کد خبر: 952268
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
نقش ضعف بازار سرمایه در ایجاد تورم و تقویت سوداگری در اقتصاد
در سال رونق تولید مدیران بازار سرمایه برای جذب نقدینگی، شرکت‌های خارج از بورس و تقویت تولید برنامه ارائه کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تعداد شرکت‌های ثبت شده در اقتصاد ایران در حالی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار می‌رسد که در کمال تعجب شرکت‌های موجود در بازار سرمایه به هزار شرکت هم نمی‌رسد و هم‌اکنون این پرسش جدی مطرح است چه مشکلی در بخش بازار سرمایه ایران وجود دارد که از منظر کیفی و کمی توسعه چندانی نمی‌یابد و در کمال تأسف سهم این بازار در تأمین مالی اقتصادی ده‌ها سال است که در حدود ۱۰ درصد باقی مانده است.

به گزارش «جوان»، رهبر معظم انقلاب در حالی سال‌جاری را سال رونق تولید نامگذاری فرمودند که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی حوزه سیاستگذاری کلان اقتصاد ایران دچار ضعف‌های جدی می‌باشد، به‌طوری‌که شرکت‌ها و مجموعه‌های مادرتخصصی و هلدینگ‌های بزرگ، متوسط و کوچک عموماً زیرظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند و بنگاه‌ها چالش اصلی تولید را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و نرخ بالای سودبانکی معرفی می‌کنند.

سال‌های سال است که بخش بانک در اقتصاد ایران بار اصلی تأمین مالی بنگاه‌ها را به دوش می‌کشد، به‌طوری‌که اگر صورت‌های مالی بنگاه‌ها را نگاه کنیم، می‌بینیم که بدهی‌های کلانی به بخش بانکی کشور دارند که هر ساله فارغ از اینکه سود یا زیان کنند در صورت‌های مالی عملکرد خود در حوزه پرداخت یا عدم پرداخت اصل و سود بدهی‌های خود به بانک را قید می‌کنند.

در همین راستا ملاحظه می‌کنیم که بانک‌ها دیگر در حوزه پرداخت تسهیلات خرد چندان فعالیت ندارند؛ چراکه در اقتصاد ایران بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار شرکت ثبتی وجود دارد که عموم این بنگاه‌ها برای تأمین مالی به نوعی وابسته به بانک‌ها هستند و تحت هر شرایطی باید با سود‌های ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه از محل بانک تأمین مالی کنند و فارغ از اینکه سود یا زیان می‌کنند باید بدهی بانک‌ها را پرداخت کنند. در این میان محل پرسش این است که چرا بخش بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار کشور در حوزه تأمین مالی و جذب بنگاه‌ها به این بازار آنقدر ضعیف عمل کرده‌اند که در این بازار تعداد شرکت‌ها حتی به هزار شرکت هم نمی‌رسد.

پایین بودن تعداد شرکت‌های موجود در بازار سرمایه نشان از مشکلاتی در اقتصاد ایران دارد، زیرا منتخبی از شرکت‌ها در بازار بورس حضور دارند و در شرایطی که عموم بنگاه‌ها و بخش‌های تولیدی کشور ابراز می‌کنند که یکی از مهم‌ترین مشکلاتشان سرمایه در گردش و نقدینگی است و در عین حال در اقتصاد ایران حجم نقدینگی به مرز ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما متأسفانه بازار سرمایه در حوزه تأمین مالی اقتصاد ایران سال‌هاست که در جا می‌زند و به نظر می‌رسد رهایی بخش بانکی کشور از چالش‌های تأمین مالی سنگین برای بنگاه‌های بزرگ و حتی بنگاه‌هایی که در بازار سرمایه هم حضور دارند به تحولات بنیادین و اساسی ساختاری، مدیریتی و سیاستگذاری در بازار سرمایه نیاز مبرم دارد.

عقب‌ماندگی بازار سرمایه کشور در حوزه تأمین مالی اقتصاد ایران امروزه موجب بروز چالش‌های عظیمی در اقتصاد ایران شده و از آنجایی که حجم نقدینگی پیوسته در حال رشد است و در هر ماه حداقل یک تا ۲ درصد به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود، به جای آنکه شاهد جذب نقدینگی در بازار سرمایه باشیم، متأسفانه بخش‌های غیر‌تولیدی و بازی روی ارزش موجودی کالا‌ها در اقتصاد به یک چالش جدی تبدیل شده است.
در این میان، هر چند شاهد رشد ارزش بازار سرمایه در سال‌جاری بوده‌ایم، اما عرضه‌های قابل‌ملاحظه سهام و خروج نقدینگی از بازار نیز قابل رؤیت است و این امر نشان از مشکلاتی در بازار سرمایه و حوزه شفافیت و سیاستگذاری کلان در شورای عالی بورس اوراق بهادار دارد.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است، اگر تحولات بنیادین در بازار سرمایه رخ دهد بی‌شک در تحقق این شعار در سال جاری مؤثر واقع خواهد شد، سرمایه‌های خرد در جامعه به جای آنکه جذب بازار ارز و سکه و طلا شود، می‌تواند از طریق بازار سرمایه در اختیار شرکت‌های شفاف و مستعد برای رشد و توسعه قرار گیرد و با تأمین مالی صحیح این دست از بنگاه‌ها شاهد رشد تولید کالا و خدمات، افزایش اشتغال، رشد پرداخت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و... باشیم.

به نظر می‌رسد اگر بازار سرمایه بخواهد به روال گذشته مدیریت شود و تحولی در این بخش روی ندهد با توجه به جهش قابل‌ملاحظه نقدینگی در وضعیت رکود شاهد تورم‌های سنگین‌تر در اقتصاد باشیم؛ از این رو انتظار می‌رود از رانت‌های اطلاعاتی باید چشم‌پوشی کرد و بازار سرمایه را به یک بازار شفاف و پویا برای مردم تبدیل و در عین حال از طریق رسانه ملی مردم را با نحوه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آشنا کرد و فرهنگ سهامداری را به ملت ایران آموخت.

وزیر اقتصاد: ورود شرکت‌های جدید در بورس باید تسهیل شود

در‌حالی‌که بسیاری از شرکت‌های موجود در اقتصاد ایران در اختیار بخش دولت است و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمد و سایر منابع تأمین اعتبار و همچنین هزینه بر‌اساس لایحه بودجه ۹۸ بالغ بر ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان است، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خرده سهامداران باید به موضوع خرید سهام ورود کنند.
فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افزایش شاخص‌های بورس در هفته‌های ابتدایی سال ۹۸ گفت: ورود شرکت‌های جدید در بورس باید تسهیل و امکان عرضه دارایی‌های دولت و بانک‌ها در بازار سرمایه فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه خرده سهامداران باید به موضوع خرید سهام ورود کنند، افزود: نرخ بازدهی فعالیت‌های بورسی باید افزایش یافته و معافیت مالیاتی آن بخش از سود سهام که به حساب سرمایه منتقل می‌شود، تمدید شود تا حجم سرمایه گذاری در بورس بالا رود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی نسبت به سال ۹۶ حدود سه برابر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار