کد خبر: 944078
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
اتحادیه اروپا از هر سو درگیر شکاف است. آنان نه‌تنها در داخل کشورهایشان با شکاف‌های عمیقی روبه‌رو هستند که در سطح اتحادیه نیز اختلافات چشمگیری پیدا کرده‌اند.

جوان آنلاین: «جنگ شهروندی»؛ این تعبیری است که تحلیلگران مسائل اروپا برای تشریح درگیری‌های مردمی و تبیین شکاف موجود در فضای اجتماعی این روزهای اتحادیه اروپا به کار می‌برند. اگر چه در آلمان، عمق شکاف‌های اجتماعی بیش از سایر کشورهای اتحادیه است اما فرانسوی‌ها چند هفته‌ای است که با جلیقه‌های زردشان پیشتاز این روند شده‌اند. شنبه گذشته با وجود برخورد خشن پلیس، آنها برای یازدهمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمدند تا بگویند کشور به اصلاحات اساسی‌تر از آنچه مکرون وعده داده است، نیاز دارد. اگر این اعتراضات بیانگر شکاف بین دولت و مردم بود، حالا اعتراضات منجر به شکاف و تضاد در بین مردم هم شده است. یک روز پس از یازدهمین هفته متوالی از اعتراضات روز شنبه جلیقه‌زردها در فرانسه، حدود 10 هزار تن از مردم فرانسه در اعتراضات مقابله‌ای شرکت کردند و آنچه را که اقدامات خشونت‌طلبانه جلیقه‌زردها می‌خوانند، به چالش کشیدند.

این افراد که پارچه‌های سرخ با خود حمل می‌کردند و در رسانه‌ها به «شال‌قرمزها» معروف شده‌اند، در تجمع مسالمت‌آمیزشان که از شرق پاریس شروع شد و به میدان باستی رسید، شعارهایی از جمله «خشونت را متوقف کنید» و «دست از سر جمهوری من بردارید» سر دادند. هنوز مشخص نیست که تظاهرات شال‌قرمزها در فرانسه سازماندهی شده است یا اینکه به صورت خودجوش بوده است. در حالی تجمع‌کنندگان فرانسوی جلیقه‌زردها را متهم به خشونت کرده‌اند که در اعتراضات روز شنبه، ژروم رودریگز یکی از معترضان از ناحیه چشم مجروح شد و بحث‌هایی درباره استفاده مقام‌ها از قوه قهریه به وجود آمد. به خیابان آمدن جلیقه‌زردها برای اعتراض به وضعیت اقتصادی و مقابله شال‌قرمزها آن هم با حضور خیابانی، نگرانی‌ها درباره تداوم این رویه و رویارویی دوطرف را افزایش داده است. اروپا سال‌ها با استفاده از قدرت اقتصادی، توانسته این شکاف‌ها را کم‌رنگ کند اما کند شدن چرخ اقتصاد و بحران مهاجرت به شکاف‌های موجود دامن زده و فضای اجتماعی را در این کشورها به عرصه تقابل مردم با مردم تبدیل کرده است. این وضعیت البته تنها مختص به فرانسه نیست و انگلیس، آلمان، لهستان و... هم به‌نوعی با آن درگیرند.

آلمان

در آلمان موتور محرکه اقتصاد اتحادیه اروپا، شهر کمنیتس نماد بارز شکاف‌های گسترده اجتماعی است. این شهر در ایالت ساکسن، صحنه زورآزمایی خیابانی وحشتناک راست‌های افراطی و چپ‌ها و راست‌های میانه است. شدت درگیری‌ها در این شهر به نحوی است که اگر پلیس به آن ورود پیدا نکند، چندین نفر کشته و صدها نفر زخمی می‌شوند. در کمنیتس، راست‌ها به خیابان می‌آیند و چپ‌ها هم در واکنش به آنان، لشکر خود را به راه می‌اندازند.

آخرین درگیری خونین دوطرف به شهریور سال گذشته میلادی بازمی‌گردد که به دنبال درگیری میان یک شهروند آلمانی و دوتبعه خارجی در شهر کمنیتس، معترضان افراطی راست‌گرا در اعتراض به حضور پناهجویان در این کشور به خیابان‌ها آمدند. به دنبال این تظاهرات، 70 گروه چپ و راست میانه نیز در مخالفت با این افراد به خیابان آمدند. در این درگیری‌ها دوطرف از کوکتل مولوتوف و آتش علیه یکدیگر استفاده کردند تا پلیس مجبور شود از ماشین‌های آبپاش برای مهار آنان استفاده کند. کمنیتس نقطه تولد صف‌آرایی‌های جدید چپ و راست است و آلمان به‌زودی شاهد برخوردهایی خواهد بود که در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از شورش‌های چپ‌گرایانه 1967 سابقه نداشته است.

انگلیس

و جدایی از اتحادیه اروپا اصلی‌ترین شکاف در جامعه انگلیس شده است. سال 2016 همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا با فاصله بسیار کمی رای آورد تا انگلیس راه خود را از اتحادیه جدا کند اما سه سال از آن روز گذشته و تعلل سیاستمداران انگلیسی برای نحوه خروج از اتحادیه، شکاف بین مردم را تقویت کرده است. در روزهایی که پارلمان انگلیس باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند، مخالفان خروج از اتحادیه به خیابان‌ها می‌آیند و خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد هستند. میانه ماه گذشته در لندن دو تجمع اعتراضی یکی در حمایت از ادامه عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا و پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی دولت و دیگری خروج فوری از اتحادیه اروپا برگزار شد تا برگزیت، عامل شکاف جدید در انگلیس باشد. بر همین اساس هم استفان بارکلی، وزیر برگزیت بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «دی ولت» گفته «برگزاری همه‌پرسی دوم بروز شکاف‌های بیشتری را در پی خواهد داشت. شکاف‌هایی که انگلیس در حال حاضر با آنها مواجه است در قیاس با تنش‌هایی که به دنبال برگزاری همه‌پرسی دیگری ایجاد خواهند شد، بسیار کوچک هستند. این کار ملت‌ ما را بیش از پیش درگیر شکاف می‌کند.» در لهستان، اسپانیا، سوئد، بلژیک و... اوضاع خیلی متفاوت از آلمان و فرانسه نیست. در این کشورها، برای پدیدار شدن شکاف‌های اجتماعی، تنها یک جرقه لازم است؛ جرقه‌ای که شاید راست‌های افراطی بتوانند به‌راحتی آن را بزنند. در لهستان دولت راست‌افراطی با سیاست‌های ضدمهاجرتی خود باعث بروز شکاف در جامعه این کشور شده است. شاید مراسم تشییع شهردار شهر «گدانسک» اعتراض به سیاست‌های افراط‌گرایانه دولت و هواداران دوآتشه‌اش بود. پاول آداموویچ، شهردار گدانسک از موافقان حضور مهاجران در لهستان و مورد تنفر گروه‌های راستی بود و این گروه‌ها برای او حتی آگهی فوت تقلبی چاپ کرده بودند. حضور ده‌ها هزار نفری مردم در مراسم تشییع این شهردار، عملا بیانگر شکاف بین راست‌ها و بخشی از جامعه لهستان است؛ بخشی که فعلا به واسطه سیاست‌های دولت اجازه ظهور و بروز خاص ندارد ولی در چنین مواقعی خودنمایی می‌کند.

شکاف بین دولت‌ها

اتحادیه اروپا از هر سو درگیر شکاف است. آنان نه‌تنها در داخل کشورهایشان با شکاف‌های عمیقی روبه‌رو هستند که در سطح اتحادیه نیز اختلافات چشمگیری پیدا کرده‌اند. به‌تازگی جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، فرانسه و آلمان را به اداره کردن اتحادیه اروپا بر مبنای منافع خود و نادیده گرفتن دیدگاه‌های دیگر کشورهای عضو متهم کرد. این اختلافات صریح که از سوی مکرون بدون پاسخ مانده، نشان‌دهنده عمیق شدن شکاف درونی اتحادیه اروپاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار