کد خبر: 863499
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
برگزاري جشنواره بين‌المللي گوهرشاد در آستان قدس رضوي بهانه اي براي اشاعه فرهنگ نيکوکاري
با وجود اينکه مسجد جامع گوهرشاد از شهرت بالايي در بين مردم سراسر جهان برخوردار است و در برهه‌های زمانی مختلف به عنوان محلی برای وقوع رخ‌داد‌های انقلابی قرار گرفته است، اما تاکنون به ابعاد شخصیتی گوهرشاد، واقف این مسجد هيچ اشاره‌اي نشده است. از همین رو آستان قدس رضوی برآن شد تا با برپایی مراسم بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار و اعطای جوايز بین المللی، شخصیت گوهرشاد را معرفي کند. لازم به ذکر است که از نوآوری‌ها و اقدامات شایسته‌ حجت الإسلام رئیسی در آغاز تصدی خود ، برپایی جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» در دهه کرامت سال 95 بود. حالا قرار است این مراسم هر ساله با حضور یک هزار و 200 نفر از فعالین فرهنگی، نیکوکاران و واقفان ایرانی و خارجی در مجاورت مضجع نورانی حضرت رضا(ع)، در سالن قدس برپا ‌شود.

در بخشی از فرمایشات رهبری در منشور هفت‌گانه خطاب به حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، اعلام شده است که «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند، شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود».
از اين رو نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» به تاسی از سیره عملی حضرت رضا(ع) و به منظور جریان سازی فرهنگی درباره نیکوکاری با محوریت زنان، آغاز به کار کرد. لازم به ذکر است که گوهرشاد از خادمان حضرت رضا(ع) بود که با ساخت مسجدی در حرم رضوی فتح بابی در فرهنگ وقف و نیکوکاری ایجاد کرد.

فرهنگی‌سازي با محوریت زنان
با وجود آنکه مسجد جامع گوهرشاد بین مردم ایران و سراسر جهان مشهور بوده و در برهه‌های زمانی خاص، محلی برای وقوع رخ‌داد‌های انقلابی است، ولی تاکنون به ابعاد شخصیتی واقف این مسجد پرداخته نشده است؛ از همین رو آستان قدس رضوی، برپایی مراسم بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار و اعطای جوايز بین المللی، شخصیت گوهرشاد را در رديف فعاليت‌هاي خود قرار داد.
از اين رو سال گذشته و در نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» 8 بانوی خیر و نیکوکار از داخل و کشور مورد تقدیر قرار گرفته و جوايزي به آنها اهداء شد. خدیجه نیزاری رئیس ستاد پشتیبانی بانوان خیر مدرسه ساز، مفتومه آتام پایه گذار و رئیس انجمن زهرا(س)، لوبت کرانپایه متخصص جراح عمومی، نازنین کریم ناشر و فعال اسلامی کنیایی، سیمین دخت وحیدی شاعر متعهد و پرتلاش، شعله شکیب، پزشک و فعال انقلابی، فاطمه نواب صفوی مسئول موسسه فرهنگی شهید نواب صفوی و علیه خلف الجبوری حامی و پناه دهنده به رزمندگان شیعه عراقی در برابر تکفیری‌ها و داعش برگزیدگان نخستین جشنواره و دریافت کنندگان جایزه جهانی گوهرشاد هستند.
در این مراسم آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، رشیدیان استاندار خراسان رضوی، دختر شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه و بانوانی از کشورهای یمن، بحرین، پاکستان، هند، ترکیه، عراق، نیجریه، کامرون و ساحل‌عاج وایران حضور داشتند.

مشهد پایگاه زنان دنیای اسلام
در بخشی از سخنان آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» آمده است:«جایزه جهانی گوهرشاد یک اقدام ماندگار فرهنگی و ارزشمند است که اگر به صورت مستمر انجام شود، یک پایگاه عظیم برای درخشش چهره زنان اثر گذار در شهر اسلامی می‌شود.»
حجت الإسلام رئیسی نیز در این مراسم اظهار کرد:« وقف و کارهای نیکوکارانه موجب تطهیر و تثبیت اعمال و رفتار ذکر و بیان می‌شود.» وی افزود: «این جایزه حرکتی نمادین است که در پرتو نورانیت وجود مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) و با نام یک خدمتگذار به فرهنگ دینی بتوان موجب ترغیب و تشویق بانوان فرهیخه در جهان اسلام شد.»
در نخستین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» با توجه به رویکرد آستان قدس رضوی در تجلیل از شخصیت‌های فداکار و انقلابی، از دختر شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی در کشور نیجریه و خواهر 6 شهید، به نمایندگی از پدر و مادرش، تجلیل به عمل آمد.
تمبر نخستین جایزه جهانی گوهرشاد طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و مهمانان خارجی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی رونمایی و توسط تولیت آستان قدس رضوی مهمور به مهر پست شد.
لازم به ذکر است که در سال جاری نیز دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» همزمان با دهه کرامت در حرم مطهر رضوی برپا می‌شود.
آستان قدس رضوی منتخبین جشنوراه را از میان افرادی که در حوزه‌های ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف و امور خیریه، عمران، امور پزشکی، امور آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی و علمی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقداماتی داشته باشند را به عنوان فرد خیر و نیکوکار معرفی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار