کد خبر: 949821
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
نشست بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی سه کشور برگزار شد
اولین نشست رؤسای ستاد‌های ارتش ایران، سوریه و عراق در دمشق برگزار شد؛ نشستی که پیکان آن مشخصاً به سمت ادامه حضور امریکا در سوریه و هماهنگی مقابل بقایای گروه‌های تروریستی نشانه‌گیری شده است. زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد درباره اینکه سه کشور ممکن است رزمایش مشترک برگزار کنند. همزمان با این نشست، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا گزارش‌های رسانه‌ای را تکذیب کرده که مدعی شده‌اند امریکا قصد دارد هزار نیروی خود را در سوریه نگه دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی سوریه، ایران و عراق دیروز در بی سابقه‌ترین نشست مشترک در دمشق گردهم آمدند؛ نشستی که هدف اصلی آن، ایجاد ترتیباتی برای مبارزه با تروریسم در فضایی است که ائتلاف امریکایی مبارزه با تروریسم به نقطه پایانی خود رسیده است. علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پایان این نشست که با حضور سرلشکر علی باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مشترک ایران و سرلشکر عثمان الغانمی، رئیس ستاد مشترک عراق برگزار شد، این نشست را «فراتر از یک مأموریت» خواند و گفت که امریکا و دیگران از سوریه خارج خواهند شد: «حضور آن‌ها غیرقانونی است. آن‌ها نیرو‌های اشغالگر هستند. هیچ کسی نمی‌تواند ما را از اجرای گزینه‌های خود بر اساس خواسته‌های سوری‌ها منع کند.» سه کشور کمیته‌هایی مشترک برای گسترش همکاری‌های امنیتی تشکیل داده‌اند و به گفته طرف عراقی، دمشق و بغداد توافق کرده‌اند در اقدامی بی‌سابقه پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، یک گذرگاه مرزی سوریه و عراق را طی روز‌های آینده بازگشایی کنند. وزیر دفاع سوریه گفته که طبیعی است ببینیم سوریه، عراق و ایران برای بررسی تحولات منطقه، پشت یک میز بنشینند: «حضور نظامی هر کشوری در سوریه بی‌آنکه دمشق خواستار آن باشد، غیرقانونی است و این حق سوریه است که از امنیت و استقلال خود دفاع کند. کشور سوریه از طریق دو کار صلح و آشتی و جنگ با تروریست‌های مخالف صلح و آشتی، توانست مناطق گسترده‌ای از سوریه را بازپس بگیرد. نیرو‌های مسلح ما آماده هستند و هیچ نقطه‌ای از خاک سوریه خارج از کنترل نخواهد ماند.» احمد عبدالاله، گزارشگر العالم درباره این نشست گفته که این نشست که نخستین نشست در نوع خود به شمار می‌آید، پس از سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به تهران و سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به عراق برگزار می‌شود که هدف آن رفع نگرانی‌ها از تلاش‌های امریکا برای بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه الباغوز و استقرار دوباره آن‌ها در خاک عراق یا دیگر مناطق سوریه است؛ به ویژه آنکه برخی گزارش‌های ایران و روسیه فاش کرد که امریکا شماری از تروریست‌ها را به افغانستان انتقال داد.

زمزمه رزمایش مشترک
سرلشکر علی باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مشترک که به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام نظامی ایران در نشست سه‌جانبه شرکت کرده، گفته که در جریان برگزاری جلسه سه‌جانبه، سه کشور بیشتر از گذشته اهداف و برنامه‌های خود را هماهنگ کرده‌اند. وی نیز هدف این نشست سه‌جانبه را تأمین امنیتی مشترک دانست و گفت: «مجموعه اطلاعات و تحلیل‌ها نشان‌دهنده آن است که موجودی به نام داعش و جبهه النصره دست‌پرورده استکبار جهانی برای به هم زدن امنیت منطقه و برقراری ظلم و تجاوز اشغالگری اسرائیل است». موضوع تأمین امنیت از طریق همکاری‌های مشترک مورد تأکید الغانمی، وزیر دفاع عراق نیز قرار گرفت. او گفت: «اکنون امنیت در مرز‌های بین دو کشور بسیار اهمیت دارد، چون ما همیشه می‌گوییم که امنیت سوریه و امنیت عراق از هم جدا نیستند و سوریه عمق استراتژیک برای عراق و عراق عمق استراتژیک برای سوریه است». به گفته وزیر عراقی، سه کشور قصد دارند هماهنگی در مرکز چهارگانه را بیش از پیش افزایش داده تا امور آن پیشرفت‌های زیادی را شاهد باشد و در جلسه امروز نیز پیشرفت این مرکز در آینده بررسی شد. برخی منابع عراقی دیروز همزمان با این نشست مشترک، احتمال رزمایش مشترک سه کشور را نیز منتفی ندانستند. «حنین قدو» نماینده ائتلاف البنا در پارلمان عراق گفته که برگزاری رزمایش سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه مسئله‌ای مبرم و ضروری است. قدو به پایگاه خبری «المعلومه» عراق گفت که در صورت برگزاری این رزمایش‌ها، راه به روی واشنگتن که قصد دارد نفوذ خود را تحمیل و از داعش حمایت کند، بسته خواهد شد. وی با بیان این مطلب افزود: «امنیت عراق ارتباط مستقیمی با امنیت سوریه و ایران دارد و برگزاری رزمایش مشترک برای همه کشور‌های منطقه، ثبات امنیتی و نجات یافتن از تحرکات تروریستی در منطقه را به همراه خواهد داشت». قدو ادامه داد: «دولت عراق به صورت جدی بر انجام این رزمایش‌ها با همکاری سوریه و ایران تأکید دارد تا از میزان آمادگی نیرو‌های امنیتی خود در حفظ مرز‌ها بدون مداخله کشور‌های خارجی آگاهی پیدا کند و از خلأ‌های موجود در مرز‌های عراق و سوریه اطلاع یابد.»

حضور امریکا کم‌رنگ‌تر می‌شود
رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا همزمان با نشست سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه، رئیس ستاد ارتش امریکا خبر روزنامه «وال استریت ژورنال» در خصوص نیت این کشور برای باقی نگه داشتن هزار نفر از نظامیان امریکایی در سوریه را رد کرد. «جوزف دانفورد» تأکید کرد: طرحی که ماه فوریه در این خصوص اعلام شد تغییری نکرده است و ما به اجرای تصمیم رئیس‌جمهور امریکا در خصوص کاهش تعداد نظامیان این کشور ادامه می‌دهیم. پیش‌تر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی از تمایل امریکا برای حفظ نیمی از نیرو‌های نظامی خود در سوریه خبر داده بود. به گفته این رسانه امریکایی، ارتش این کشور به دنبال حفظ حدود یک هزار نیروی نظامی در سوریه است حال آنکه سه ماه پیش، وقتی برای نخستین بار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تصمیم برای خروج از سوریه را اعلام کرد، این رقم به مراتب کمتر بود. ترامپ در ۱۹ دسامبر از خروج حدود ۲ هزار سرباز از سوریه خبر داد و مدعی پیروزی کامل بر داعش شد. در ۲۲ فوریه کاخ سفید اعلام کرد، نیرو‌های محدودی از امریکا برای حفظ صلح باقی می‌مانند که تعدادشان ۲۰۰ سرباز است. ترامپ چند روز بعد از تصمیمش اعلام کرد، ۴۰۰ سرباز در سوریه باقی می‌مانند که در منطقه امن در شمال شرق سوریه و پایگاه التنف امریکا در نزدیکی مرز‌های مشترک عراق، اردن و سوریه تقسیم می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار