کد خبر: 953419
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود و قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالاً ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر باقی خواهد ماند. البته سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فعلاً این خبر را تکذیب کرده است و گفته بنا نیست بنزین از امروز سهمیه‌بندی شود، ولی معلوم نیست که فردا این کار عملیاتی شود!
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: براساس اطلاعات به دست آمده طرح سهمیه‌بندی بنزین به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رسیده‌است و هیئت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنج‌شنبه آن را اجرایی کند.
پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد قیمت بنزین سهمیه‌ای بدون تغییر و هر لیتر هزار تومان عرضه خواهد شد و قیمت بنزین آزاد نیز افزایش خواهد داشت.
بر این اساس به نظر می‌رسد سهمیه هر خودرو ۶۰ لیتر در نظر گرفته شده‌است. مصرف بنزین از ابتدای امسال به بیش از ۹۱ میلیون لیتر در روز رسیده‌است که انتظار می‌رود با اجرای طرح سهمیه‌بندی مصرف بنزین کاهش یابد و قاچاق بنزین نیز کنترل شده و به صفر برسد.

تغییر مدل توزیع و بازتوزیع ثروت در ایران
طرح حذف یارانه‌های پنهان بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی در کشور ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر یکی از مسائلی است که در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ مطرح شد، این در حالی است که در صورت تقسیم عادلانه این یارانه‌ها سهم هر ایرانی در سال در حدود ۱۲ میلیون تومان و سهم یک خانوار چهار نفره در سال در حدود ۴۶ میلیون تومان می‌شود که این یارانه‌ها در کنار اخذ سایر درآمد‌ها برای خانوار می‌تواند وضعیت توزیع ثروت در کشور را تغییر دهد.
طی سال‌های گذشته انواع ثروت کالایی و غیر‌کالایی متأسفانه با مدل‌های بودجه‌ای و غیر بودجه‌ای از فرایندی عبور داده‌است که به توزیع ناعادلانه ثروت منجر شده‌است به‌طوری که در اثر این رویداد امروز برخی از طبقات جامعه صاحب دارایی و برخی از طبقات فاقد دارایی هستند.
همین رویداد موجب شده‌است تا به‌طور مجدد طبقات صاحب انواع دارایی همچون شغل، بیمه، وجوه نقد، سپرده بانکی، خودرو، مسکن، زمین، سهام، ارز، سکه و طلا سهم بیشتری از کالا‌های یارانه‌ای در کشور را مصرف کنند و به‌طور مجدد روند اجحاف به طبقات فاقد دارایی و ضعیف اجحاف شود از این رو این اعتقاد در بین کارشناسان اقتصادی وجود دارد که از طریق اخذ مالیات بر ثروت و انواع دارایی و مجموع درآمد افراد باید باز‌توزیع ثروت را به سمت طبقات فاقد دارایی گسیل کرد و در عین حال مدل توزیع تمامی کالا‌های یارانه‌ای را در کشور تغییر داد تا کالا‌های یارانه‌ای به‌طور مجدد به سمت اشخاص حقیقی و حقوقی که مصرف بالایی دارند، گسیل نشود.

انباشت ثروت؛ حقیقتی انکار ناپذیر
به گفته کارشناسان اقتصادی ۷۰ درصد سپرده‌های بانکی که در حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود به ۵ /۰ درصد سپرده‌گذاران تعلق دارد، در عین حال باید دید صاحبان ۲ میلیون و ۶۰۰ خانه خالی در کشور که ارزشش از سوی عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی ۲۵۰ میلیارد دلار عنوان شده بود کیست، همچنین باید دید عموم سهامداران بازار بورس اوراق بهادار که در حدود ۸۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد چه اشخاصی هستند این موارد از این باب طرح شد که بگوییم اقتصاد ایران با انباشت ثروت روبه رو شده است و باید این سیل ثروت از طریق مالیات بر ثروت و عایدی سرمایه بین طبقات ضعیف جامعه به سرعت بازتوزیع شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بروز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
0
0
همش دروغ - اعترلض
محمد
|
Netherlands
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
0
0
خجالت نکشید بابا ۲یا ۳تومن بزارید روش چه اشکالی داره
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار