کد خبر: 952277
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
آب و هوایی کشور دچار تغییراتی شده است. از یک طرف بارش شدید باران منجر به وقوع حادثه سیل در استان‌های غربی کشور شده و از سوی دیگر در فصل بهار شاهد بارش برف در برخی از استان‌های کشور هستیم!
سرویس اجتماعی جوان آنلاین: مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درباره تغییرات هوایی اخیر در کشور به خبرگزاری ایرنا گفت: پدیده‌های حدی مثل گرما و سرمای زیاد و بارندگی‌های شدید در یک مقطع زمانی، پیامد تغییر اقلیم در کشور است که باید جدی گرفت.

حمیدرضا خورشیدی افزود: سرما و گرمای زیاد هوا در برخی روز‌های زمستان و تابستان و بارش‌های رگباری و شدیدی که نوروز امسال بخشی از آن تجربه شد، به دلیل تغییر اقلیم و تغییرات در نظام آب و هوایی است.

وی بیان کرد: تغییر اقلیم که دستخوش رفتار انسانی بوده است، مشکلاتی را در کشور ایجاد کرد، مدیران و مسئولان کشوری باید برای بهبود وضعیت و مدیریت این چالش برنامه ریزی کنند، زیرا این موضوع پیش بینی هوا را برای کارشناسان این حوزه سخت کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: افزایش بارندگی‌ها در یک دوره کوتاه مدت نتیجه همین تغییر اقلیم است و این افزایش حجم منابع آبی ورود به سال‌های آبسالی را مشخص نمی‌کند و باید منابع آبی مدیریت شود تا در شرایط سخت خشکسالی از آن بهره گرفته شود.

وی با بیان این که در چنین شرایطی سال‌های آبسالی و در مقطعی سال‌های خشکسالی تجربه خواهد شد، خاطرنشان کرد: ساخت سد، مدیریت منابع آبی و پیش بینی شرایط بحرانی برای خشکسالی و آبسالی یک وظیفه مهم برای مدیران و مسئولان مرتبط با این حوزه است.

وی مردم را به رعایت اصول و قوانین زیست محیطی توصیه کرد و یادآور شد: بی توجهی به اکوسیستم و مسائل محیطی پیامد‌های بدی را برای جامعه از جمله پدیده حدی به همراه دارد که وضعیت را برای پیش بینی سخت می‌کند.

از دیدگاه کارشناسان، مهمترین عامل پدیده تغییر اقلیم افزایش گاز‌های گلخانه‌ای است که چین با ۲۹.۵۱ درصد و آمریکا با ۱۴.۳۴ درصد بیشترین میزان این گاز‌ها را تولید می‌کنند، ایران با سهم ۱.۷۶ درصد، نوزدهمین کشور در شاخص سرانه تولید گاز‌های گلخانه‌ای در جهان است.

فعالیت‌های انسانی عامل اصلی این گرم شدن سریع است، انسان چیزی به نام صنعت و کشاورزی را اختراع کرده است و در نتیجه آن، گاز‌های گلخانه‌ای را با حجم بسیار زیاد وارد اتمسفر زمین می‌کند.
 
هیئت کارشناسان سازمان ملل که در آن بیش از ٢٠٠٠ پژوهشگر معتبر بین المللی شرکت دارند در این مورد هم‌عقیده‌اند که پخش آلاینده‌های انسان در آب و هوا تاثیر می‌گذارد. درست است که در مورد نقش انسان در تأثیر بر آب و هوا نظرات گوناگونی وجود دارد و درست است که گوناگونی نظر و عقیده بین پژوهش‌های علمی پدیده ای‌ است عادی، اما این موضوع خطرجدی تغییرات آب و هوایی عمده را‌ نمی‌کاهد.

اثر گلخانه‌ای پدیده‌ای عادی است، ولی اگر این پدیده تشدید یافته و چنانچه اقدامی در این مورد به‌عمل نیاوریم، در آستانه دگرگونی‌های آب و هوایی بزرگ با پیامد‌های بسیار پردامنه‌ای قرار خواهیم گرفت.

اثر فزاینده گلخانه‌ای به توفان‌های شدید و باران و جاری شدن سیل‌های شدید منجر خواهد شد. در بخش‌های آسیب پذیرتر دنیا ممکن است خشکسالی انسان‌ها را در سطح گسترده ناگزیر از ترک خانه و کاشانه خود کند و
باعث زیان‌های مالی بزرگ شرکت‌ها شود٫ امری که می‌تواند بر تمام جهان تأثیر منفی بگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار