کد خبر: 959969
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
جنبش فتح در واکنش به آغاز کنفرانس منامه اعلام کرد
کنفرانس منامه با عنوان کارگاه اقتصادی برای فلسطین در حالی با حضور هیئتی از رژیم صهیونیستی در کنار برخی رژیم‌های سازشکار عربی برگزار شد که فلسطینی‌ها غایبان بزرگ این نشست بودند. جنبش فتح فلسطین در واکنش به نشست بحرین گفته که کشور‌های عربی حاضر در این نشست از پشت به فلسطین خنجر زده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست اقتصادی منامه با هدف ادعایی جذب سرمایه‌گذاری در فلسطین و اعطای وام‌های کم‌سود به فلسطین به عنوان اولین بخش «معامله قرن» شامگاه سه‌شنبه آغاز به کار کرد و تا دیشب ادامه داشت. این نشست که بسیاری از مقامات عربی با پشت کردن به آرمان فلسطین در آن شرکت کرده بودند، خشم فلسطینی‌ها را در پی داشته است. مردم فلسطین دیروز برای دومین روز پیاپی در اعتراض به برگزاری نشست منامه به خیابان‌ها آمدند و انزجار خود را نسبت به حضور کشور‌های عربی در این نشست ضدفلسطینی ابراز کردند. به گزارش روزنامه «رای الیوم»، محمد العلول، معاون دبیرکل جنبش فتح در نابلس به معترضان گفت: «اعراب شرکت کننده در نشست بحرین از پشت به فلسطینی‌ها خنجر زدند.»
وی افزود: «مداخله در نهضت ما را متوقف کنید.» این مقام جنبش فتح تأکید کرد که فلسطینی‌ها، امریکا و اسرائیل را همچنان به عنوان دشمن خود می‌دانند. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از شروع نشست بحرین اعلام کرد که «هدف از این نشست، ایجاد امیرنشینی در نوار غزه و جدایی آن از کرانه باختری است.» مقامات فلسطینی معتقد هستند که هدف معامله قرن ایجاد یک دولت فلسطینی جدا در نوار غزه است. ابوردینه با تأکید بر اینکه اقدامات یکجانبه که برخلاف قانون جهانی و اعراب است به بن‌بست خواهد رسید، اظهار داشت: «نشست بحرین مسیر را برای یهودی‌سازی قدس هموار می‌کند و هر طرحی که از مشروعیت فلسطین چشم‌پوشی کند، محکوم به شکست است.» وی همچنین گفت که «فلسطینی‌ها به هیچ کس اعتماد ندارند تا به نیابت از آن‌ها صحبت کند.» مخالفت فلسطینی‌ها درباره حضور کشور‌های عربی در نشست بحرین درحالی است که گفته می‌شود طرح معامله قرن امریکا، با چراغ سبز سعودی‌ها انجام شده است. مقامات ریاض در دو سال گذشته فشار‌های زیادی به گروه‌های فلسطینی وارد آورده‌اند تا در ازای دریافت پول، موافقت خود را با این طرح شوم اعلام کنند، اما فلسطینی‌ها زیر بار این فشار‌های سیاسی نرفته‌اند.
از سوی دیگر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم دیروز در سخنانی در واکنش به نشست منامه گفت: «نه به معامله قرن، نه به عقب‌نشینی از یک وجب از خاک فلسطین، نه به وطن جایگزین و نه به پیوستن غزه یا کرانه باختری به اسرائیل است.» هنیه با بیان اینکه کنفرانس بحرین و معامله قرن مرده به دنیا آمدند، گفت: «درود به لبنان و همه کشور‌هایی که مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تسلیم شدن در برابر امریکا هستند.» فلسطینی‌ها از سال گذشته در اعتراض به طرح امریکا که دست صهیونیست‌ها را برای اشغالگری بیشتر در نوار غزه و کرانه باختری باز می‌گذارد، هر هفته راهپیمایی‌های بازگشت برگزار می‌کنند.
معامله قرن شامل انضمام کامل قدس اشغالی به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک‌های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود و تعیین منطقه «ابودیس» به عنوان پایتخت کشور فلسطین است؛ طرحی که فلسطینی‌ها به شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

وعده سر خرمن کوشنر
جرالد کوشنر داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا که طراح و مجری کنفرانس منامه است، به نمایندگی از واشنگتن به همراه سیاسیون و تجار امریکایی در کنفرانس شرکت کرده است. کوشنر طی سخنانی در افتتاحیه نشست منامه که در سایه تداوم اعتراضات داخلی و خارجی برگزار شده است، به تکرار وعده‌های قبلی خود در راستای معامله قرن و البته دادن وعده‌های توخالی به مردم فلسطین برای متقاعد کردن آن‌ها به تسلیم شدن در برابر توطئه موسوم به معامله قرن و دادن وعده بهبود وضعیت اقتصادی از جیب کشور‌های عربی ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس پرداخت. به گزارش شبکه المیادین، کوشنر مدعی شد: «ما خواهان صلح و ثبات برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها و آزادی عبادت هستیم.» وی در ادامه با تکرار وعده‌های قبلی خود در راستای معامله قرن گفت: «ما به دنبال ایجاد فضایی برای جذب سرمایه‌گذاری برای منطقه خاورمیانه هستیم.» کوشنر در ادامه سخنان خود ادعا کرد: «آنچه جریان دارد معامله قرن نیست بلکه فرصت قرن برای ایجاد فرصت برای ملت فلسطین است و ما می‌توانیم فرصتی تاریخی برای ملت فلسطین و ملت‌های منطقه ایجاد کنیم.» داماد ترامپ همچنین مدعی شد: «ما به‌دنبال بهبود معیشت مردم هستیم و هدف از معامله قرن همین است.»
امریکا درحالی مدعی است به دنبال بهبود معیشت فلسطینی‌هاست که در طرح خود درباره فلسطین موسوم به معامله قرن، حق فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و تشکیل دولت فلسطینی را به رسمیت نشناخته است، حتی در این طرح بسیاری از مناطق فلسطینی‌ها به رژیم صهیونیستی ملحق می‌شود؛ اقدامی که در صورت اجرایی شدن، می‌تواند به تشدید درگیری‌ها در اراضی اشغالی منجر شود و تبعات خطرناکی برای منطقه داشته باشد. امریکا برای آغاز اجرای «معامله قرن» که اولین گام آن برگزاری کنفرانس اقتصادی بحرین است، آماده می‌شود. این طرح با محتوایی مبهم ولی هدفی واضح عادی‌سازی رایگان اعراب و اسرائیل را دنبال می‌کند. رژیم‌های سازگار عرب در سال‌های اخیر روابط خود با رژیم صهیونیستی را تقویت کرده‌اند تا بتوانند ائتلاف قوی منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهند. این مسئله در دوره دونالد ترامپ، بیش از گذشته پیگیری شده است. روزنامه هاآرتص هم درباره کارگاه اقتصادی بحرین به عنوان بخشی از طرح صلح امریکا برای فلسطین و اسرائیل نوشت: «اتفاقات در منامه بزرگ‌ترین نشست میان نمایندگان کشور‌های عربی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط در چند سال اخیر بود.»

غایبان در منامه
هر چند برخی رژیم‌های عربی با حضور در نشست بحرین خواسته‌اند خوش خدمتی خود را به امریکا و اسرائیل انجام دهند، اما این نشست غایبان بزرگی نیز داشته است که می‌تواند وزن و اهمیت این کنفرانس را تقلیل دهد. برجسته‌ترین غایبان در این کنفرانس، تشکیلات خودگردان و تمام گروه‌های فلسطینی بودند که موضعی یکپارچه در رد این کنفرانس اعلام کرده‌اند. عراق و لبنان نیز کنفرانس بحرین را در راستای همبستگی با فلسطینیان تحریم کرده‌اند. به گزارش الجزیره، کشور‌های عربستان سعودی و امارات از جمله شرکت کنندگان در این نشست ضدفلسطینی هستند تا نشان دهند ابایی از همدستی و همراهی با توطئه خطرناک حذف مسئله فلسطین ندارند. رسانه‌ها، کشور‌های مصر و مغرب و اردن و سازمان ملل را از دیگر شرکت‌کنندگان در کنفرانس منامه اعلام کرده بودند. مقامات برخی کشور‌های عربی از ترس واکنش افکار عمومی، در سطح پایین در این نشست شرکت کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار