کد خبر: 958239
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
با ساخت بزرگ‌ترین مجتمع کشاورزی دامپروری درجنوب شرق تهران
از گذشته تاکنون موقعیت ویژه شهرستان ورامین در خصوص تولید انواع محصولات کشاورزی ودامی موجب شده تا این منطقه در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد وحتی بتواند در زمینه تامین برخی از نیاز‌های استان وسایر مناطق کشور حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد....
محمدرضا سوری
از گذشته تاکنون موقعیت ویژه شهرستان ورامین در خصوص تولید انواع محصولات کشاورزی ودامی موجب شده تا این منطقه در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد وحتی بتواند در زمینه تامین برخی از نیاز‌های استان وسایر مناطق کشور حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. با این حال سرمایه گذاری‌های مناسب در این چند سال اخیرسبب شده تا ان موقعیت مناسب روز به روز پررنگ‌تر شود. موضوعی که موجب شد تا استاندار تهران با اشاره با این موضوع ومزیت نسبی منطقه ورامین به تأسیس بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی دراین منطقه اشاره کند.

شهرستان ورامین از دیرباز به عنوان قطب کشاورزی و دامپروری نه تنها در استان تهران بلکه در کشور شناخته شده است به طوری که درحال حاضر بیش از دو هزار واحد دامپروری در سطح شهرستان مشغول به فعالیت هستند. این شهرستان در طول سالیان اخیر با گسترش فعالیت‌های دامپروری و ورود سرمایه گذاران جدید در این بخش توانسته است به سمت صنعتی شدن و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود قدم بردارد به طوری که در سال‌های اخیر کشاورزان و دامپروران ورامین و پیشوا توانسته‌اند جز تولیدکنندگان برتر دامی در کشور قراربگیرند.

ساخت بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی در دشت ورامین
شرایط مناسب وقابل توجه شهرشتان ورامین در جنوب شرق استانه تهران موجب شده تا این منطقه از گذشته تا کنون همواره به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای وپرورش دام وطیورواخیرا آبزی پروری همواره مطرح باشد. موضوعی که با بهربرداری از طرح‌های مزرعه ۳ هزار رأسی دام سبک مولد (گوسفند و بُز) تولید و پرورش شتر " و " طرح تمام مکانیزه باغ پسته ۲۲۵ هکتاری با سامانه آبیاری قطره‌ای طی سال‌های اخیر وارد فاز تازه‌ای دراین زمینه شده است.

موضوعی که موجب شد تا استاندار تهران با اشاره با این موضوع ومزیت نسبی منطقه ورامین به تأسیس بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی دراین منطقه اشاره کند. محسنی بندپی با بیان اینکه با توجه به مزیت نسبی منطقه ورامین درصدد تأسیس بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی در این منطقه هستیم تأکید می‌کند: «۴۴ درصد اراضی کشاورزی استان در دشت ورامین قرار دارند بنابراین توجه به ایجاد اشتغال دراین منطقه یکی از اولویت‌های اصلی است.» وی می‌افزاید: «در دو سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان در دشت ورامین جهت توسعه و آبادانی روستا‌ها هزینه شده است که البته باز هم نیاز به توجه جدی به این مناطق داریم ضمن اینکه با بررسی علمی و تهیه سند آمایش استان نیازسنجی شهرستان انجام و مشکلات احصا شده که بر اساس آن برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.» به گفته وی قرار است تا پایان امسال شهرک گل و گیاه حصار گلی به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری برسد.

رونق دامپروری در ورامین
تا چند سال قبل در تمامی روستا‌های منطقه اکثر کشاورزان در کنار کشاورزی به پرورش انواع دام‌های سبک وسنگین می‌پرداختند چرا که خوراک دام‌ها برایشان کمترین هزینه‌ای را نداشت، اما در سال‌های اخیر با افزایش قیمت خوراک دام تنها افرادی که شغلشان دامداری بود به این کار ادامه دادند. طبق آمارها، در شهرستان ورامین، ۵۵۰ خانوار عشایر زندگی می‌کنند که در زمینه تولید دام سنگین و سبک به ترتیب ۱۸ هزار و ۵۰۰ و ۱۵۰ هزار رأس مشغول به فعالیتند. رسول بختیاری مسئول امور عشایر شهرستان ورامین دراین خصوص به "جوان" می‌گوید: سالانه در شهرستان پنج هزار و ۷۵۰ تن گوشت قرمز تولید می‌شود که مقدار زیادی از این تولیدات از سوی عشایر این منطقه تأمین می‌شود و برای نمونه می‌توان به تولید ۲۱۰ هزار تن پشم گوسفند، سه هزار و ۱۵۰ تن شیر، ۲۸۵ تن فرآورده‌های لبنی مانند پنیر، ماست، کره و... درسال اشاره کرد.
 
این کارشناس دامپروری ادامه می‌دهد: دامپروران ورامینی در سال گذشته توانستند با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، بیش از ۲۸۰ هزار تن گوشت قرمز را تولید کنند که گوشت قرمز مازاد نیاز شهرستان به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود وعلاوه بر آن بین ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازدامی ولبنی استان تهران توسط دامداران وعشایر ورامین تامین می‌شود. البته دامداران منطقه علاوه بر تامین نیاز‌های استان نیم نگاهی نیز به صادرات دارند چرا که سال گذشته ۱۲ هزار دام سبک و سه هزار دام سنگین به کویت و عراق و کردستان این کشور صادر شد. علاوه براین کشتارگاه‌های شهرستان نیزموفق شدند ۹۵ درصد صادرات تولیدی ورامین را به خارج صادر کنند.

استان تهران رتبه اول کشت گلخانه‌ای کشور
استان تهران با دارا بودن ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار گلخانه، سالانه ۵۷۵ هزار تن محصولات سبزی و صیفی معادل ۲۹ درصد کل محصولات گلخانه‌ای کشور، ۹۲۶ هزار گل شاخه بریده معادل ۶۲ درصد تولید کشور، ۳۶ هزار تن قارچ معادل ۲۷ درصد کل تولید کشور تولید می‌کند موضوعی که موجب شده تا این منطقه به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های گلخان‌های کشور مطرح شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با تایید این آمار‌ها دراین خصوص می‌گوید: «کشت گلخانه‌ای راندمان عملکرد و تولید محصول را به ازای هر مترمکعب آب مصرفی ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.» کریم ذوالفقاریتهران همچنین به اشتغال افراد در گلخانه‌ها نیز اشاره کرد ومی افزاید: «به ازای هر هکتار ۵ تا ۱۵ نفر بصورت مستقیم جذب کار می‌شوند و با وجود ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار گلخانه در استان، برای ۱۰ هزار نفر بصورت مستقیم و ۵۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم کار ایجاد شده است.»

وی با بیان اینکه بیشتر محصولات گلخانه‌ای جنبه صادراتی دارد تصریح می‌کند «: توسعه واحد‌های گلخانه‌ای علاوه بر افزایش راندمان، محصولات تولید شده در فضای بسته از کیفیت و بازار بهتری برای صادرات برخوردار است» ذوالفقاری، بیشترین محصولات تولیدی در این گلخانه‌ها را سبزی و صیفی، خیار، گوجه فرنگی، قارچ و گل‌های شاخه بریده اعلام کرد و تصریح می‌کند: «در شهرستان پیشوا کشت بادمجان بصورت مستقیم از مزرعه به روسیه صادر می‌شود، اما سایر محصولات گلخانه‌ای نظیر توت فرنگی، خیار، گوجه فرنگی و قارچ در سطح بالایی در گلخانه‌های استان تهران کشت و تولید می‌شود.» وی با بیان اینکه استان تهران در زمینه توسعه گلخانه‌ها در میان استان‌های کشور رتبه نخست را دارد یادآورمی شود: «در ۴ ماهه نخست امسال ۷۰ هکتار گلخانه جدید در استان تهران احداث شده و ۱۸۰ هکتار متقاضی احداث گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند که به زودی عملیات اجرایی این ۱۸۰ هکتار گلخانه نیز آغاز می‌شود».
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین با اشاره به اجرایی شدن طرح احداث باغ‌های گلخانه‌ای در استان تهران نیز بیان می‌کند: «محققان مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان تهران در حال بررسی و مطالعه این طرح هستند و با توجه به صرفه اقتصادی تلاش می‌کنیم باغات گلخانه‌ای نیز در آینده در سطح استان تهران احداث کنیم» ذوالفقاری تاکید می‌کند: «امسال توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان محوری‌ترین برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار دارد و به همین منظور برای احداث ۹۰۰ هکتار گلخانه در سطح استان هدفگذاری کرده‌ایم. با توجه به خشکسالی‌ها اخیر در تمامی استان‌های کشور به ویژه استان تهران باید برای تداوم فعالیت کشاورزان، اصلاح الگوی مصرف آب باید با جدیت توسط کشاورزان و مردم دنبال شود.»

ساخت بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی در دشت ورامین
شرایط مناسب وقابل توجه شهرشتان ورامین در جنوب شرق استانه تهران موجب شده تا این منطقه از گذشته تا کنون همواره به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای وپرورش دام وطیورواخیرا آبزی پروری همواره مطرح باشد موضوعی که موجب شد تا  استاندار تهران با اشاره با این موضوع ومزیت نسبی منطقه ورامین به تأسیس بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی دراین منطقه اشاره کند. محسنی بندپی با بیان اینکه با توجه به مزیت نسبی منطقه ورامین درصدد تأسیس بزرگ‌ترین مرکز دامپروری و کشاورزی در این منطقه هستیم تأکید می‌کند: «۴۴ درصد اراضی کشاورزی استان در دشت ورامین قرار دارند بنابراین توجه به ایجاد اشتغال دراین منطقه یکی از اولویت‌های اصلی است.» وی می‌افزاید: «در دو سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان در دشت ورامین جهت توسعه و آبادانی روستا‌ها هزینه شده است که البته باز هم نیاز به توجه جدی به این مناطق داریم ضمن اینکه با بررسی علمی و تهیه سند آمایش استان نیازسنجی شهرستان انجام و مشکلات احصا شده که بر اساس آن برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.» به گفته وی قرار است تا پایان امسال شهرک گل و گیاه حصار گلی به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار