کد خبر: 865966
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
بدهي‌هاي دردسرساز نماينده‌هاي آسيايي فوتبال ايران
ماجرا جدي‌تر از اين حرف‌هاست كه با دست روي دست گذاشتن و به تماشا نشستن يا انداختن تقصير به گردن اين و آن حل شود.
دنياحيدري 
 
ماجرا جدي‌تر از اين حرف‌هاست كه با دست روي دست گذاشتن و به تماشا نشستن يا انداختن تقصير به گردن اين و آن حل شود. حرف كنفدراسيون آسيا كاملاً شسته و رفته است. نماينده‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا تنها تا 9شهريور فرصت پرداخت بدهي‌هاي خود را دارند و در غير اين صورت مجوز حرفه‌اي آنها صادر نمي‌شود و نمي‌توانند در ليگ قهرمانان حاضر شوند.
بدهي كمي نيست. يكي را صاف مي‌كنند، ‌آن يكي رو مي‌شود. با اينكه توافق مي‌كنند آن ديگري سرو كله‌اش پيدا مي‌شود. همه و همه نيز نتيجه ندانم كاري‌ها در انتخاب مديران، اعضاي هيئت مديره‌اي كه تماشاگري بيش نيستند و عقد قراردادهاي بي‌سرو تهي است كه تنها بربار سنگين بدهي‌ها افزوده و بس. مي‌شد كار به اينجا نكشد اگر انتخاب‌ها درست بود. اگر مديراني كه روي كار مي‌آمدند كاربلد و زير ذره بين بودند. اگر به جاي وضع قانون‌هاي بي‌فايده عزمي جدي براي مقابله با قراردادهاي ميلياردي وجود داشت. اما هر چه گفته شد تنها حرف بود  و حرف تا امروز كار به جايي برسد كه ذوب آهن و سپاهان براي جايگزين شدن در ليگ قهرمانان آسيا به تكاپو بيفتند؛ چراكه طبق جدول، ‌بعد از پرسپوليس و استقلال و تراكتور، اين ذوب آهن و سپاهان هستند كه مي‌توانند راهي ليگ قهرمانان شوند. زيرا نه فقط داستان محروميت‌ها خيلي جدي است، ‌كه پرداخت بدهي‌ها نيز در موعده مقرر بسيار بعيد است. مگر آنكه مسئولاني كه تا پيش از اين خود را به خواب زده بودند، از امروز تصميمي جدي براي حل اساسي اين معضل بگيرند!
  AFC شوخي ندارد
پرسپوليس پيش‌تر براي حل مشكلاتش دست به سوي هواداران دراز كرد و كاسه گدايي به سوي آنها گرفت. حتي اين رفتار دور از انتظار نيز نتوانست مشكلاتش را حل كند. رقمي كه بايد پرداخت شود سنگين‌تر از آن است كه بشود با حمايت هواداران تأمين شود. به طوري كه حالا بعد از انتشار نامه‌اي كه 14 روز پيش سازمان ليگ به استقلال مي‌زند و پررنگ‌تر شدن شائبه محروميت آبي‌پوشان، پندار توفيقي، معاون ورزشي اين باشگاه براي حل مشكل، دولت را مخاطب قرار مي‌دهد: «‌با ضرب‌العجلي كه كنفدراسيون فوتبال آسيا تا ۹ شهريور ماه تعيين كرده نمايندگان ايران در خطر حذف از ليگ قهرمانان آسيا هستند و مطمئناً اگر دولتمردان ورود نكنند، بحران جدي فوتبال ما را فرا خواهد گرفت. بدهي‌ها اندازه‌اي است كه باشگاه‌ها امكان پرداخت آن را ندارند و اگر دولت به اين مسئله ورود نكند، شرايط بحراني مي‌شود؛ چراكه AFC با هيچكس شوخي ندارد. مي‌شود از طريق قانون بودجه براي شركت‌هاي دولتي كمك گرفت و اين بدهي كه از سال‌هاي اخير باقي‌مانده را صاف كرد.»
   تنها راهكار
پرداخت بدهي اما تنها راهكار موجود نيست. همانطور كه معاون ورزشي استقلال نيز اشاره مي‌كند، AFC تا نهم شهريور فرصت تسويه حساب داده‌است. راه ديگر فرار از محروميت، توافق با طلبكاران يا تقسيط كردن مطالبات آنها است. مسئله‌اي كه هم مي‌تواند مشكل را حل كند و هم دست باشگاه‌هاي بدهكار را از جيب دولت و مردم كوتاه مي‌كند. خصوصاً كه حالا با جدي شدن مسئله، آبي پوشان پايتخت به طور مستقيم انگشت اتهام به سوي دولت نشانه رفته‌اند كه چون دولتي هستند، بايد بدهي‌هايشان با ياري و از جيب دولت پرداخت شود. البته توافق با بدهكاران و قسطي كردن طلب‌ها و تمام مراحل آن بايد به صورت كتبي در آمده و با ترجمه انگليسي از طريق فدراسيون به كنفدراسيون فوتبال آسيا ارسال شود تا مشكل باشگاه‌هاي بدهكار كه هر روز برتعداد آنها اضافه مي‌شود، حل شود.
   مشكل يكي، دو تا نيست
البته مشكل تيم‌هاي بدهكار يكي، دو تا نيست. جز سرخ آبي‌هاي پايتخت، تراكتورسازان تبريزي نيز اوضاع درهم و برهمي دارند. تبريزي‌ها كه پيش از اين نيز به دليل عدم پايبند بودن به تعهدات خود از سوي فيفا جريمه و از حق خود براي جذب بازيكن محروم شده بودند، حالا در آستانه محروميتي ديگر قرار دارند. اما شايد بغرنج‌ترين شرايط را امروز نفتي‌هاي تهران داشته باشد. تيمي كه اگر چه مبلغ بدهي‌هايش به اندازه سرخ آبي‌هاي پايتخت يا حتي سرخپوشان تبريزي نيست، اما عدم انجام تعهداتش طي دو سال اخير باعث شده تا حتي با گذشت دو هفته، ادامه حضورش در ليگ برتر فوتبال ايران نيز همچنان مبهم باشد، چه رسد به حضور در ليگ قهرمانان آسيا. طلبكاران نفت كه بازيكنان و مربيان سابق اين تيم طي دو سال اخير هستند، هنوز براي دريافت مطالبات خود وعده‌هاي عملي نشده امروز و فردا را مي‌شنوند و حتي حضورشان مقابل وزارت نفت هم به جايي نرسيد تا جايي كه حالا به فكر شكايت به AFC افتاده‌اند. شكايتي كه مي‌تواند نسخه اين تيم را حتي سريعتر از پرسپوليس، استقلال و تراكتور بپيچد! چراكه طلبكاران نفت، احكام كميته انضباطي كه به سود آنها صادر شده را ترجمه كرده و قرار است در مالزي هم يك وكيل خبره و زبردست استخدام كنند تا در صورت عدم دريافت مطالبات‌شان از نفت به كنفدراسيون فوتبال آسيا شكايت كنند كه قطعاً با توجه به حضور باشگاه نفت در ليگ قهرمانان آسيا در سال بعد، اين شكايت نتيجه خوبي براي اين باشگاه در پي ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار