کد خبر: 948531
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳
امریکا در حال احیای تروریست‌ها برای مهار بسیج مردمی است
شماری از نیرو‌های حشدالشعبی چهارشنبه شب مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفتند؛ حمله‌ای مشکوک که عراقی‌ها آن را با تلاش امریکا برای احیای مجدد داعش برای جلوگیری از کنترل حشدالشعبی بر مناطق غربی عراق مرتبط می‌دانند. سی‌ان‌ان نوشته که «بازگشت به صحرا» استراتژی جدید نیرو‌های داعش است که تلاش می‌کند نیرو‌های پراکنده خود را بازسازی کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به گزارش «جوان» حالا دیگر چند هفته‌ای است که تجدیدنظر در حضور نظامی امریکا در عراق روی میز مجلس عراق قرار گرفته، طرحی که هرچند فراکسیون‌های شیعی پارلمان عراق آن را در قالب یک طرح مطرح کرده‌اند، ولی ریشه و منشأ آن به تحرکات حشدالشعبی در عراق برمی گردد. امریکا که طی ماه‌های اخیر، به دنبال کاهش نیرو‌های خود در سوریه بود، نگران است این کاهش نیرو به افزایش نفوذ ایران در سوریه به خصوص از طریق مرز‌های غربی عراق منجر شود. هفته قبل بود که یک عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق اعلام کرد که امریکا در حال فشار بر دولت عراق است تا مانع رسیدن حشدالشعبی به نوار مرزی با سوریه شود. اواسط هفته قبل وزارت خزانه‌داری امریکا جنبش مقاومت عراقی معروف به نجبا، یکی از گروه‌های تشکیل‌دهنده نیرو‌های حشدالشعبی و اکرم کعبی دبیرکل این جنبش آن را به عنوان بخشی از سیاست مهار حشدالشعبی در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی قرار داد. منابع عراقی می‌گویند که امریکا به عنوان بخشی از سیاست مهار حشدالشعبی در عراق، به معامله با نیرو‌های مخالفت حشدالشعبی روی آورده است. حدود دو هفته قبل بود که قاسم مصلح، از فرماندهان نیرو‌های بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشدالشعبی» عراق فاش کرد که امریکا قصد دارد عشایر استان الانبار و عناصر تکفیری را که در بند زندان هستند، زیر نظر خود سازماندهی کند، اقدامی که برای مقابله با نیرو‌های مردمی عراق انجام می‌شود که خواهان خروج امریکایی‌ها هستند. پیش‌تر نیز یک منبع آگاه به «بغداد الیوم» گفته بود که «فرماندهان نظامی امریکا با شیوخ عشایر استان‌های نینوی، الانبار و صلاح‌الدین در پایگاه «عین الاسد» دیدار کرده بودند و در این دیدار مکانیزم هماهنگی بین عشایر و نیرو‌های امریکایی حاضر در این استان‌ها بررسی و توافق شد که نیرو‌های امریکایی، عناصر عشایری حشد را در اردوگاه‌های الحبانیه و عین‌الاسد آموزش داده و سلاح‌های سبک و نیمه سنگین در اختیار آنان قرار دهند.
حمله مشکوک
حالا روز به روز شواهد بیشتری از تلاش امریکا برای مهار حشدالشعبی از طریق وزنه نیرو‌های عراقی سلفی در حال نمایان شدن است. حدود ۱۵ ماه بعد از اینکه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق پایان داعش را در عراق رسماً اعلام کرد، چهار شنبه شب قبل، عراق شاهد یکی از سازمان یافته‌ترین حملات این گروه طی ماه‌های اخیر به حشدالشعبی بود. شماری از نیرو‌های یگان طوزخورماتو وابسته به حشدالشعبی در حالی که در حال بازگشت از مأموریت از موصل به مرخصی بودند در منطقه بونجینه تابع کرکوک مورد حمله سازمان‌دهی شده داعش قرار گرفتند که در نتیجه این حمله شماری از اعضای حشدالشعبی شهید و زخمی شدند. در بیانیه‌ای که حشدالشعبی آن را منتشر کرده، آمده است: «مهاجمان با یگان حمایتی همراه رزمندگان به مدت یک ساعت و تا زمانی که نیرو‌های کمکی رسیدند، درگیر شدند که این درگیری به شهادت شش رزمنده و زخمی شدن شماری دیگر از آن‌ها منجر شد که حال همه مجروحان باثبات است.» در پی این حادثه تروریستی، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق دستور انجام تحقیقات در خصوص ابهامات مربوط به این حمله را صادر و تأکید کرد فرماندهان میدانی باید تدابیر امنیتی و هوشیاری لازم را برای حمایت از نیرو‌های حشد اتخاذ کنند. منابع عراقی این حمله را مشکوک اعلام کرده و جبهه ترکمن‌های عراق، پ‌ک‌ک را به مشارکت با گروهک تکفیری صهیونیستی داعش در حمله علیه نیرو‌های حشدالشعبی متهم کردند.

بازگشت داعش یونیفورم پوش
«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از گروه‌های وابسته به سازمان حشدالشعبی گفته امریکا برای ایجاد نسل جدید داعش تلاش می‌کند. پیش از این ««محمد البلداوی» نماینده ائتلاف «البنا» در پارلمان عراق نیز چهارم اسفندماه جاری گفت که «نیرو‌های امریکایی همه عناصر تروریستی و خانواده‌های‌شان را که طی روز‌های گذشته و در مرز‌های سوریه خود را تحویل دادند، به پایگاه‌های امریکا انتقال داده‌اند.» این سناریو را برخی منابع غربی نیز تأیید می‌کنند. سی‌ان‌ان به تازگی نوشته که «بازگشت به صحرا» استراتژی نیرو‌های داعش است. سی‌ان‌ان با اشاره به افزایش حملات داعشی‌ها به مناطق روستایی در هفته‌های اخیر، با اشاره به استفاده داعش از یونیفورم‌های نظامی مربوط به ارتش عراق نوشته است: «این تاکتیکی است که از قبل هم از سوی این گروه استفاده شده است.
این اقدام باعث شده مردم تمایزی میان نیرو‌های داعش و نیرو‌های مسلح رسمی عراق نگذارند. بدتر از آن، به دلیل سوءاستفاده نیرو‌های داعش از یونیفورم‌های نظامی، مردم به نیرو‌های مسلح بدبین شده و اعتماد خود را به آن‌ها از دست داده‌اند. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌نویسند: اندیشه خلافت همچون آهن‌ربایی است که نیرو‌های پراکنده داعش در عراق همچون براده‌های آهن به آن جذب می‌شوند. آن‌ها معتقدند در فضای ملتهب عراق، نیرو‌های داعش با حملات پراکنده در حال بازسازی خود هستند و دیری نخواهد گذشت که بار دیگر داعش به عراق بازگردد. این شرایط در حالی است که تخمین‌های سازمان ملل نشان می‌دهد در موصل هم اکنون ۸ میلیون تن خاک و نخاله ساختمانی و زباله وجود دارد که پاکسازی آن ممکن است ۱۰ سال زمان ببرد. «حاکمان شب» که روزگاری بخش‌هایی از عراق را زیر یوغ خود داشتند و اکنون به صحرا‌ها رانده شده‌اند، ممکن است بار دیگر خود را احیا کنند و این بار با استراتژی پیچیده‌تری بازگردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار