کد خبر: 914761
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
محققان توانستند برای اولین بار در جهان از پرندگان الهام بگیرند و یک روبات هوایی را که قادر به تغییر نمای خود طی پرواز است، بسازند.
مترجم:علی طالبی
محققان توانستند برای اولین بار در جهان از پرندگان الهام بگیرند و یک روبات هوایی را که قادر به تغییر نمای خود طی پرواز است، بسازند.
این روبات برای کاهش طول بال و جهت‌دهی از طریق فضا‌های فشرده، بازو‌های خود را تغییر جهت می‌دهد، در واقع بازو‌ها مجهز به پروانه‌هایی هستند که اجازه می‌دهند مانند یک هلیکوپتر پرواز کند. با تحقیق دانشمندان در آینده نسل جدیدی از روبات‌های بزرگ به وجود می‌آید که می‌توانند از طریق گذار‌های باریک حرکت کنند و باعث می‌شود برای عملیات‌های کشف و همچنین مأموریت‌های شناسایی و نجات ایده‌آل باشند.
پرندگان و حشرات بالدار توانایی مانور سریع طی پرواز برای پاکسازی موانع را دارند. این چابکی زیاد برای هدایت از طریق فضا‌های شلوغ و محیط‌های پرجمعیت، مانند جنگل‌ها مورد نیاز است. پیش از این دستگاه‌های در حال پرواز کوچکی وجود داشتند که می‌توانستند گردش کنند، پرتاب شوند یا در غیر این صورت موقعیت پرواز خود را برای عبور از روزنه‌های کوچک تغییر دهند ولی پرندگان راهبرد دیگری را نشان می‌دهند که به اندازه پرواز از تنگنا‌ها مؤثر باشند. آن‌ها به سرعت بال‌های خود را طی پرواز‌های سرعت بالا تا می‌کنند، ورودی قرار داده شده را کوچک می‌کنند تا مسیر‌های پرچالش پیش از آن‌ها به راحتی پیش بروند.
ساخت روبات‌های هوایی در مناطق محدود و به هم ریخته برای جست‌وجو و نجات، کاوش یا عملیات نقشه‌کشی بیش از پیش عادی می‌شود. این روبات‌ها باید بتوانند موانع بسیاری را دور بزنند و از مسیر‌ها و گذار‌های نسبتاً سخت عبور کنند تا مأموریت آن‌ها کامل شود. به این ترتیب، محققان یک روبات در حال پروازی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند در حالت پرواز بال‌های خود را جمع کند تا بتواند از مسیر‌های باریک نیز عبور کند، بدون نیاز به تحقیق زیادی که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و لازم است یک طرح اولیه روباتیک با اینرسی پایین برای آن مشخص شود (روبات کوچک و سبک.)
Dubbed Quad- Morphing، روبات جدید دو بازوی چرخشی دارد که هر یک به دو پروانه برای پرواز مانند هلیکوپتر مجهز هستند. یک سیستم از سیم‌های الاستیک و سخت باعث می‌شود روبات جهت بازو‌های خود را در پرواز تغییر دهد، به طوری که آن‌ها عمود یا موازی بر محور مرکزی آن باشند.
این سیستم موقعیت موازی را می‌پذیرند، طول بال خود را نصف می‌کنند تا از یک مسیر باریک عبور کنند و بعد عمود بر موقعیت قبلی خود قرار می‌گیرند تا پرواز آن‌ها پایدار شود، تمام این‌ها حین پرواز با سرعت ۹km/h است که برای روبات هوایی بسیار سریع است.
در حال حاضر، این دقت مکانیسم اتوخلبان است که چابکی روبات را تعیین می‌کند. وقتی روبات به مسیر سختی نزدیک می‌شود که با سیستم موقعیت‌یاب سه بعدی مؤسسه تعیین می‌شود، اتو خلبان جهت‌گیری مجدد بازو را فعال می‌کند. همچنین محققان روبات را به یک دوربین کوچک و ظریف مجهز می‌کنند که می‌تواند در هر ثانیه ۱۲۰ عکس بگیرد و در آینده، قادر خواهد بود تا به صورت مستقل اندازه شکاف را پیش از آن شناسایی کند و بال‌های خود را در صورت لزوم تا کند. آزمون پرواز با دوربین جدید ماه آینده آغاز خواهد شد.
منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر