کد خبر: 866149
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
40 نيروي مقاومت به شهادت رسيدند
امريكايي‌ها همزمان با شبه‌نظاميان داعش به مواضع نيروهاي حشدالشعبي در خاك عراق و در نزديكي گذرگاه راهبردي تنف حمله كردند...
امريكايي‌ها  همزمان با شبه‌نظاميان داعش به مواضع نيروهاي حشدالشعبي در خاك عراق و در نزديكي گذرگاه راهبردي تنف حمله كردند؛ اقدامي كه نشان مي‌دهد چگونه واشنگتن از گروه‌هاي تروريستي براي رسيدن به ژئوپلتيك استفاده مي‌كند.
 
به گزارش جوان، گردان «سيدالشهداء» وابسته به حشدالشعبي در بيانيه‎اي اعلام کرد که نيروهاي امريکايي دوشنبه پايگاه‌هاي گردان‌ سيدالشهدا را در مرزهاي عراق و سوريه هدف حملات توپخانه‎اي خود قرار دادند که به دنبال آن تعداد زيادي شهيد يا مجروح شدند. در اين بيانيه آمده است: «امريکا پس از آنکه مرزهاي عراق و سوريه را «خط قرمز» خوانده و درباره نزديک شدن حشدالشعبي هشدار داد، صبح دوشنبه پايگاه‌هاي گردان حشدالشعبي را در خط اين مرزها شديداً هدف قرار داد.» سخنگوي ائتلاف امريکايي در عراق در بيانيه‌اي مبهم اعلام کرده كه «آنچه درباره هدف قرار دادن نيروهاي «حشدالشعبي» گفته شد، دقيق نيست.» همزمان با حمله امريكا، شبه‌نظاميان گروه تروريستي داعش نيز به مواضع حشدالشعبي هجوم بردند. وب‌سايت «اعماق» وابسته به داعش نوشت: گروه‌هايي از رزمندگان دولت اسلامي به نزديکي مقر نيروهاي عراقي نفوذ و عناصر مقر را با حمله از سه محور غافلگير کردند. به طوري که بر اثر درگيري‌ها 17 سرباز عراقي کشته و 31 خودرو و ادوات نظامي منهدم شد. در ادامه، رسانه‌هاي داعش با انتشار تصاويري از نبرد در اين منطقه، تصويري از يک اسير را منتشر کردند و (صرفاً) در توضيح عکس (و نه در اخبار رسمي خود) مدعي شدند که فرد اسير شده ايراني است. داعش در بيانيه و اخبار رسمي خود از اين درگيري، هيچ توضيحي در اين خصوص نداده يا مدرکي ارائه نکرده که اين اسير ايراني است. داعش حتي در بيانيه رسمي خود درباره اين درگيري صرفاً اعلام کرده که يک نفر اسير شده و هيچ اشاره‌اي به هويت او نکرده است.
   
اهميت تنف
منطقه‌اي كه مورد حمله امريكايي‌ها قرار گرفته در نزديكي گذرگاه مرزي تنف قرار دارد. اين گذرگاه در مثلث مرزي عراق،‌سوريه و اردن قرار دارد و به دليل اينكه بر مسير بزرگراهي قرار گرفته كه بغداد را به دمشق و سپس بيروت وصل مي‌كند، از اهميت حياتي برخوردار است. امريكايي‌ها حدود يك سال قبل پس از عقب‌نشيني داعش، اين گذرگاه را به اشغال خود درآوردند. هدف امريكا از استقرار نيرو در اين گذرگاه جلوگيري از اتصال زميني آنچه هلال شيعي مي‌خوانند است، اما پس از اينكه نيروهاي مقاومت موفق شدند در 60 كيلومتري شمال تنف به مرز عراق برسند علناً امريكايي‌ها  در رسيدن به اين هدف ناكام ماندند.
حملات امريكا به مواضع حشدالشعبي در حالي صورت مي‌گيرد كه در چند روز گذشته گزارش‌هايي از احتمال عقب‌نشيني امريكا از گذرگاه تنف منتشر شده است. حالا به نظر مي‌رسد آنها قصد دارند با تقويت داعش در اين منطقه تسلط نيروهاي مقاومت را با چالش مواجه كنند.
 
در همين راستا، فرماندهان عراقي بر هماهنگي امريكا و داعش در حمله به مواضع حشدالشعبي تأكيد كردند. ابو آلاء الولائي، فرمانده کل گردان‌هاي سيدالشهداي عراق که بخشي از نيروهاي حشدالشعبي را تشکيل مي‌دهند، ‌به تسنيم گفت: «همگان اتفاق‌نظر دارند که امريکا در منطقه «تنف» با داعشي‌ها همکاري مي‌کند، ما سال‌ها جنگيده‌ايم و بر اساس تجربيات خود به خوبي درک مي‌کنيم که حمله شب گذشته امريکايي‌ها به هيچ عنوان نمي‌تواند از روي خطا و اشتباه روي داده باشد، پهپاد‌هاي جاسوسي امريکا به‌طور شبانه‌روزي نيروهاي ما و منطقه را زير نظر دارند و به خوبي مي‌دانند که نيروهاي سيدالشهدا چند روز پيش مواضع تروريست‌ها را پاکسازي کرده و در آن مستقر شده بودند، علاوه بر اين ما آزادسازي اين نقاط را اعلام کرده بوديم.» فرمانده گردان‌هاي سيدالشهدا در بخش ديگري از سخنانش به تعداد شهداي حاصل از اين حمله اشاره کرد و گفت: در حمله شب گذشته 40 نفر از نيروهاي گردان‌هاي سيدالشهدا و هفت نفر از برادرانمان در سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران به شهادت رسيدند، همچنين داعشي‌ها مدعي شده‌اند يک نفر از نيروهاي سپاه را به اسارت گرفته‌اند، اما خبر دقيقي در اين خصوص وجود ندارد.  مقامات سياسي عراق نيز به حمله امريكايي‌ها به مواضع حشدالشعبي اعتراض كردند. نوري المالکي، معاون رئيس‌جمهور عراق خواستار تحقيق درباره حمله به نيروهاي گردان سيدالشهدا در مرز عراق با سوريه و مجازات عاملان آن شد. مالکي تأکيد کرد: اين سبب مي‌شود يک سؤال براي همه ما ايجاد شود که چرا اين حملات همزمان با پيروزي‌هاي نيروهاي مسلح و حشد‌الشعبي بر داعش در همه جبهه‌ها رخ مي‌دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار