کد خبر: 938369
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
با وجود گذشت یک هفته از دیدار ناشران کتب کمک آموزشی و مدیران مؤسسات کنکوری، با مراجع تقلید و بزرگان حوزه در قم، واکنش‌ها به حواشی این دیدار‌ها ادامه دارد.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
با وجود گذشت یک هفته از دیدار ناشران کتب کمک آموزشی و مدیران مؤسسات کنکوری، با مراجع تقلید و بزرگان حوزه در قم، واکنش‌ها به حواشی این دیدار‌ها ادامه دارد.
تیتر شنبه گذشته روزنامه «جوان» مبنی بر بحران مشروعیت کاسبان کنکور که در واکنش به دیدار مدیران مؤسسات کنکوری و انتشاراتی کمک آموزشی با مراجع تقلید و بزرگان حوزه در قم منتشر شد، علاوه بر اینکه موجی علیه سودجویی این مؤسسات ایجاد کرده، توانسته اجماع رسانه‌ها را فارغ از جناح‌بندی‌های مرسوم و رویکرد‌های سیاسی آن‌ها علیه این آسیب آموزشی و تربیتی رقم بزند.
به طوری که برخی برنامه سازان تلویزیونی و رادیویی نیز با موج ایجادشده همراه شده‌اند و در برنامه‌های خود به افشای سودجویی عده‌ای از تداوم مشق شب و کنکور پرداخته‌اند. این در حالی است که رسانه ملی متهم است که با سود ماهانه حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات کتب آموزشی و مؤسسات کنکوری آب به آسیاب مافیای آموزشی کشور می‌ریزد. در گزارش شنبه گذشته «جوان» آمده است: «پس از انتقادات گسترده کارشناسان و دلسوزان حوزه تعلیم و تربیت و حتی اظهارات وزیر آموزش‌و‌پرورش علیه مافیای کنکور، منتفعان این مافیا دچار بحران مشروعیت شده‌اند و برای استمرار فعالیت‌های مخرب خود به این‌سو و آن‌سو می‌روند. بخشنامه وزارتی آموزش‌و‌پرورش مبنی بر حذف «مشق شب» از مدارس ابتدایی آخرین اقدامی است که علیه مافیای کنکور صورت گرفته. نان مافیا با حذف مشق شب - اگر به طور سراسری و کامل صورت پذیرد - از قبل کم‌چرب‌تر می‌شود؛ ولی مگر مافیا به سادگی دست از سود‌های سرشار مالی این حوزه می‌کشد؟!»
در حالی که کل نظام آموزشی ما توسط یک باند ثروت و قدرت دچار اختلال شده و وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز از مبارزه با این اخلالگران اظهار عجز می‌کند، کارشناسان، رسانه‌ها و منتقدین به کمک آموزش‌و‌پرورش آمده‌اند تا سرمایه‌های انسانی آینده کشور را در برابر سودجویی عده‌ای منفعت‌طلب حفظ کنند.
در این فضا و در روز‌هایی که آموزش‌و‌پرورش مدارس را ملزم کرده که تکالیف شب را کاهش دهند، دو چهره حوزوی در مذمت حذف تکلیف شب سخن گفتند. ماجرا از این قرار است که این موضوع، درست پس از دیدار برخی مدیران مؤسسات کنکوری با چهره‌های حوزوی در قم عنوان شد. گویا حذف تکلیف شب و متعاقب آن بخشنامه ممنوعیت کتاب‌های کمک آموزشی در مدارس، ادامه فعالیت پدرخوانده‌های کنکور و کمک آموزشی را با تهدید مواجه کرده و آن‌ها را ترسانده است. سود هنگفت چندهزار میلیاردی این مؤسسات از بازار هدف بالغ بر ۲۰ میلیون نفری دانش‌آموزان و کنکوری‌ها، کار را به جایی رسانده که برای مشروعیت بخشیدن به فعالیت‌های خود دست به دامن علما و مراجع شوند. بنا بر اظهار آموزش‌و‌پرورش از ابتدای سال تحصیلی جاری، ۴ میلیون کتاب کمک آموزشی با قیمت میانگین ۵۰ هزار تومان در مدارس توزیع شده است. علاوه بر این و بر اساس آمار رسمی در مهر ۹۷، ۶ هزار و ۹۶۱ عنوان کتاب در 10/9 میلیون نسخه با هزینه ۱۴۱ میلیارد تومان چاپ شده که نصف آن کمک درسی است.
همچنین پنج ناشر پرکار عمومی کشور هم در شش ماه امسال هزار و ۳۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌اند، اما تعداد کتاب‌های پنج ناشر پرکار کمک آموزشی کشور به ۲ هزار و ۸۰۰ عنوان می‌رسد. از کنار هم قراردادن این داده‌ها و اطلاعات مربوط به گردش مالی نزدیک به ۱۰ هزار میلیاردی مؤسسات کنکوری که از سوی محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس تأیید شده، علت تحرکات اخیر آن‌ها برای ادامه فعالیت‌شان در حوزه آموزش مشخص می‌شود. آخرین واکنش به موج راه افتاده علیه مؤسسات کنکوری و کمک آموزشی‌ها مربوط به اظهارات روزگذشته سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌و‌پرورش است. وی بیان کرد: مشق شب دانش‌آموزان باید منجر به تقویت تفکر آن‌ها شود، پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش باید مقوم این رویکرد باشد و ما باید به دانش‌آموزان سؤال‌کردن را آموزش دهیم نه پاسخ دادن به سؤال را.
بطحایی گفت: ممکن است این حرف من مجدد حاشیه‌ای ایجاد کند، اما بنده در همایش خیرین مدرسه‌ساز گفتم ویژگی‌های فضا‌های آموزشی باید تغییر کند و مثالی زدم که در معماری جدید فضا‌های آموزشی در برخی از ساعات نیمکت‌ها را برداشته و دانش‌آموزان به‌صورت دایره‌ای می‌نشینند تا بتوانند چهره به چهره با هم صحبت کنند. پس از آن اعلام کردند وزیر آموزش‌و‌پرورش گفته است که می‌خواهند میز و نیمکت‌ها را بردارند و بچه‌ها روی زمین بنشینند.
وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه «به پیر و پیغمبر قسم» من با هیچ ناشر و هیچ فردی که آزمون‌ها را برگزار می‌کند دشمنی ندارم، افزود:، اما معتقدم این موارد برای مدارس سم است و رویکرد ما باید اصلاح شود. اکنون آموزه‌های دینی را کنار گذاشته‌ایم و بچه‌ها را پشت یک‌خط ردیف می‌کنیم و با شلیک یک تیر می‌گوییم شروع به دویدن کنید و هر فردی که دیرتر به خط پایان برسد، ناتوان بوده و تحقیر می‌شود. چگونه است که این فردی که آنقدر تحقیر شده در جوانی بالاترین فضایل اخلاقی و رفتاری را در جامعه از خود نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار