کد خبر: 951153
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
درست شبیه ایام دفاع مقدس می‌توان خاکریز‌ها را در جای جای شهر مشاهده کرد؛ خاکریز‌هایی که با همت بالا و روحیه مقاومت جوانان جهادی خوزستانی و سایر جهادگرانی که از اقصی نقاط کشور به اهواز آمده‌اند، ساخته شده است. اما این بار مهاجمی که آمده تا خانه و زندگی این مردم صبور را ویران کند، سیلاب است.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: با هجوم سیلاب کرخه به دهلاویه تعدادی از جوانان این روستا در مقابل سیلاب سدی انسانی ایجاد کردند تا بقیه نیرو‌ها فرصت یابند خاکریزشان را در برابر سیل تکمیل نمایند؛ تصاویر تکان‌دهنده‌ای که دوران دفاع مقدس و فداکاری اسطوره‌های مقاومت این سرزمین را یک‌بار دیگر به نمایش می‌گذارد.
پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی همچنان از بی‌قراری آسمان و ترکیدن بغض ابر‌ها حکایت دارد. احد وظیفه مدیرکل سازمان هواشناسی می‌گوید: «بارش شدید در استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی و بخش‌هایی از رضوی، جنوب فارس و کرمان، هرمزگان، نیمه شرقی اصفهان، سیستان‌و‌بلوچستان پیش‌بینی می‌شود که آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی‌شدن مسیل‌ها در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود.»

۲۳۴ روستای خوزستان همچنان در معرض خطرند
آنطور که رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید، ۱۴۱ روستای استان خوزستان به دلیل آبگرفتگی تخلیه شدند و ۲۳۴ روستا نیز در معرض خطر قرار دارند. به گفته مرتضی سلیمی تا امروز ۶۷ هزار و ۶۴۷ نفر در ۶۰ اردوگاه اسکان اضطراری داده شدند. وی در عین حال تصریح می‌کند: «در حال حاضر وضعیت در استان خوزستان تقریباً پایدار است و نسبت به روز‌های گذشته از شرایط بهتری بهره‌مند هستیم.»

احتمال اعلام پایان زودهنگام سال تحصیلی در برخی مناطق سیل‌زده
با توجه به شرایط اضطراری در مناطق سیل‌زده احتمال اعلام پایان زودهنگام سال تحصیلی در برخی از این مناطق دور از انتظار نیست. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: «در بسیاری از روستا‌های سیل‌زده حتی اگر آموزش‌وپرورش امکانات حضور دانش‌آموزان در مدارس را فراهم کند، آن‌ها امکان حضور نخواهند داشت.»
در پلدختر و معمولان امکان بازگشایی مدارس در کانکس فراهم شده، اما در خوزستان اوضاع فرق می‌کند. محمد تقی‌زاده، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان خوزستان می‌گوید: «اعلام اتمام سال تحصیلی در مناطق سیل‌زده منوط به تصمیم ستاد بحران استان است و در صورت اعلام اتمام سال تحصیلی در مناطق سیل‌زده، سعی می‌کنیم قبل از آغاز سال تحصیلی جدید راهکار‌هایی عملی در راستای جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان خوزستانی در نظر بگیریم.»
در آق‌قلا هم اوضاع مدارس برای بازگشایی مناسب نیست و در برخی مناطق ارتفاع گل و لای به یک متر هم می‌رسد.
روستای چنسبری واقع در ۱۷ کیلومتری شهرستان آق‌قلا و یکی از بزرگ‌ترین روستا‌های این شهرستان که در سیل اخیر، تقریباً به زیر آب رفته بود هم اکنون به صورت جزیره‌ای در محاصره سیل در آمده است. در سیل اخیر مجموعاً یک هزار و ۴۸۰ مدرسه آسیب دیدند که از این تعداد هزار و ۳۰۰ مدرسه نیاز به تعمیر و بازسازی دارند و ۱۰۵ مدرسه هم باید تخریب شوند.

سیرآبی هورالعظیم
باران‌های اخیر در خوزستان هورالعظیم تشنه را هم سیراب کرده است؛ اسماعیل نجار در مورد موضوع مطرح شده در برخی شبکه‌های مجازی مبنی بر جلوگیری از ورود آب به هورالعظیم برای جلوگیری از خسارت به تأسیسات نفتی تأکید می‌کند: این موضوع، شایعه بوده و بخش ایرانی هورالعظیم کاملاً پرآب شده است. به گفته وی اقداماتی انجام شده که آب به بخش عراقی هورالعظیم نیز منتقل شود. هورالعظیم تقریباً پر است و حدود ۵/ ۲ ماه قبل در جلساتی که به تأسیسات نفتی اعلام شد، باید داکت بزنند و از همان موقع اقدام کردند.

اعزام ۷۰۰ جوان هلال احمری
سیل کمک‌های مردمی و حضور نیرو‌های جهادی و مردمی به مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد. شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان هلال احمر از اعزام ۷۰۰ جوان هلال احمری به مناطق سیل زده در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان به منظور حمایت‌های روانی و اجتماعی خبر می‌دهد.
تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز کشور به همراه معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش راهی مناطق سیل‌زده استان لرستان شدند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور از توزیع چهار تن اقلام بهداشتی و دارویی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان خبر می‌دهد.

برقراری بیمارستان صحرایی حمیدیه تا پایان بحران
به گفته مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت هم ٢٦ نفر پرستار بحران، تکنسین اتاق عمل و هوشبری جهت راه‌اندازی بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی در اردوگاه جوادالائمه «حمیدیه» اعزام شده‌اند. این بیمارستان با امکانات کامل پزشکی و ۲۶نفر پرستار بحران، پرستار سلامت جامعه، سلامت روان، سلامت سالمندی و تکنسین آماده ارائه خدمت به بیماران در مناطق سیل‌زده بوده و تا عادی شدن شرایط دایر است.

امنیت در مناطق سیل‌زده
برخی گزارش‌ها از وجود کاستی‌هایی در حوزه جمع‌آوری زباله و دفن احشام یا توزیع امکانات در مناطق سیل‌زده حکایت دارد، اما امنیت در این مناطق برقرار است. سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه در حادثه سیل، تأمین امنیت و انتقال مردم به مناطق امن و حراست از آن‌ها در اهمیت نخست بود، تصریح می‌کند: «مقابله با افرادی که قصد سوءاستفاده از این وضعیت را داشتند اولویت دوم پلیس در این شرایط خاص بود.» بنا به تأکید وی هیچ‌گونه گزارش ناامنی در مناطق سیل زده نداشته‌ایم و تاکنون نیز پلیس گزارشی در این خصوص دریافت نکرده است.

ضرورت مدیریت سد‌ها
پروفسور پرویز کردوانی، هم با بیان اینکه برخلاف انتقادات سد‌ها بسیار ارزشمندند، سیل اخیر را ناشی از فقدان مدیریت سد‌ها و ایجاد سد‌هایی برای رسوب‌گیری پیش از سد‌های اصلی می‌داند و تأکید می‌کند: «بخشی از آب جمع شده در سد‌ها گل و لای است.»
بنا به تأکید وی روستا‌های سیل‌زده‌ای که در حاشیه رودخانه‌ها واقع شده‌اند به‌جای بازسازی، باید به دامنه‌ها و مناطقی مرتفع‌تر منتقل شوند. وی همچنین هشدار داد: «تخلیه بیش از حد سد‌ها می‌تواند کشور را با کم‌آبی مواجه کند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
0
باید اعمالمان را اصلاح کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار