مستقل از امریکا در اقتصاد عمل کنند و در دراز مدت این برای امریکا هزینه جدی دارد و آن اینکه دیگر اقتصاد امریکا حرف اول را در مراودات بین‌المللی نمی‌زند.

وزیر صمت: پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی ۲ درصد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با بیان اینکه تقویت ساخت داخل می‌تواند صنعت را رونق دهد، افزود: با افتخار می‌گویم بخش خصوصی رزمندگان ما هستند و تحریم‌ها را شکست دادند.
رضا رحمانی با تأکید بر لزوم رونق‌دهی به بخش صنعت و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها گفت: در برخی صنایع مانند صنایع ریلی حتی اگر با سه شیفت‌کاری هم فعال باشیم باز هم ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خواهیم داشت البته برای این منظور نیازمند منابع مالی هستیم.
وی با بیان اینکه همه صنایع پتانسیل داخلی‌سازی را دارند، اظهار داشت: به همه واحد‌های صنعتی دستور دادیم که بعضی از نیاز‌های ما را از طریق ساخت داخل تأمین کنند. برای امسال رشد اقتصادی ۶ -درصدی پیش‌بینی شده‌بود، ولی طبق آ‌خرین صحبت‌ها این پیش‌بینی ۲- تا ۵/۲- درصد خواهد بود. وزیر صنعت در واکنش به پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی در مورد سپردن تدوین استراتژی توسعه صنعتی به بخش خصوصی نیز گفت: ما با این مسئله موافقیم و کل مسئولیت را به این تشکل‌ها تثبیت خواهیم کرد. این موضوع را به صورت مکتوب نیز خواهیم نوشت.
وی در ادامه با بیان اینکه در مبارزه با رانت و فساد هیچ حد و مرزی نداریم، گفت: تأمین مواد اولیه واحد‌های پتروشیمی، فولادی و لوازم خانگی آغاز و برای هر کدام از صنایع یک بسته مشخص پیش‌بینی شده‌است. وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه معدنی در سال جاری خبر داد و افزود: برای فعال‌سازی صنعت کشتی‌سازی و ریل‌سازی نیز برنامه داریم.
رحمانی افزود: در سال ۹۷ واردات پوشاک ۳۱‌- و صادرات مثبت ۶، واردات کفش ۷۷‌- و صادرات مثبت ۲۴ بود که نشان می‌دهد کار‌هایی که شروع کردیم به نتیجه رسیده است و استراتژی ما همین است.

لاریجانی: بدهی مالیاتی ۱۰ سال قبل را طلب نکنید
رئیس مجلس شورای اسلامی که در این همایش سخن می‌گفت، در دفاع از واحد‌های تولیدی و پیگیری پرونده‌های مالیاتی ۱۰ سال گذشته از سوی سازمان امور مالیاتی گفت: با آنکه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بخشنامه کردند که فقط باید پرونده مالیاتی یک سال قبل بررسی شود، اما چرا سازمان امور مالیاتی پرونده‌های ۱۰ سال قبل را بررسی می‌کند تا از آن‌ها مالیات بگیرد. هم اکنون زمان این کار نیست و همین کار‌ها باعث آزار دیدن بخش تولید می‌شود.
علی لاریجانی افزود: همه باید به صنعت به عنوان پیشران اقتصاد و تولید معتقد باشند ضمن اینکه دریافت مالیات باید به اندازه وسع آن‌ها باشد. نباید به دنبال بررسی‌های پرونده‌های ۱۰ سال پیش تأمین اجتماعی واحد‌های تولیدی و کارگاه‌ها باشیم و با آنکه می‌دانیم دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارد و این سازمان باید سر پا بایستد، اما عقل حکم می‌کند متناسب با شرایط امروز به تولید‌کننده فشار وارد نکنیم.
وی گفت: از هر پیشنهاد سازنده‌ای برای حفظ منافع کشور استقبال می‌کنیم، اما بازیچه دست کسی نخواهیم شد. مسئله اصلی کشور ما این روز‌ها مسئله تولید و رونق تولید است. در این دوره خاص، باید شرایط و مقررات و سازوکار‌های خاصی داشته باشیم. وی افزود: در خصوص رونق تولید، اتاق بازرگانی یک مجموعه‌ای تدوین کردند که به مرکز پژوهش‌ها ارائه شد و از نظرات فعالان اقتصادی استقبال می‌کنیم. نماینده اتاق بازرگانی هم در کمیسیون‌ها و هم در صحن علنی مجلس می‌تواند حضور یابد و نظرات تخصصی خود را ارائه دهد.
وی افزود: سهم بخش‌های صنعتی و معدنی از تسهیلات بانکی طبق قانون ۴۰ درصد است، این سهم باید اجرا شود و بانک مرکزی آن را به خصوص در این شرایط لحاظ کند. بانک‌ها بر واحد‌های تولیدی دارای معوقه بانکی سختگیری نکنند، بانک مرکزی برای این کار کمک و همکاری کند.
وی در توصیه‌ای به رحمانی وزیر صمت گفت: این وزارتخانه باید متناسب با شرایط امروز، ضوابط و مقررات خاصی را برای تولید در نظر بگیرد و با وجود اینکه سند‌های مختلفی در کشور ما نوشته می‌شود و یکی از آن سند‌ها ممکن است استراتژی سند باشد، اما شرایط امروز ما اقتضا می‌کند که شرایط فعلی را پیگیری و آن را دنبال کند، هر چند از اینکه اتاق بازرگانی تدوین استراتژی صنعت را به کار بگیرد، استقبال می‌کنم. لاریجانی گفت: برخی از بخش‌های تولیدی معوقاتی دارند که البته به دلیل شرایط روزگار و افزایش چهار برابری نرخ ارز بوده‌است، در حالی که آن‌ها بنگاه تجاری هستند و بانک‌ها نباید آن‌ها را از امکاناتی مانند چک و وام محروم کنند. بنابراین از رئیس کل بانک مرکزی می‌خواهم مشکلات بنگاه‌های تجاری را رفع کرده و حمایت بانک‌ها از آن‌ها را افزایش دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
معلوم نیست اینها خودشان را مسخره کردند یا مردم را؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار