کد خبر: 870857
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
نائب رئیس هیدرولیک کشور:
10 درصد سهم احیای دریاچه ارومیه مربوط به ا نتقال آب از ارس است که در صورت محقق شدن سایر سهم‌ها این دریاچه احیا خواهد شد.

مهدی یاسی در حاشیه کنفرانس ملی هیدرولیک در گفت‌وگو با خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، اظهار کرد: انجمن هیدرولیک از 23 سال پیش تشکیل شده که در این انجمن اساتید آب کشور و کارشناسان ذبده در این حوزه حضور دارند.

وی با بیان اینکه امسال شانزهمین کنفرانس به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد و سال آینده نیز این کنفرانس در شهر کرد برگزار می‌َشو،د گفت: هدف این انجمن به عنوان یک نهاد مردمی استفاده از ظرفیت‌های علمی، تجربی و کارشناسی در احیای منابع آب در کشور است.

نائب رئیس هیدرولیک کشور به حدود 300 نفر کارشناس به عنوان عضو این انجمن اشاره کرد و گفت: با توجه به جدی بودن مشکل آب در کشور و چند بعدی بودن این مسئله انجمن این مجموعه در قالب 19 انجمن فعالیت خود را انجام می‌دهد.

یاسی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در قالب ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: احیای این دریاچه بر اساس یک زمانبندی طولانی انجام می‌شود که بیش از 10 سال طول خواهد کشید.

وی تصریح کرد: ما راهی جز احیای دریاچه ارومیه با راهکارهای منطقهی نداریم چرا که این دریاچه یک دریاچه محدود است که 60 درصد آب‌های آن از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود که در این حوزه اولویت با مدیریت رودخانه‌های همجوار و تنظیم آب در این رودخانه است.

نائب رئیس هیدرولیک کشور به چالش جدی آب در کشور اشاره کرد و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه زنگ خطر را برای همه ما به صدا درآورده و باید برای حل بحران اب که بخش‌های مختلفی از کشور را فراگرفته تدبیری درست بیندیشیم تا شاهد ابعاد تازه‌ای از این بحران نباشیم.

یاسی گفت: بحران به وجود آمده در دریاچه ارومیه سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی را به شدت تهدید می‌کند و هر چه سریع‌تر باید راهکارهای پیش‌بینی شده در احیای دریاچه ارومیه عملی شود.

وی انتقال آب از ارس را به دریاچه ارومیه 10 درصد برنامه اجرایی در احیای این دریاچه اعلام کرد و افزود: انتقال آب از رودخانه زاب به میزان 18 درصد و مدیریت بخش کشاورزی به میزان 40 درصد سهم جدی در احیای این دریاچه دارد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر