کد خبر: 953967
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
ایران پنجمین کشور علمی آسیا
کشورمان در تازه‌ترین رتبه‌بندی مؤسسه معتبر تایمز از لحاظ تعداد دانشگاه‌های برتر قاره آسیا رتبه پنجم را کسب کرده است؛ رتبه‌ای بالاتر از کره‌جنوبی، ترکیه و تمام کشور‌های دیگر اسلامی. ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون چه از لحاظ تعداد دانشگاه و چه از لحاظ رتبه کشوری در قاره آسیا سال به سال رشد چشم‌گیری داشته است. در سال‌های اخیر یک دانشگاه شگفتی‌ساز ایرانی هم مدام در رده‌بندی تایمز جهش خیره‌کننده داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل مشهورترین دانشگاه‌های دیگر کشور و آسیا را پشت سر گذاشته است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از ایران تنها یک دانشگاه و در سال ۲۰۱۵ دو دانشگاه صنعتی‌شریف و صنعتی اصفهان در رتبه‌بندی تایمز حضور داشتند، اما در سال ۲۰۱۶ تعداد دانشگاه‌ها به هشت مورد، در سال ۲۰۱۷ به ۱۳دانشگاه و در ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۸ دانشگاه افزایش یافت.

کره‌جنوبی را هم پشت سرگذاشتیم
در رتبه‌بندی اخیر در سال ۲۰۱۹ با ورود ۱۱دانشگاه جدید، حضور ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشگاه‌های برتر آسیا چشم‌گیر بوده است.
پایگاه رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۱۹ میلادی تعداد دانشگاه‌های تحت پوشش خود را از ۲۰۰ دانشگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵۰ دانشگاه افزایش داد و بدین ترتیب دانشگاه‌های برتر ۲۴ کشور آسیایی توانستند در سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست برترین‌های آسیا قرار گیرند در بین این کشورها، سریلانکا، کویت و فیلیپین جزو کشور‌هایی هستند که برای اولین بار حضور در رتبه‌بندی آسیایی تایمز را تجربه می‌کنند.
در تازه‌ترین رده‌بندی که اخیراً منتشر شده به ترتیب کشور‌های ژاپن، چین، هند، تایوان و ایران به عنوان پنج کشور برتر قاره آسیا انتخاب شدند. کشور‌های کره‌جنوبی، ترکیه، تایلند و مالزی هم رتبه‌های ششم تا دهم برترین کشور‌های آسیا را کسب کردند.

ایرانی‌های زیر ۱۰۰
در این رتبه‌بندی دانشگاه Tsinghua University از کشور چین رتبه اول را بین دانشگاه‌های آسیایی دارد. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه علم و صنعت هنگ‌کنگ به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند و این برای اولین‌بار است که یک دانشگاه از چین رتبه اول را در این رتبه‌بندی کسب می‌کند. کشور ژاپن بار دیگر با ۱۰۳دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارد و بهترین دانشگاه آن، دانشگاه توکیو با رتبه هشت است.
دانشگاه‌های ایران نیز دارای رتبه‌های قابل‌توجهی هستند. به‌طوری که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه ۴۳ بین دانشگاه‌های ایران، رتبه اول را دارد و دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف به ترتیب با کسب رتبه‌های ۸۰ و ۸۶ رتبه‌های دوم و سوم ایران را دارند. البته دانشگاه کاشان نیز با رتبه ۹۹، جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته است.

معمای نوشیروانی!
اما راز جهش‌های چشم‌گیر دانشگاه نوشیروانی بابل چیست؟ طبق آخرین اعلام مؤسسه clarivate Analytics که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، لیست اسامی محققین با یک درصد مقالات برتر دنیا در ۲۱ حوزه اعلام شد و براین اساس پنج تن از اساتید دانشگاه صنعتی بابل به عنوان یک درصد محققین مؤثر دنیا از دیدگاه ارجاع مقالات معرفی شدند. چنین اساتیدی را بسیاری از دیگر دانشگاه‌های کشور دراختیار ندارند و این موضوع در رتبه‌بندی تایمز تأثیرگذار است. همچنین یکی از راز و رمز‌های موفقیت این دانشگاه نیازمحور بودن پایان‌نامه‌هاست. اساتید دانشگاه در زمینه‌های نو همچون انرژی‌های نو، نانو تکنولوژی، پیل سوختی، بایومتریال، مواد بیولوژیکی و دیگر موارد فعالیت می‌کنند که در دنیا کاربرد دارد و به همین دلیل میزان استناد به مقاله‌های آن‌ها هم بالاتر می‌رود که در رتبه‌بندی‌های جهانی بسیار تأثیرگذار است.

اختراعات رتبه‌ساز
ساخت تک‌سل الکترولایزر غشای پلیمری جهت تولید هیدروژن و اکسیژن برای نخستین بار در داخل کشور توسط گروه پژوهشی پیل سوختی دانشگاه نوشیروانی، ساخت سیستم کامل پیل سوختی متانولی برای اولین بار در کشور و ساخت روبات پرنده عمود پرواز کواد‌روتور، کسب رتبه برتر تیم چکاب دانشگاه در مسابقات ملی زیردریایی‌های کنترل از راه دور، ساخت کوچک‌ترین میکروفن جهان توسط عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، راه‌اندازی خط تولید صنعتی غشا‌های نانو فیلتراسیون برای نخستین بار در خاورمیانه از دستاورد‌های مهم این دانشگاه در سال گذشته است.

رشد ملی و دانشگاهی
قرار گرفتن دانشگاه نوشیروانی در فهرست یک درصد برتر دانشگاه‌های تأثیرگذار جهانی از نظر تعداد استنادات در ۱۰ سال اخیر است و بر این براساس پایگاه طلایه‌داران تامسون رویترز هم از دیگر دستاورد‌های این دانشگاه بود. ایران نه‌تن‌ها به لحاظ تعداد دانشگاه بلکه به لحاظ جایگاه نیز در سال ۲۰۱۸ رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. در سال ۲۰۱۹ ایران جلوتر از ترکیه است و با ۲۹ دانشگاه نسبت به ترکیه که ۲۳ دانشگاه در رتبه‌بندی حاضر دارد، پیشی گرفته است. در حالی که در سال ۲۰۱۸ جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از کشور ترکیه و کشور‌های اسلامی در منطقه قرار گرفته بود.

سقوط شریف و صعود کاشان
اما وضعیت رتبه‌های دیگر دانشگاه‌های ایران متفاوت است. صنعتی شریف که در چهار سال اخیر همواره در رتبه دوم دانشگاه‌های ایران قرار داشته است، در رتبه‌بندی ۲۰۱۹ به رتبه سوم سقوط کرد و جای خود را به دانشگاه صنعتی امیرکبیر داد. حضور دانشگاه کاشان نیز در جمع چهار دانشگاه برتر کشور قابل‌توجه است، به‌طوری که این دانشگاه در چهار سال اخیر بین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران قرار نداشته است.
پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب پنج معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۵/ ۷ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۵/ ۲ درصد بهره گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار