کد خبر: 889141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
معاون وزیر خارجه امریکا: ما در حال بررسی تنوعی از گزینه‌‌‌‌ها از قبیل تحریم‌‌‌‌ها عليه ايران هستیم...
سناریوی 2009 در حال تكرار شدن است. فتنه موضع سیاست خارجی ایران را تضعیف كرد و دولت باراك اوباما كه با شعار تعامل (ENGAGEMENT) با ایران به قدرت رسیده بود، در روندی معكوس، دست به كار تحریم شد‌. حالا هم با ادامه ناآرامی‌‌‌ها در كشور، معاون وزیر خارجه امریکا می‌گوید كه دولت واشنگتن افزایش تحریم‌‌‌‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند. اسرائیلی‌‌‌ها هم امیدوارند كه تحولات، ایران را درگیر مسائل داخلی خود كند. 

به گزارش «جوان»، اعتراضات خیابانی در چند شهر ایران، دونالد ترامپ را تهییج كرده تا دیروز توئیت دیگری را هم منتشر كند. همزمان، آندرو پیک، معاون وزیر خارجه امریکا در امور عراق و ایران به «شبكه صدای امریکا» گفته که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مقامات ایران که به ادعای او در سرکوب معترضان دست دارند، محتمل است. پیک در این مصاحبه کسانی  را که در چند روز اخیر در برخی شهرهای ایران به اقداماتی از قبیل تخریب اموال عمومی دست زدند، «معترضان مسالمت‌آمیز‌» خواند و گفت: «ما به صحبت با شرکای بین‌المللی‌مان ادامه می‌دهیم و آنها را به برجسته کردن آنچه در ایران در حال حادث شدن است، تشویق می‌کنیم». این اظهارات در حالی است كه مقامات رژیم صهیونیستی هم بعد از چند روز سكوت دیروز علناً در حمایت از اغتشاشات موضع‌گیری كردند. 

معاون وزیر خارجه امریکا در ادامه مصاحبه خود، در پاسخ به سؤالی درباره حمایت از عناصری در داخل ایران به منظور تغییر نظام این کشور نیز مدعی شد:« اظهارات وزیر خارجه روشن بود. به شما می‌گویم که ما در حال فکر کردن به تغییر رفتار دولت ایران هستیم، به ویژه رفتارهای ثبات‌زدای منطقه‌ای آن، حمایتش از تروریسم و همچنین نحوه رفتارش با مردمش در داخل. ما درباره خواست‌مان جهت حمایت از این تغییرات روشن و صریح بوده‌ایم و (صراحت‌مان) ادامه خواهد یافت». در بخشی از این مصاحبه، معاون وزیر خارجه امریکا درباره اینكه چقدر محتمل است تظاهرات در ایران شبیه به آنچه در سوریه اتفاق افتاد، پیش برود، گفت:«شما می‌دانید که در حال حاضر، خیلی زود است که بگوییم این اعتراضات به چه سمتی می‌رود. معترضان شکایت‌هایی علیه دولت‌شان دارند و باید حرف‌شان شنیده شود. دولت ایران هم باید به آنها گوش دهد. می‌خواهم این موضوع را از طرف خودمان (دولت امریکا) بگویم. ما از بالا تا پایین، افراد یا نهاد‌‌‌هایی را که علیه معترضان مرتکب خشونت می‌شوند، پاسخگو خواهیم کرد. ما بسیار دقیق و از نزدیک فرآیند بررسی اقداماتی را که می‌توانیم علیه این افراد انجام دهیم نگاه می‌کنیم؛ اقداماتی از قبیل تحریم‌‌‌‌‌ها و دیگر ابزارها. ما در حال بررسی تنوعی از گزینه‌‌‌‌ها از قبیل تحریم‌‌‌‌ها هستیم.»

موضع‌گیری مقامات امریکایی، به ویژه شخص دونالد ترامپ در روزهای اخیر حاكی از این است كه دموكرات‌‌‌ها و جمهوریخواهان برای افزایش فشار‌‌‌ها به ایران هماهنگ هستند. ترامپ با حمایت فرصت‌طلبانه خود از اعتراضات در ایران، ممکن است از این بهانه برای تشدید فشار‌‌‌ها بر تهران استفاده کند. ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، با این ادعا كه برجام بد‌‌‌ترین توافق تاریخ است گفته بود كه به محض ورود به كاخ سفید برجام را پاره خواهد كرد و در یك سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای از بین بردن این توافق انجام داده است. ترامپ سه ماه پیش در سخنانی مدعی شد كه نمی‌تواند پایبندی ایران به تعهدات برجامی را تأیید كند و تصمیم نهایی درباره باقی ماندن یا خروج امریکا از برجام را به كنگره واگذار كرده است كه تا دو هفته آینده تصمیم نهایی را اعلام خواهد كرد. 
  
هفتمین توئیت ترامپ 

دونالد ترامپ که طی چند روز اخیر با انتشار پیام‌های توئیتری قصد داشته است از آب گل‌آلود اغتشاشات به‌وجود آمده در برخی شهرهای ایران ماهی بگیرد، دیروز نیز پیام توهین‌‌آمیز دیگری در توصیف ملت ایران منتشر كرد. ترامپ که روز دو‌‌‌شنبه مردم ایران را «‌گرسنه‌» خوانده بود دیروز هم مدعی شد: «مردم ایران غذای کمی دارند، تورم بالایی دارند و هیچ حقوق بشری ندارند. ایالات متحده حواسش هست. » مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هم در پیام توئیتری و در واکنش به ناآرامی‌های ایران مدعی شد:« مقاومت روزافزون و شجاعانه امروز مردم ایران به همه کسانی که برای رسیدن به آزادی در برابر استبداد تلاش می‌کنند، ایمان و امید می‌دهد و ما دست از حمایت معترضان در ایران بر نمی‌داریم.»
  
همسویی صهیونیست‌‌‌ها با واشنگتن 

علاوه بر مقامات امریکایی، متحدان این كشور نیز حمایت خود را از آشوبگران اعلام كردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در پیامی توئیتری از اغتشاشات در ایران حمایت کرد. همچنین اسرائیل کاتص، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی از برپایی اعتراضات ضد دولتی در ایران ابراز خرسندی کرد‌. وی مدعی شد:« رویکرد سختگیرانه دونالد ترامپ در قبال تهران که شامل تهدید ایران به اعمال تحریم‌های امریکا می‌شود، خواب و خیال دولت ایران را برای بهبود اوضاع اقتصادی بر هم زده است.»

مقامات اسرائیلی كه نتوانسته‌اند مانع گسترش نفوذ ایران در منطقه شوند، ناآرامی‌های ایران را به فال نیك گرفته‌اند. روزنامه جروزالم‌پست روز سه‌‌‌‌شنبه به نقل از سیما شاین، معاون سابق شورای امنیت ملی در امور استراتژیك اسرائیل نوشت:« اعتراضات خیابانی، ایران را به شدت در داخل مشغول می‌كند تا از ایجاد كشمكش در مرزهای شمالی اسرائیل منحرف شود.» این مقام سابق اسرائیلی گفته است: «این اعتراضات تمایل ایران به كشمكش نظامی از طریق حزب‌الله و یا از سوی ایران را كاهش می‌دهد، زیرا این حوادث، نظام ایران را مجبور می‌كند به مسائل داخلی خود بپردازد. در نتیجه شانس منازعه بین ایران و اسرائیل در مرزهای لبنان و اسرائیل كوچك و كوچكتر می‌شود.» ‌

سیما شاین در ادامه با بیان اینكه مسائل داخلی ایران از مسائل منطقه‌ای این كشور جدا است، گفت:« این مسئله منجر به عقب‌نشینی سپاه پاسداران از سوریه و یمن نمی‌شود، زیرا آنها این مسئله را از منظر امنیت ملی نگاه می‌كنند و من شاهد این نیستم كه سپاه سیاست خود را تغییر دهد. منافع سیاسی و ملی برای آنها مهم است اما درحالی كه آنها مسائل داخلی را زیرنظر دارند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، به این مسئله نیز توجه می‌كنند كه نباید در خارج دست به اقدام بزنند.» ‌از سوی دیگر، سایت میدل ایست مانیتور به نقل از یك مقام اسرائیلی نوشت: «اسرائیل تحولات ایران را رصد می‌كند و معتقد است كه این مسئله بر امنیت خارومیانه تأثیر می‌گذارد.»
   
اتحادیه اروپا در كنار واشنگتن 

اتحادیه اروپا كه در مقابل اتفاقات اخیر ایران موضع محتاطانه گرفته بود، روز سه‌‌‌‌شنبه اولین موضع‌گیری خود را در این مورد اعلام كرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، کا‌‌‌ترین ری، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به اعتراضات روزهای اخیر در ایران واکنش نشان داد. وی در پیام خود نوشت: «اتحادیه اروپا اعتراض‌‌‌‌ها در ایران را دنبال می‌کند و با مقامات ایرانی در ارتباط است. انتظار می‌رود در پی سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان رعایت شود.»‌ انگلیس و آلمان از جمله کشورهای اروپایی بودند که به این ناآرامی‌‌‌‌ها واکنش نشان داده و در اظهاراتی مداخله‌جویانه از معترضان حمایت کردند. مقامات اروپایی در سال‌های گذشته همسو با سیاست‌های واشنگتن، بار‌‌‌ها ایران را به نقض حقوق بشر متهم كرده‌اند و این بار نیز در كنار امریکا ایستاده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
0
0
ترامپ " از سیاست های حاکم بر دنیا بی اطلاع هستید " یک طرف قضیه " عدم شناخت در موضوعات یک جامعه هم " بر مشگلات فردی تو افزوده ست " مگر در امریکا "اروپا تمامی مردمان کشور شما ها " به موضوعات داخلی وخارجی کشورشان یک نوع نگاه دارند " تا تظاهراتی در داخل ایران می بینید " سرخوش می شوید " اگر بن سلمان دیکتاتور نوکر وگاهی ارباب شما " که مخالفین خودرا گردن می زند " فقط یک روز عربستان را ازاد بگذارد " خواهید دید چه اتفاقاتی می افتد " که باید در تاریخ دنیا درج شود. رئیس سابق سیا به ترامپ به خاطر حمایت از اغتشاش گران اعتراض کرده ست " باید به این اقا گفت "فتنه 88 با حمایت شما ودر زمان اوباما ایجاد نشد " تمامی شما
سردمداران امریکا " سرتا پا " یک کرباس بی ارزش ومنفور در دیدگان مردمان کشورهائی " که جور وستم و عامل کشتار در کشورشان بوده اید " می باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار