کد خبر: 950692
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۴
بهار امسال با نمایشی از صف‌آرایی دو سیل در مقابل یکدیگر آغاز شد؛ یک‌سوی این صف آرایی سیل طبیعت بود که بخش‌هایی از استان‌های گلستان، فارس، لرستان و خوزستان را در آب غوطه‌ور کرد و چشمه‌هایی از خشم طبیعت را به تصویر کشید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  اما در برابر این سیل با سیل مقاومت و حمایت جهادی مردمی مواجه بودیم و در کنار تمام تخریب‌گری‌های سیل نخست، ایستادگی و همت مردم در برابر ویرانگری سیل، سد ساخت. همت مردم برای مقابله با سیل آنچنان است که سردار سلیمانی در بازدیدش از خوزستان می‌گوید: «تحت تأثیر قرار گرفتم.» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به کسانی که برای دفاع از حریم اهل بیت به سوریه اعزام شوند، تأکید کرد: «حمایت از خوزستان در این حادثه نوعی دفاع از حرم است.»
خوزستان یک‌بار دیگر به منطقه مقاومت تبدیل شده است. بسیاری از روستا‌ها و مناطق این اسطوره مقاومت زیر آب رفته و بسیاری از مناطق هم در خطر قرار دارد. به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان حوضه‌آبریز کرخه یکی از تهدید‌های استان خوزستان است و ورودی آب به سد کرخه همچنان بالای ۲هزار و ظرفیت مخزن سد کرخه قدرت مانور زیادی را نمی‌دهد. سیل بند اول شهر شیبان شکسته و در پی این حادثه فرماندار شهرستان باوی دستور تخلیه شهر ۴۰ هزار نفری شیبان را صادر کرد. آنطور که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید، شدیدترین خسارات وارده به استان‌های لرستان و خوزستان بوده است. به گفته وی مجموع این بارش‌ها به ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های مواصلاتی کشور خسارت وارد کرده است. در حال حاضر هنوز ارتباط زمینی با ۶۳ روستا برقرار نشده است.

درخواست مادر شهید از سردار سلیمانی
شرایط خوزستان فرق می‌کند؛ تمام آب‌های سیلاب اخیر در استان لرستان روانه استان خوزستان شده است. مادر شهید والامقام سردار علی هاشمی، در دیدار با فرمانده سپاه قدس سپاه با تأکید بر اینکه حضور سردار سلیمانی در مناطق سیل‌زده استان خوزستان برایش همچون حضور فرزندش است، تأکید کرد: «از شما می‌خواهم مشاهدات خود از این مناطق را خدمت حضرت آقا برسانید.»

چالش اسکان ۵۰۰ هزار نفر در خوزستان
به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران ارتفاع آب در برخی رودخانه‌ها و مناطق به بیش از ۲۵ متر رسیده است و نگرانی بابت شرایط نگهداری آب در سد‌ها موجب شده تا این سازمان تصمیم بگیرد آب پشت سد‌ها را به مزارع خوزستان که اتفاقاً در فصل برداشت محصول هستند، منتقل کنند. با این وجود آب سیلاب اخیر حتی به بخش‌هایی از شهر اهواز رسیده است و رها‌سازی آب پشت سد هم موجب شده اسکان ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطقی که زیر آب می‌روند هم به چالش‌های این منطقه اضافه شود. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیریت بحران خوزستان، از زمان وقوع سیلاب تاکنون ۲۱۰ روستا در خوزستان به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند. ۷۸ روستا در سطح خوزستان دچار آبگرفتگی شده و همچنین ۶۲ هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده‌اند و ۵۱ هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر هستند.
۴۸ اردوگاه برای اسکان اهالی این روستا‌ها در نظر گرفته شده و این اردوگاه‌ها در اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، کارون برپا شده است. با تمام تلاش‌ها برای ممانعت از ورود آب به اهواز ورودی شهر اهواز به زیر آب رفت. به گفته مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت چهار بیمارستان خوزستان در معرض خطر آبگرفتگی هستند که یکی از آن‌ها دو روز قبل تخلیه و بیمارستان اعصاب و روان اهواز نیز روزگذشته تخلیه شد. کیانوش جهانپور تأکید کرد: «در صورت آبگرفتگی هر یک از بیمارستان‌های منطقه، بیماران به استان‌های دیگر انتقال می‌یابند؛ استان اصفهان نیز از آمادگی برای در اختیار قرار دادن هزار تخت بیمارستانی به این بیماران خبر داده است.»

ادامه بحران در آق‌قلا
وضعیت آق‌قلا هم همچنان بحرانی است و آنطور که آمانگلدی ضمیر فرماندار این شهر می‌گوید، محله‌های حکیم‌آباد، عیدگاه، کل‌آباد و ایثار شهر آق‌قلا همچنان ۱۹ روز است که دچار آبگرفتگی هستند. به همین خاطر در بخش شمالی شهر آق‌قلا، طرح انحراف و تخلیه آب از بالادست شهر از دو روزگذشته آغاز شده است. همچنین قرار است با همکاری نیرو‌های مردمی حجم ورودی آب از جاده یلمه خندان را به سمت خندق حفر شده هدایت شود.
فرماندار مینودشت هم با بیان اینکه متأسفانه حدود ۱۵ روستای کوهستانی شهرستان مینودشت دچار رانش شده‌اند، گفت: «احتمال رانش و ریزش دوباره در برخی روستا‌های مینودشت وجود دارد.»
به گفته مدیرعامل شرکت آبفار لرستان آب ۵۳ روستای استان قطع که علت آن نبود راه دسترسی است.

رکوردشکنی مردم
اما در مقابله سیل طبیعت، سیلی دیگر نیز صف‌آرایی کرد تا سدی در برابر ویرانگری‌های سیل ایجاد کند. طی روز‌های اخیر سیل نیرو‌های جهادی راهی مناطق سیل‌زده شده است. جهادگران سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده پلدختر در این شهر حضور پیدا کردند و آن‌هایی هم که هنوز نتوانسته‌اند در قالب گروه‌هایی جهادی یا در موکب‌های برپا شده در مناطق سیل‌زده حضور یابند، کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی‌شان را از طریق کمیته امداد و جمعیت هلال‌احمر به دست سیل‌زدگان رسانده‌اند. حجم کمک‌های مردمی تا جایی بود که روزگذشته جمعیت هلال‌احمر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، رکورد کمک‌های نقدی مردم به این جمعیت شکسته شد. علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در توئیتی اعلام کرد: مجموع واریز مستقیم به حساب مشارکت‌های مردمی هلال‌احمر تا ۱۹ فروردین ‏۷۲میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان است که گزارش شفاف اختصاص این مبلغ را به مردم آسیب‌دیده اعلام خواهیم کرد.
به گفته پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز مردم ایران تاکنون۴۳۰میلیارد ریال به این نهاد کمک کرده‌اند که از این مبلغ ۲۳۰میلیارد ریال به‌صورت کالا و ۲۰۰میلیارد به‌صورت نقدی اهدا شده و در حال توزیع بین آسیب‌دیدگان است. وی تأکید کرد: «مسکن مددجویان سیل‌زده بهتر از قبل ساخته و تجهیز می‌شود.»

پر بازدیدترین تصاویر سیل
برخی از تصاویر منتشر شده از همدلی و همت مردم در مقابله با سیل رکورد پربازدیدترین‌ها را به خود اختصاص داده است. یکی از فیلم‌ها مربوط به سرهنگ محمد حقیقی، عضو لشکر ۵۸شاهرود است که برای کمک‌رسانی به مردم جلوی کامیون زانو زد و پیرزن‌ها، پیرمرد‌ها روی کمرش پا گذاشتند تا سوار کامیون شوند. دیگری هم فیلمی از تلاش جوانان در منطقه کوت امیر برای مقابله با سیل است که توانستند در عرض سه ساعت سیل‌بندی احداث کنند تا مانع از آسیب رسیدن به تأسیسات آبی منطقه شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار