کد خبر: 925056
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
در نشست تخصصی «چهل شاهد» مطح شد:
نشست تخصصی «چهل شاهد» با موضوع بررسی چهل سال گرافیک و کاریکاتور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور محمد کاظم حسنوند، سید مسعود شجایی طباطبایی و سید محسن نوری نجفی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

نشست تخصصی «چهل شاهد» با موضوع بررسی چهل سال گرافیک و کاریکاتور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با حضور محمد کاظم حسنوند، سید مسعود شجایی طباطبایی و سید محسن نوری نجفی در  موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست محمد کاظم حسنوند گفت: در نشریات قبل از انقلاب در روزنامه ها و مجلات کاریکاتور مطرح بود و مجلات خیلی حرفه ای کاریکاتور کار می کردند.

او افزود: اگر قرار است راجع به هنر انقلاب صحبت کنیم باید راجع به هنر پیش از انقلاب هم اشاره کنیم. بعد از دوران قاجار شتابزده به سمت تجدد رفتیم و هنر در دهه 40 50 به سمت نوگرایی و مدرنیسم رفت و نتوانست با توده مردم ارتباط بر قرار کند. نقاشان و هنرمندان تجسمی متاثر از آن فضا شدند و به نوعی هنر غربی را دنبال کردند. برخی تلاش کردند هنر غربی را ایرانیزه کنند اما آن هم شتابزده بود. با مطرح شدن جنبش بازگشت به خویشتن  توسط روشنفکران هنرمندان هم تحت تاثیر آن تلاش کردند هنر ایرانی تری داشته باشند. قبل از انقلاب هنر بیشتر فرم گرا و مقلدانه و بدون محتوا بود

حسنوند ادامه داد: درست زمانی که جهان از محتوا دور شده بود انقلاب جان تازه ای به جهان داد که فوکو آن را معنویت سیاسی نامید. انقلاب اسلامی ایدئولوژی جدیدی به جهان ارائه داد که دین و سیاست می تواند با هم تلفیق شود و امروز بعد ازچهل سال این تفکر توانسته است در دنیا تاثیر پذیر باشد.

این هنرمند پیشکسوت اظهار داشت: هنر قبل از انقلاب هنر خاص بود برای افراد خاص و بعد از انقلاب هنر عام شد برای همگان .پیش از انقلاب بی محتوایی در هنر داشتیم اما بعد انقلاب به سمت محتوا رفتیم. نقاشی و طراحی و کاریکاتور حتی یک گام جلو تر بود. به نظر من هنر های تجسمی ایران بر اساس تاثیر پذیری روح و جوهر انقلاب اسلامی هنر پست مدرن است. و از لحاظ تاریخی ما یک گام جلو تر بودیم. زمینه های هنر پست مدرن از ایران شروع شد چه آن را آگاهانه بدانیم و چه نا آگاهانه. هنرمندان جوان ما متاثر از انقلاب آثار هایی تولید کردند که پست مدرن بود و تاثیر گذار در تاریخ هنر جهان.

این استاد دانشگاه افزود: قبل از انقلاب به جز تعداد محدودی از هنرمندان همه فرم گرا بودند و نوعی هنر برای هنر را ترویج می داند که این نوعی شانه خالی کردن هنرمندا است از مسئولیت اجتماعی . پس از انقلاب رهبری حضرت امام (ره) ، حضور مردم و شهدا در آثار تجسمی  به وضوح دیده می شود .یک سال بعد از انقلاب، جنگ شروع می شود و مضامین به سمت ایثارگری رزمندگان ،شهادت و پشتیبانی مردم رفت.هنر انقلاب آرمان گرا است. و این در هنر های تجسمی ما مطرح شد و کاملا بارز بود.

حسنوند بیان داشت : هنر تجسمی ما دفاع مقدس را با واقعه کربلا تلفیق کرد و برای مردم ملموس تر شد و به خوبی مظلومیت ما را نشان داد و به همین دلیل مضامین متفاوت، من ادعا می کنم که هنر ما پست مدرن است. . اساس هنر پست مدرن محتواست در برابر بی‌محتوایی مدرنیسم. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاثیر بزرگی در هنر تجسمی ما داشت و به لحاظ کیفی باید روی این آثار تامل کرد.

او تصریح کرد: ما در هنر تجسمی گونه ای خاص از معنویت را به جهان معرفی کردیم و امروز همچنان ادامه دارد. شعله ای که از انقلاب اسلامی در قلب من بوجود آمد خاموش نمی شود. من هنوز در مورد دفاع مقدس کار می کنم و تا زمانی که یک اثر خوب در مورد دفاع مقدس خلق نکنم از این کار دست بر نمی دارم .

این استاد دانشگاه افزود:  بعد از جنگ جریان جدیدی با نگاه به نوگرایی قبل از انقلاب دوباره جان گرفت و مطرح شد و حتی هنرمندان انقلابی هم تحت تاثیر قرار داد تا جایی که برخی از هنرمندان انقلاب کارهای قبلی خود را انکار کردند. حرکت خوبی در جریان هنر های تجسمی در این روزها نداریم. هنرمندانی داریم که با علاقه در زمینه هنر انقلاب کار می کنند و با تمام بی مهری ها که در این زمینه نسبت به آنها صورت می گیرد.

حسنوند در پایان خاطر نشان کرد: امروزه اقتصاد در هنر در جهان مطرح است و اعتقاد دارم به لحاظ فرهنگی ما قابلیت مطرح شدن در عرصه جهانی را داریم. و باید حتما به اقتصاد در هنر توجه کنیم.

 

کاریکاتوریست های ایرانی اعتبار جشنواره های جهانی هستند

در ادامه این نشست سید مسعود شجایی طباطبایی گفت: در ایران در زمینه کاریکاتور اتفاقات زیادی رخ داده است و بسیاری در این حوزه فعالیت کرده اند. نشریه ادب کاریکاتور در ابتدا در ایران شکل گرفت اما چون ادامه نداشت و ضعیف بود نتوانست جریان ساز شود. نشریه ملانصرالدین از باکو شروع شد و سپس در تبریز ادامه داد و به صورت جدی کارکاریکاتور را شروع کرد. در مشروطه کاریکاتور به معنی دقیق کلمه رایج شد و استمرا یافت تا به مجله توفیق و کاریکاتور رسید. در توفیق کاریکاتور های بزرگی کارکردند.

او ادامه داد: بعد ها روزنامه کیهان و اطلاعات کاریکاتور کار می کردند و در زمان انقلاب با تیراژ های بالا منتشر می شدند. کاریکاتور در زمان انقلاب علاوه بر چاپ در روزنامه ها به صورت های مختلف هم تکثیر می شد. کایکاتور جواد علیزاده از فرار شاه بسیار مورد توجه قرار گرفت . بعد از انقلاب شاهد مجلات متعددی در حوزه کاریکاتور بودیم . کاریکاتور زبان مردمی بود و از چشم طنز به مسائل مختلف نگاه می کرد.

این کاریکاتوریست اظهار داشت:  در سال 62 در دانشکده هنر های زیبا من ، نیرومند و کفشچیان مقدم کارهایمان را در پنل های دانشکده ارائه می کردیم و دیگر علاقمندان به ما پیوستند و گروه کاسنی بوجود آمد. و اولین ها در حوزه کاریکاتور با گروه کاسنی شکل گرفت ، کیهان کاریکاتور ، دوسالانه کاریکاتور، خانه کاریکاتور با گروه کاسنی شکل گرفت. بسیاری از هنر مندان خوب امروز از دل کیهان کاریکاتور بیرون آمد.

شجاعی طباطبایی افزود: در دفاع مقدس اتفاقات خوبی افتاد محسن نوری نجفی و جواد علیزاده 6 ماه پیش از حمله عراق ، جنگ را پیش بینی کردند. انصافا در این حوزه کارهای مهم و تاثیر گذاری تولید شد و به شیوه های مختلفی تکثیر شد و باعث روحیه بخشی رزمندگان می شد و پوسترها تا خط مقدم می رسیدند. من نقاشی دیواری در کنار فرودگاه مهرآباد کشیدم که روزنامه فیگارو یک صفحه گزارش در موردآن کار کرد.

او بیان داشت: این آثار خوب دوران دفاع مقدس جمع آوری شده اما تا به حال در کتابی منتشر نشده است و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا تاریخ جنگ تحمیلی به شکل تصویری دیده شود. این آثار بخهشی از تاریخ نگاری ما هستند. کاریکاتور در سطح ایران به شکل جدی علاقمند پیدا کرده است و علاقمندان شهرستانی این زمینه هنری را در شهرها دنبال می کنندو خانه های کاریکاتور در سراسر ایران ایجاد شده است.

او اظهار داشت: ما در کاریکاتور جهان حرف اول را می زنیم. مسابقه ای در بلژیک با موضوع روح برگزار شد . یک هفته مانده به پایان مهلت ارسال آثار از دبیرخانه جشنواره تماس گرفتند و گفتند تعداد آثار هنرمندان ایرانی کم است و درخواست داشتند شرایط را فراهم کنیم تا این حضور بیشتر شود چرا که حضور ایرانیان با عث اعتبار جشنواره هاست. آنقدر آثار ایرانی در مدت یک هفته به این جشنوارهارسال شد که گفتند دیگر آثار نفرستند چون تعدا آثار ایرانی بیشتر هنرمندان بلژیک شده است. به طور متوسط از هر 7 جایزه 2 جایزه متعلق به ایرانیان است و این یعنی اعتبار کاریکاتوریست های ایرانی در جهان.

این هنرمند در پایان تصریح کرد: جوانان ما بسیار با هوش و خلاق هستند . اولین سایت تخصصی کاریکاتور ایرن به عنوان ایران کاریکاتور را ابتدا به زبان انگلیسی و سپس فارسی راه اندازی کردیم و خیلی از سایت های تخصصی دنیا حتی در قالب هم از این سایت الگو برداری کردند. آینده کاریکاتور ایران را فوق العاده می بینم. من در ورک شاپ هایی که در شهرستان برگزار می کنم غافلگیر می‌شوم و نوجوانانی می‌بینم که بسیار توانمند هستند و آینده از آن جوانان است.

 

ضرورت نقد هنر تجسمی احساس می شود

در ادامه سید محسن نوری نجفی از پیشکسوتان کاریکاتور اظهار داشت : کاریکاتور مستقیماً با فکر و سوژه کار دارد . تکنیک را می‌توان آموزش داد اما خلاقیت و فکر آموزش دادنی نیست. سیر تجربه در کاریکاتور مهم است کاریکاتور چشمه ای جوشان است. بعد از سینما و تلویزیون کاریکاتور پرمخاطب ترین هنر هاست.کاریکاتور مفهومی فرامرزی و فرا زبانی است و یک زبان بین المللی است.

او افزود: امروز در جهان هنر ایرانی هنر مطرحی است و بسیاری از موزه های دنیا افتخارشان این است که هنر ایرانی و اسلامی را داشته باشند. کارهایی که در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام دادیم شاید هرگز دیگر نتوانیم تکرار کنیم، چرا که آن شور و هیجان آن روز ها مولد خلاقیت و هنر بود. اتفاقات سیاسی و جامعه شناختی در هنر موثر است. در دوران دفاع مقدس هم متاثر از دفاع مقدس بودیم و اگر هنرمند در چنین اتفاقی تاثیر نپذیرد یک بی غیرتی تاریخی است.

این پیشکسوت هنر کاریکاتور بیان داشت: من شش ماه پیش از جنگ کاریکاتور صدام را کشیدم و دوستان به شوخی می گفتند که تو جنگ را شروع کردی . امروز همه هنرمندان دیده می شوند اما هنر مندان حوزه کاریکاتور مظلوم واقع شده اند. آن روز ها امکانات نبود و هیچ منبعی برای یاد گیری وجود نداشت و امروز دسترسی به منابع بسیار آسان شده است اما متاسفانه جهت دهی و هدایت وجود ندارد . منتقدین آثار تجسمی نداریم و امروز ضرورت نقد هنر تجسمی احساس می شود .

نوری نجفی گفت: در دوران دفاع مقدس موضوع کاریکاتوریست ها جنگ بود و بسیار پربازده و پخته تر دیگر هنر ها به دفاع مقدس ورود کردند و متاسفانه امروز توجه در خوری به کاریکاتور نمی شود. من 400 جایزه جهانی در کاریکاتور دارم اما امروز با بی توجهی آثارم در انبار خانه دپو شده است و اگر قرار باشد با همان شور هیجان دروان دفاع مقدس کارکنیم بایستی به همان اندازه به کایکاتور توجه شود. کارهای آن روز بخشی از تاریخ است و باید توسط نسل امروز دیده شود تا ضمن انتقال تجربه با بخشی از تاریخ مهم این سرزمین آشنا شوند.

این هنرمند در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا با یک موش به نام میکی موس سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب می کند و این شخصیت کارتونی را همه بچه های جهان می شناسند. هنرمندان ما در زمینه هنر ایرانی اسلامی توان بسیاری دارند و باید به آنها توجه کرد تا ضمن مطرح شدن هنر ایرانی اسلامی در جهان بتوانند به ارز آوری برای کشور هم کمک کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار