کد خبر: 957267
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «جوان آنلاین» مطرح کرد
فرهادی بیضایی، کارشناس مسکن معتقد است که با مدیریت صحیح طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد افزایش تولید مسکن و به‌دنبال آن کاهش قیمت مسکن باشیم.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: چند ماهی می‌شود که قیمت مسکن به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است، افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای که سبب شد تا کسب‌وکار‌های مرتبط با مسکن نیز کساد شود و همچنین متقاضیان خرید مسکن قدرت خریدشان را از دست بدهند. در این میان وزارت راه و شهرسازی طرح‌هایی را برای کنترل بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها ارائه کرده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان با مدیریت صحیح این طرح‌ها حال مسکن در آینده‌ای نزدیک خوش می‌شود.

برنامه‌های جدید وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن

به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی خبر از پیگیری‌ها و اقدامات لازم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای کنترل بازار مسکن داد. موضوعی که از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان مسکن توصیه می‌شد، اما با وجود وعده‌های مکرر در این زمینه، هیچ‌گاه عملیاتی نشده بود.

اسلامی درباره اخذ مالیات بر خانه‌های خالی گفته: «در تلاش هستیم نظام مالیاتی به سیستم معاملاتی املاک که دارای کد رهگیری است وصل شود تا از طریق مذکور و همچنین اتصال کد رهگیری به سیستم مربوط به پایان کار شهرداری‌ها و ارزیابی عملکرد سیستم انرژی مربوط به خانه‌ها از طریق وزارت نیرو، بتوان معاملات خانه‌های خالی را رصد کرد. البته تحقق این اقدام به تنهایی از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و باید چندین دستگاه تعامل لازم را داشته باشند.»

وزیر راه و شهرسازی همچنین دستور به واگذاری رایگان اراضی دولتی به انبوه سازان برای حذف زمین از قیمت تمام شده ساخت، داده است. البته کارشناسان معتقدند که در صورتی که برخی ملاحظات در این دستور رعایت نشود، مشکلی از بازار مسکن حل نخواهد شد.

طرح‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی خوب یا بد؟

آنطور که آمار معاملات مسکن نشان می‌دهد، وضعیت این بازار خوش نیست و حجم معاملات به شدت کاهش یافته است. فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن درباره کاهش معاملات به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در برخی از ماه‌ها مانند ماه رمضان بسیاری از افراد تمایلی به خرید و فروش مسکن ندارند و به همین دلیل میزان معاملات مسکن به شدت کاهش یافته است.»

بیضایی درباره طرح‌های جدید وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «اینکه وزیر راه و شهرسازی دستور واگذاری رایگان زمین‌های دولتی به انبوه‌سازان را داده‌اند محل بحث است. در صورتی که در این طرح انبوه‌ساز واسطه مدیریتی باشد به طور حتم قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند، زیرا که این زمین‌ها در اختیار تقاضای مصرفی قرار می‌گیرد که به موجب آن از تقاضایی که برای زمین وجود دارد کاسته می‌شود و قیمت‌ها به تعادل می‌رسند، اما اگر قرار باشد انبوه‌ساز تبدیل به واسطه مالکیتی شود آن‌وقت باید گفت که این طرح هیچ اثری در کاهش قیمت مسکن ندارد، زیرا این کار انبوه‌ساز را تبدیل به دلالی می‌کند که خانه‌های ساخته شده را به همان قیمت تمام شده بازار ارائه خواهد کرد.»

قیمت مسکن کاهش می‌یابد

این کارشناس مسکن درباره اخذ مالیات بر مسکن‌های خالی و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در این زمینه می‌گوید: «در مورد اخذ مالیات بر خانه‌های خالی باید سازمان امور مالیاتی پای کار بیاید. از طرفی اگر قرار باشد این کار توسط سازمان امور مالیاتی به صورت سنتی انجام شود، هزینه‌بر و زمان‌بر است و نیروی انسانی بسیار زیادی احتیاج دارد. اما اگر سامانه آن را تشکیل دهند این قانون به راحتی قابل اجرا خواهد بود.»

بیضایی درباره پیش بینی آینده بازار مسکن اظهار می‌دارد: «به‌نظر من قیمت‌ها در بازار مسکن ثابت می‌ماند و در صورت اجرایی شدن طرح‌های وزارت راه و شهرسازی و مدیریت صحیح آن، تولید مسکن افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن شاهد کاهش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار