کد خبر: 866885
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رفع انحصار بازار ورق فولادي از سوي شوراي رقابت
پس از گذشت سال‌ها از وجود انحصار در بازار ورق‌هاي گرم فولادي، سرانجام شوراي رقابت دستورالعمل تنظيم بازار اين ورق‌ها را ابلاغ كرد.
بهناز قاسمی
 
پس از گذشت سال‌ها از وجود انحصار در بازار ورق‌هاي گرم فولادي، سرانجام شوراي رقابت دستورالعمل تنظيم بازار اين ورق‌ها را ابلاغ كرد. به گفته دبير سنديكاي لوله و پروفيل؛ از اين پس بازار عرضه و تقاضا در بورس كالا كمي سروسامان يافته و پيش‌بيني مي‌شود اگر اين دستورالعمل درست اجرا شود قيمت ‌ورق‌هاي  فولادي در داخل‌ ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان شود.
به گفته فعالان بازار؛ سال‌هاست كه بازار ورق‌هاي فولادي در انحصار شركت‌هاي دولتي و خصولتي است، اين توليد كنندگان با توزيع قطره چكاني و كشف قيمت در بورس كالا حقوق مصرف‌كنندگان اين كالا را در صنايع پايين دستي تضييع كرده بودند و سازمان حمايت نيز تاكنون هيچ اقدامي در راستاي رفع مشكلات اين بازار انجام نداده است. چندي قبل سنديكاي لوله و پروفيل شكايت خود را به شوراي رقابت بردند و رفع انحصار در عرضه ورق‌هاي فولادي را خواستار شدند تا اينكه شوراي رقابت در دهمين جلسه بررسي پرونده شكايت سنديكا دستورالعمل جديد تنظيم بازار ورق‌هاي فولادي را تصويب و ابلاغ كرد.
 
دبير سنديكاي لوله و پروفيل در اين خصوص در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: در بررسي‌هاي شوراي رقابت مشخص شد كه بيش از ۹۰ درصد توليد و عرضه اينگونه ورق‌ها در انحصار كارخانه فولاد مباركه است و حتي در كمال تعجب معلوم شد كارخانه تعرفه ۲۰ درصدي واردات ورق‌ها را بر قيمت عرضه خود در بازار داخل اضافه مي‌كند. اين درحالي است كه قيمت‌هاي جهاني بالا رفته و اين 20 درصد تعرفه را ابزار گران فروشي داخلي كرده‌اند و در بورس كالا هم دقت نداشت و عرضه اندك با قيمت گران صورت مي‌گرفت.
 امير حسين كاوه مي‌افزايد: تاكنون كارخانجات توليدي قيمت جهاني را مبنا قرار نمي‌دادند و با عرضه اندك در فضايي كه تقاضا بالا بوده قيمت نهايي را تعيين مي‌كردند.
 
اين درحالي است كه در داخل كشور گاز و سنگ آهن ارزان داريم و كارخانجات نيز دولتي هستند، با اين حال به مصرف‌كننده داخلي اجحاف مي‌كردند، ولي همزمان پرونده‌اي هم براي دامپينگ در فروش خارجي گشوده شده است. وي تصريح مي‌كند: از اين رو شوراي رقابت قيمت جهاني را مبناي قيمت پايه ورق‌هاي گرم فولادي تعيين كرد و كارخانجات مكلف شدند كه حداقل ۲۵ درصد از كالاي توليدي‌شان را در بورس كالا عرضه كنند. كاوه با انتقاد از انحصار در عرضه ورق بورس كالا مي‌گويد: به عنوان مثال يكي از شركت‌هاي تابع فولاد مباركه حدود ۱۵۰۰ تن ورق عرضه كرد، اين ميزان عرضه به اندازه‌اي اندك است كه شبيه انداختن يك سوزن در كارخانه فولاد مي‌باشد، ولي با وزن عرضه اين سوزن قيمت ورق را براي كل كشور معلوم كردند.
 
وي همچنين مي‌افزايد: براساس مصوبه شوراي رقابت؛ اين كارخانجات بايد يك هفته قبل از شروع هر فصل، برنامه عرضه هفتگي خود را به شوراي رقابت، بورس كالاي ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه كرده و از طريق پايگاه اطلاع‌رساني خود به اطلاع عموم برسانند. برنامه عرضه بايد به تفكيك كالا اعلام شود. واحدهاي توليدي تأثيرگذار و بورس كالاي ايران مكلفند هر گونه انحراف از عرضه را حداكثر ظرف يك هفته به شوراي رقابت اعلام كنند.
دبير سنديكا در پاسخ به اينكه ضمانت اجرايي اين مصوبات چيست؛ مي‌گويد: شوراي رقابت زير نظر رئيس‌جمهور و حتي فرا قوه است و هرگونه سرپيچي از اين مصوبات، به معناي سرپيچي از دولت است و از سوي سازمان بازرسي قابل پيگيري است. وي با تأكيد براينكه با اجراي اين مصوبه بازار سرو سامان مي‌يابد، مي‌افزايد: پيش‌بيني مي‌شود از اين پس قيمت ورق‌هاي فولادي بين ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزان شود.
 
دستورالعمل تنظيم بازار ورق گرم فولادي
رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت در نامه‌اي به اميرحسين كاوه دبير سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادي، دستورالعمل تنظيم بازار ورق گرم فولادي را ابلاغ كرد. در اين نامه آمده است، واحدهاي توليدي تأثيرگذار در بازار محصولات فولادي كشور، مجتمع فولاد مباركه اصفهان، نورد و لوله اهواز و فولاد گيلان مي‌باشند و واحدهاي توليدی تأثيرگذار در بازار فولاد كشور جهت فروش در داخل ملزم هستند تمامي محصولات گرم فولادي خود را با رعايت مقررات مربوطه و اين دستورالعمل در بورس عرضه كنند. قيمت جهاني محصولات مورد نظر بر اساس متوسط قيمت 15 FOB روز گذشته گزارش شده در منطقه سي‌اي اس و درياي سياه مجله متال بولتن (ميانگين اين دو) تعيين خواهد شد. براي افزايش قيمت در بورس محدوديتي (سقف قيمتي) اعمال نمي‌شود. شركت‌هاي تأثيرگذار موظفند حداقل 25 درصد از ميزان عرضه هر كالا را در تالار اصلي بورس كالا عرضه كنند. چنانچه ميزان عرضه محصولات گرم فولادي واحدهاي توليدي تأثيرگذار به نحوي باشد كه قيمت‌هاي كشف شده در بورس كالا نسبت به قيمت‌هاي جهاني با انحراف نامتعارف مواجه شود مركز ملي رقابت موظف است با رصد مداوم بازار ميزان عرضه را براي اتخاذ تصميم لازم به شوراي رقابت گزارش كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار