کد خبر: 930339
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
در شرایطی که اختلافات بین مقامات کاخ سفید بر سر اجرای تحریم‌های آتی ایران افزایش یافته است، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل که یکی از سه ضلع مثلث ضد ایرانی در سیاستگذاری کاخ سفید بود، از سمت خود استعفا داد.
در شرایطی که اختلافات بین مقامات کاخ سفید بر سر اجرای تحریم‌های آتی ایران افزایش یافته است، نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل که یکی از سه ضلع مثلث ضد ایرانی در سیاستگذاری کاخ سفید بود، از سمت خود استعفا داد.
با نزدیک شدن به اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، دودستگی در بین مقامات واشنگتن تشدید شده است. مقام‌های امریکایی گفته‌اند وزارت خزانه داری این کشور در تلاش برای حفظ دسترسی‌های ایران به سامانه‌ای برای تسهیل تراکنش‌های مالی جهانی بر‌خلاف مواضع رئیس‌جمهور امریکا است. نشریه «واشنگتن فری‌بیکن»، از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران امریکایی که خواستار حفظ فشار حداکثری روی ایران است به نقل از مقام‌های امریکایی مدعی شده مقام‌های بلندپایه وزارت خزانه‌داری با قطع دسترسی ایران به سامانه موسوم به «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» (سوئیفت) مخالفند. این درحالی است که دونالد ترامپ و برخی مشاوران ارشد او از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار اعمال فشار بر مدیران سوئیفت در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران شده و حتی مقام‌های این سامانه فعال در تسهیل تراکنش‌های مالی جهان را به تحریم تهدید کرده‌اند. یک مقام ارشد امریکایی که خواسته نامش فاش نشود به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «در داخل دولت ترامپ افرادی هستند که تصور می‌کنند می‌توانند رئیس‌جمهور را متقاعد کنند می‌تواند درباره ایران سست‌تر از باراک اوباما عمل کند.» اولین گزارش درباره اختلافات داخلی در دولت فعلی امریکا برای حفظ دسترسی‌های ایران به نظام مالی بین‌المللی را چندی پیش روزنامه واشنگتن‌پست ارائه داد و نوشت: «استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری، با روش‌هایی مانند کند کردن فرآیند‌های رسیدگی به درخواست‌های ترامپ در خصوص ایران، به دنبال آن است از قطع دسترسی‌های ایران به سوئیفت جلوگیری کند.»
همزمان با این اختلافات داخلی در امریکا بر سر تحریم‌های ایران، نیکی هیلی دیروز از سمت خود استعفا داد و یکی از مهره‌های ضد ایرانی دولت ترامپ از دور خارج شد. گفته می‌شود ریچارد گرنل سفیر امریکا در آلمان جایگزین هیلی می‌شود. به گزارش اسکای‌نیوز، دونالد ترامپ روز سه شنبه استعفای نیکی هیلی از سمت نمایندگی امریکا در سازمان ملل را پذیرفت. سایت Axios که اولین سایت منتشر‌کننده این خبر بود، طبق گفته دو منبع آگاه از مذاکرات میان هیلی و ترامپ گزارش داد که این اتفاق باعث بهت‌زدگی تعدادی از مسئولان ارشد سیاست خارجه دولت امریکا شده است. این استعفای نیکی هیلی به صورت غافلگیرانه صورت گرفت و دلایل آن هنوز اعلام نشده است. در همین حال، دونالد ترامپ در سخنانی تأکید کرد: «هیلی از شش ماه قبل گفته بود که تمایل به استعفا دارد». ترامپ تاکید کرد که هیلی تا پایان سال ۲۰۱۸ در سمت خود باقی می‌ماند.
نیکی هیلی از مخالفان سرسخت ایران در دو سال گذشته بود که بار‌ها ایران را به مداخله در امور داخلی کشور‌های عربی متهم کرده بود. نیکی هیلی از اعضای اصلی هدایت‌کننده تیم سیاست خارجی دولت ترامپ بوده است که با همراهی جان بولتون و مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا مثلث سیاست تهاجمی ترامپ در عرصه دیپلماسی را تشکیل می‌دادند. هیلی با حمایت از عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی خواستار افزایش فشار‌ها به ایران بود تا نفوذ تهران را در منطقه کاهش دهد. هیلی سال گذشته در سخنانی مدعی شد ایران به نیرو‌های انصارالله یمن موشک ارسال کرده است و خواستار تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بود که با مخالفت روسیه و چین در این برنامه شکست خورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار