کد خبر: 877522
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
امریکا ناقض بندهای 26، 28 و 29 توافق هسته‌ای است...
پاریــس بار‌ها استعداد خود را در تن دادن به خواسته‌های دیکتاتور‌ها نشان داده است؛ از عدم مقاومت در برابر هیتلر و تسلیم در برابر نازی‌‌ها و تشکیل دولت ویشی توسط مارشال پتن خائن تا بازگرداندن  فرانسه به شاخه نظامی ناتو توسط نیکلا سارکوزی، اکنون هم امانوئل ماکرون جوان امیدوار است در فضای تهدید دونالد ترامپ به لغو برجام، ضمن دفاع از این معاهده عملاً غایت آرزوی ترامپ یعنی اعمال محدودیت‌هایی بر توان موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را محقق کند. همسو با اظهارات خود ماکرون و وزیر خارجه‌اش، این بار وزیر دفاع فرانسه هم در یک اندیشکده امریکایی اظهاراتی مشابه را بیان کرده است. معاون وزیر خارجه ایران البته در مسکو هرگونه مذاکره دوباره درباره برنامه هسته‌ای و گره زدن مسائل دیگر را رد کرد.

در ادامه اظهارات ترامپ و مقامات کاخ الیزه مبنی بر اعلام نگرانی درباره برنامه موشکی و حضور ضد تروریستی ایران در سوریه و عراق و لزوم اعمال فشار بر ایران و گشودن باب مذاکره در این باره، «فلورانس پارلی‌» وزیر دفاع فرانسه در یک سخنرانی در اندیشکده‌ای در واشنگتن با تأکید بر نیاز غرب به برجام و اینکه لغو آن اولین گام به سمت جنگ‌های آتی خواهد بود، اضافه کرد: «اما ما بایستی درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده موشکی و منطقه‌ای ایران هم بسیار جدی باشیم. داریم در این زمینه کار می‌کنیم.» «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه هم دو روز پیش گفته بود که در سفرش به تهران، تلاش خواهد کرد ایران را در این دو زمینه تحت فشار قرار دهد.  امانوئل ماکرون هم در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان از لزوم مذاکراتی درباره توان موشکی و حضور منطقه‌ای ایران و همینطور وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (سال پایان برخی محدودیت‌های برجام) صحبت کرده بود. فرانسه، همچنین اولین کشوری بود که در سایه تهدیدهای دولت امریکا علیه برجام، بحث «توافق مکمل برجام‌» برای حل و فصل مسائل پیرامون برنامه موشکی ایران را مطرح کرد. 
   
عراقچی: مذاکره نمی‌کنیم
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس منع اشاعه هسته‌ای به مسکو سفر کرده است، روز ‌‌شنبه در پنل تخصصی برجام تأکید کرد:در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمراً پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تأیید قرار داده است، ایالات متحده امریکا به تعهدات خود پایبند نبوده و صراحتاً روح و متن برجام را در موارد متعددی مورد نقض قرار داده است.  عراقچی با ذکر نمونه‌‌هایی از موارد نقض و بدعهدی امریکا تأکید کرد: بزرگ‌ترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای 26، 28 و 29 برجام است. بر اساس این بند‌ها امریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا کند و از هر عملی که باعث خدشه‌دار شدن منافع ایران از رفع تحریم‌‌ها ‌شود، خودداری کند. به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود می‌باشد که تاکنون بدان عمل نکرده است.  

عراقچی اضافه کرد: در حقیقت تمامی سخنرانی‌های ترامپ علیه برجام، از جمله سخنرانی ایشان در مجمع عمومی و در مقابل صد‌ها نفر از رهبران و مقامات کشورهای عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار می‌رود. این تخلفات باعث ایجاد فضای ابهام و عدم اطمینان در خصوص برجام شده و جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می‌سازد.  وی تأکید کرد: به طور مسلم استمرار چنین فضای مخربی پیرامون ایران و برجام، که منجر به کاهش منافع ایران از این توافق شده است، غیرقابل قبول است و بلاشک تبعات خود را خواهد داشت.  عراقچی گفت: امریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام توسط سایرین را دارد و خود را در جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده‌خواهی هم می‌کند! این روال مسلماً نمی‌تواند ادامه پیدا کند و امریکا باید مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.  وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: روشن و صریح می‌گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام و یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد. 
‌   
تحریم‌های جدید کنگره در راه است
مجلس نمایندگان امریکا هفته آینده درباره طرحی که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران و گروه حزب‌الله لبنان است، رأی‌گیری می‌کند.  اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و «کوین مک‌کارتی»، رهبر اکثریت جمهوریخواه در این مجلس در بیانیه‌ای مشترک که در اختیار رویترز قرار گرفته این خبر را اعلام کرده‌اند.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا جمعه هفته گذشته، به‌رغم توصیه تمامی طرف‌های برجام، اعلام کرد که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است. وی تهدید کرد که توافق را لغو خواهد کرد.  خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده طرح جدیدی که نمایندگان مجلس سنا برای تغییر برجام پیشنهاد داده‌اند، خواستار ابدی‌سازی محدودیت‌های ایران در برجام، بازگشت خودکار تحریم‌‌ها علیه ایران و بازرسی از سایت‌های نظامی است.  این طرح که پیش‌نویس آن به‌رؤیت آسوشیتدپرس رسیده از سوی «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «تام کاتن»، سناتور ارشد امریکایی و بنا به پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا برای «اصلاح‌» برجام تهیه شده است.  خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده که طرح «کورکر - کاتن» الزماً توافق هسته‌ای را نقض نمی‌کند، اما در این گزارش اذعان شده است که این طرح می‌تواند در نهایت با ملزم کردن ایران به شرایط جدیدی که مورد موافقت قبلی این کشور قرار نگرفته، توافق را از مسیر خود خارج کند.  پیش‌نویس طرح سناتورهای امریکایی، معیار‌هایی را که می‌توانند به بازگشت تحریم‌‌ها علیه ایران منجر شوند، گسترده‌تر کرده‌ است.  از جمله این معیار‌ها که می‌تواند به بازگشت تحریم‌‌ها علیه ایران منجر شود، این موارد هستند: «ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب ‌روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا آزمایش پروازی این موشک‌ها، هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و هرگونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای از خارج از ایران.»
   
برجام، گروگان سیاست داخلی امریکا 
معاون وزیر خارجه روسیه روز‌‌شنبه در کنفرانس عدم اشاعه مسکو گفت که سیاست داخلی امریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را گروگان گرفته است.  «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه با یادآوری اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده از تصمیم ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به این توافق انتقاد کرد. وی گفت: «برجام توسط سیاست داخلی امریکا گروگان گرفته شده است.» معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که برجام جایگزین دیگری ندارد و مذاکره مجدد درباره آن برای بهبود شرایط آن راه به جایی نخواهد برد.  «وندی شرمن» مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای امریکا هم برجام را برای امنیت ملی امریکا «حیاتی» توصیف کرد و با اشاره به نتایج نظرسنجی اخیر شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که دو سوم مردم امریکا از ماندن کشورشان در توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند.  هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با اشاره به انتقادات مخالفان توافق هسته‌ای در امریکا درباره «بندهای غروب آفتاب‌» که محدودیت‌های آنها علیه ایران ظرف 10 تا 15 سال بعد از اجرایی شدن توافق از بین می‌روند، آنها را «نامربوط‌» خواند و گفت که بعد از اتمام این محدودیت‌های برجامی علیه ایران، پروتکل الحاقی به اجرا در خواهد آمد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار